بازدید 3469

سیستان و بلوچستان مستعد تولید محصولات کشاورزی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ 21 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در این استان در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

شهرکی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.

وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

وی دارا بودن سهم ۳۶ درصدی صید آب‌های جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند و تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور، وجود ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید در جنوب استان، بیش‌از ۲ هزار و ۴۰۰ شناور اعم از قایق و لنج و بیش از ۲۵ هزار نفر صیاد، اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و صیادی، امکان اجرای طرح‌های نوین شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس و پرورش متراکم و نیمه متراکم انواع آبزیان و وجود ۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی فعال را از مهمترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیش‌از ۱۰۰ واحد کارخانه‌های کنسرو سازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، واحد سردخانه و انجماد، واحد یخسازی، واحد شناورسازی، اقلیم بسیار مناسب و وجود بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و همچنین اقلیم مناسب پرورش انواع آبزیان از جمله صدف دریایی، جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، کروکودیل و سایر آبزیان را از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: این استان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود و از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طور قطع و در شرایط کنونی وجود دارد.

شهرکی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان برای رونق اقتصادی منطقه تسهیل‌گری در انجام امور سرمایه‌گذاری از مهمترین اولویت‌ها در این استان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست