بازدید 4634
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای

پیشگیری از وقوع جرم امری فراقوه‌ای و مستمر است/ در پرونده‌های کثیرالشاکی در همان قدم اول متهم را بازداشت نکنید/ وقتی با فساد مبارزه می‌کنیم تخریب‌ها شروع می‌شود

گذشته با عنایت به جمیع جهات و اتفاقات رخ داده در جریان اغتشاشات و همچنین هدفگذاری‌هایی که برای انسداد گلوگاه‌های فساد و مقابله با فساد و مفسدین و متخلفین در دستگاه‌های حکومتی داشتیم، پیش‌بینی کردم که سال جاری مشکلات‌مان بیشتر خواهد بود. می‌خواهم خطاب به تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران قضایی تاکید کنم که اجازه ندهید دشمن در اراده شما اثر بگذارد و با تبلیغات و هجمه‌های روانی در کار و جهاد شما خلل ایجاد کند، ما نباید اسیر فضاسازی‌های بیرونی شویم.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ 20 December 2023

رئیس قوه قضاییه گفت: در شکل‌گیری و وقوع جرم، سلسله عواملی وجود دارند که ریشه‌ای هستند؛ این عوامل ریشه‌ای را باید عالمانه و برنامه‌ریزی‌شده دفع و رفع کرد و در تحقق این مهم، فرد و جامعه و حکومت باید مداخله و مشارکت کنند.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در گردهمایی معاونین اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های سراسر کشور طی سخنانی ضمن تبیین و تشریح اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: موضوع «پیشگیری از وقوع جرم» عقلاً، شرعاً، قانوناً و منطقاً، اهمیت روشنی دارد. همچنین اهمیت دارد که میزان پیاده‌سازی مقوله «پیشگیری» در سیاست‌گذاری‌ها، تقنین و اجرا را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس عدلیه ضمن تقریرِ علل و عوامل ریشه‌ای و مبنایی وقوع جرم گفت: در شکل‌گیری و وقوع جرم، سلسله علل و عواملی وجود دارند که ریشه‌ای هستند؛ این عوامل ریشه‌ای را باید عالمانه و برنامه‌ریزی‌شده دفع و رفع کرد و در تحقق این مهم، فرد و جامعه و حکومت باید مداخله و مشارکت کنند.

پیشگیری از وقوع جرم امری فراقوه‌ای و مستمر است/ در پرونده‌های کثیرالشاکی در همان قدم اول متهم را بازداشت نکنید/ وقتی با فساد مبارزه می‌کنیم تخریب‌ها شروع می‌شود

وی با تاکید بر اینکه امر پیشگیری از وقوع جرم منحصر به یک نهاد یا قوه نیست، بیان داشت: مقوله پیشگیری، امری فراقوه‌ای و فرازمانی و مستمر است و نتایج آن شاید در کوتاه‌مدت بروز و ظهور نیابد. همچنین برای تحقق تمام و کمال مقوله پیشگیری از وقوع جرم، صرف ورود قوای حکومتی هم اکتفا نمی‌کند، بلکه آحاد جامعه باید به این مهم ورود داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تغییراتی که به اقتضای زمان در ابزار‌ها و شیوه‌های وقوع جرم ایجاد شده، گفت: امروز ابزار‌ها و ترفند‌های وقوع جرم متفاوت از گذشته است؛ لذا در روش‌ها و تدابیر پیشگیرانه نیز باید روزآمدی و نوآوری و ابتکار به خرج داد و از تمامی ظرفیت‌های مردمی و حکومتی و ابزار‌های فناورانه بهره گرفت.

شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم را کاملا فعال کنیم

رئیس عدلیه ضمن اشاره به نحوه شکل‌گیری «شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم» و نقشی که این شورا به لحاظ قانونی می‌تواند در تحقق زمینه‌های ساختاری امر پیشگیری ایفا کند، اظهار داشت: باید از ظرفیت شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم بیشتر بهره بگیریم و این شورا را فعال‌تر کنیم. ضرورت دارد آسیب‌های اجتماعی و علل و عوامل وقوع جرم را در موعد سیاست‌گذاری‌ها و تدوین ساختار‌ها و امر تقنین، به مراجع ذی‌ربط متذکر شویم.

وی بر گسترش دامنه ارتباطات معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بخش‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی تاکید کرد و گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه باید دامنه ارتباطات خود را با حوزه‌های علمیه، دبیرخانه ستاد ائمه جمعه، امور مساجد، هیئات مذهبی، آموزش و پرورش، گروه‌های جهادی، بسیج اقشار، سازمان‌های مردم‌نهاد و به طور کلی تمامی تشکیلات و ظرفیت‌های مردمی، توسعه دهد.

رئیس عدلیه تصرح کرد: باید معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، با هماهنگی مرکز رسانه قوه قضائیه، ارتباطات وثیق و تنگاتنگی با رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب و دیجیتال و خبرگزاری‌ها و حتی «انسان‌رسانه‌ها» داشته باشد.

