بازدید 303

تفاوت پول و ارز

کد خبر: ۱۲۱۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰ 23 November 2023

می‌دانیم که در ابتدای شکل گیری تمدن بشریت مبادلات به صورت کالا با کالا انجام می‌گرفت که به دلیل مشکلات بیشمار، پول بوجود آمد. پول که هدف از ایجاد آن تسهیل مبادلات خدمات و کالاها در راستای رفع نیازهای بشریت بود، در طول تاریخ بسیار تغییر یافت اما به طور کلی دارای 5 ویژگی زیر بود:

1-    مورد قبول عموم باشد
2-    فساد ناپذیر و با دوام باشد
3-    قابل تقسیم به واحدهای کوچتر باشد
4-    تولید آن محدود باشد
5-    دارای ارزش باشد

بنابراین در طول زمان تمدن های مختلف طلا، نقره و فلزات دیگر و حتی در برخی مناطق نمک را به عنوان پول رایج معرفی کردند. با پیشرفت بشریت، اقتصاد نیز دستخوش تغییر شد و پول نیز با شکل اولیه خود فاصله گرفت. دولت ها و حکومت ها پول ها را که سکه و طلا و نقره بودند جمع آوری و به ازای آن سند یا براتی با ارقام مشخصی بر روی آن منتشر کردند. این سند به خودی خود ارزشی ندارد و امروزه به شکل اسکناس کاغذی و سکه های معمولی یا حتی به شکل ارزش در حساب های بانکی یا ارزهای دیجیتالی یافت می‌شوند. این سند همان ارز است که می