وی افزود: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم برای ساخت برنامه‌های تلویزیونی با محتوای پیشگیرانه و با هدف آگاهی‌سازی مردم، اقدامات مقتضی را ترتیب دهید و از ظرفیت‌های هنرمندان و سینماگران بهره بگیرید؛ حتما لازم نیست پول داشته باشید تا فیلم بسازید، بلکه می‌توانید برای فیلمسازی، ایده و محتوا ارائه دهید. پیشنهاد مطرح درباره اینکه از دو نماینده قوه قضاییه در شورای نظارت بر صداوسیما، یکی از آن‌ها از معاونت پیشگیری از وقوع جرم، انتخاب شود، پیشنهاد خوب و مطلوبی است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح آن دسته از آسیب‌های اجتماعی پرداخت که ریشه آن‌ها را مسائل و معضلات اقتصادی و معیشتی تشکیل می‌دهند و بر همین اساس خطاب به دست‌اندرکاران و مسئولان معاونت پیشگیری از وقوع جرم دستور داد: در امر آسیب‌های اجتماعی ناشی از مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، حتماً با دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، جهادکشاورزی و بانک مرکزی جلسات و نشست‌هایی را برگزار کنید. همچنین ضمن احصاء مسائل و مشکلات اقتصادی و آسیب‌های نظام بانکی، جلساتی را با مدیران بانک‌ها برگزار کنید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی بر اساس شاخصه‌هایی مشخص جهت اتخاذ تدابیر برای علاج آن‌ها گفت: شما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، آسیب‌های اجتماعی و علل وقوع جرم را با تعیین ملاک‌ها و شاخص‌هایی نظیر گستردگی، پرخطربودن و استمرار داشتن، اولویت‌بندی کنید و برای رفع آن‌ها اقدامات مقتضی و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را اتخاذ کنید.

اسناد عادی مشکلات عدیده‌ای برای جامعه و مردم دارد

رئیس عدلیه در ادامه گریزی نیز به فرآیند‌ها و ساختار‌هایی زد که ممکن است موجد فساد و تخلف باشند و اظهار داشت: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرآیند‌ها و ساختار‌ها و قوانینی که ممکن است زمینه بروز تخلف و جرم و آسیب باشند را احصا کنید و موارد مربوطه را به مراجع ذی‌ربط منتقل گردانید؛ در همین امرِ «اسناد عادی» و «التزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» چنانچه مصوبه ناظر بر آن، نهایی و ابلاغ شود بسیاری از مشکلات مردم و جامعه مرتفع می‌گردد و ورودی‌ها به دستگاه قضا تقلیل می‌یابد.

وی افزود: برخی فرآیند‌ها در خودِ قوه قضاییه پیچیدگی‌هایی دارد که همین امر زمینه‌ساز بروز مسائل و مشکلاتی می‌شود؛ در همین قضیه پرونده‌های کثیرالشاکی، وقتی فرد متهم بلافاصله بازداشت می‌شود با هجوم مالباختگان مواجه می‌شویم لذا تاکید ما آن است که فرد را بلافاصله بازداشت نکنید بلکه راهکار‌ها و تدابیر مقتضی را برای احقاق حق مالباختگان به عمل آورید و متعاقب آن اقدامات لازم را در قبال متهم یا متهمین پرونده انجام دهید.

وقتی با فساد مبارزه می‌کنیم تخریب‌ها شروع می‌شود

اژه‌ای با اشاره به پیش‌بینی سال گذشته خود ناظر بر افزایش دامنه حملات و هجمه‌ها به قوه قضاییه، گفت: من سال گذشته با عنایت به جمیع جهات و اتفاقات رخ داده در جریان اغتشاشات و همچنین هدفگذاری‌هایی که برای انسداد گلوگاه‌های فساد و مقابله با فساد و مفسدین و متخلفین در دستگاه‌های حکومتی داشتیم، پیش‌بینی کردم که سال جاری مشکلات‌مان بیشتر خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر با عنایت به شرارت‌ها و توطئه‌های دشمنان از جمله پرونده عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی که در سال گذشته با کمک ضابطین دستگیر شدند و حکم مجازات‌شان در سال جاری اجرایی شد و به طور کلی مجازات سنگینی که به تبع شرارت‌ها و توطئه‌ها باید در قبال عناصر دشمن اعمال شود، پیش‌بینی می‌کردم که هجمه‌ها به قوه قضاییه زیاد خواهد بود؛ که همین امر تحقق یافت؛ بنابراین، می‌خواهم خطاب به تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران قضایی تاکید کنم که اجازه ندهید، دشمن در اراده شما اثر بگذارد و با تبلیغات و هجمه‌های روانی در کار و جهاد شما خلل ایجاد کند، ما نباید اسیر فضاسازی‌های بیرونی شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۹
تو پرونده های کثیر الشاکی همون اول نباید بازداشت بشن باید بعد از رسیدن به کانادا بازداشت بشن.

البته این ناله نبود انتقاد سازنده بود غرب زده ها خوشحال نشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
کاملا صحیح
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
دقیقاً ، منظور همین بود
سیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
کلا تو این مملکت کسی حرف حق بزنه، برچسب غربزده و غربگدا بهش زده میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
کاملا درسته حالا تو بگو غرب زده باشه!!!!
.اشکال نداره مهمتر حرف درسته هستش چه غرب زده چه شرق زده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
نمیدونم کجای راه رو اشتباه رفتم که لایک های این پستم بیشتر از منفی ها شد!؟ حتما یه
اشتباهی شده خدا منو ببخشه از رئیس محترم قوه برای قضاوت زودهنگام معذرت خواهی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
حرف حق حقه چه برای غربزده ها چه برای نوکران روسیه و کمونیستها
اتفاقا در خصوص پروندهای بزرگ بهتر است بلافاصله خود فردبازداشت وبستگانش ممنوع الخروح بشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
اتفاقا نخیر
باید اجازه داد با خیال راحت فرار کنن کانادا
والا ما تا دیدیم شاکی بیشتر اذیت میشه تا متهم! تور دور ادارات و قضات و کلانتری ها برگزار میشه هر روز یه نامه , کلی هزینه تشکیل پرونده و پیگیری و کارشناسی , دست آخر هم یک حکم جلب غیرقابل اجرا میدن میگن برو در خونش با مامور ببین تشریف دارند نزول اجلال کنند به زندان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
حکم جلب کجا بود ما که شکایت کردیم منع تعقیب میزدن هی
هرچی مردم میگن دزدان واختلاس گران رو علنی محاکمه کنید گوش قوه قضاییه بدهکار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
علنی
دادگاه عانی
علنی
علنی برگزار شود
علنی
دادگاه علنی

ای بابا
از هر عملی تعجب کردید بدنبال کشف فساد در آن مجموعه باشید. بدون استثنا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
الان ما از چای دبش تعجب کردیم
کو پس اون معاون وزیر و رئیس امنیت غذایی کل کشور ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
از تعجب گذشته، متحیریم.
اتفاقا وقتی با فساد مبارزه نمیکنید تخریب ها شروع میشود که این تخریب ها کاملا به حق است
ایران فساد خیز ترین و جرم خیز ترین نقطه دنیاست
۲ صد گفته چون نیم کردار نیست .
بسه حرف
بسه شعار
عمل
هر گس خلافی را تذکر داد و بر ملا کرد ؛ خودش متهم و مجرم شناخته شد !
با برگزاری گردهمایی و میزگرد و همایش و نمایش و ایراد سخنرانی مشکلات حل نمیشود
خوشبحال کلاهبردارهایی که شاکی کثیر دارن .
خیالشون راحت شد دیگه .
در قدم اول دستگیر و بازداشت نمیشن
راحت و با خیال راحت میتونن فرار کنن هر جا خواستن
خوش به سعادت متهمان کثیر الشاکی !!!!
بهترین راه پیشگیری جرم، آموزش است. تربیت انسانهایی ارزشمند که شرافت های انسانی برایشان اصل باشد. این مهم در برنامه های بلند مدت آموزشی کشورها قرار می گیرد. نتیجه ی آن حد اقل یک نسل بعد (25 سال) خود را نشان می دهد. در این خصوص دقیقا همان که کاشته ایم را برداشت می کنیم. امکان ندارد غیر از این باشد.
جنابعالی بگرد دنبال اختلاف حقوق کارمندان اداری زیر دست خودت با سایر ادارات بینم چی گیرت میاد.
در پرونده های کثیرالشاکی متهم رو بلافاصله دستگیر نکنید بزارید بره تا می تونه بقیه رو هم بدبخت کنه به شاکی ها اضافه بشه دیگه نشه پرونده رو جمع کرد راحت وآسوده متهم بگرده واسه خودش....فقط برید یک فقره از ساخت و سازهای منطفه ۳۲ رو بررسی کنید عمق فاجعه رو درک کنید مردم مالباخته بدبخت تو سرشون می رنن کلاهبردارها در پناه قانون عشق و حال می کنن
هزینه زندگی در کویت 2 برابر ایران و درآمد یک کویتی 10 برابر ایرانی است.
هزینه زندگی در قطر 2.5 برابر ایران و در آمد یک قطری 15 برابر ایرانی است.
این در حالی است که دو کشور مذکور غیر از نفت و گاز هیچ چیزی ندارند. در حالیکه ایران علاوه بر نفت و گاز
معادن و کانی های فراوان
سواحل هزاران کیلومتری
اماکن توریستی و زیارتی
کشاورزی 4 فصل
و......
دارد.
به خدا برادر طبق دستور قرآن اگر عمل کنید و انگشت چند دزد را قطع کنید .
دیگه کسی جرات دزدی ندارد و ایران گلستان می شود .
همین...
عمل به قرآن..
پس چیکار کنن بذارن در برود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار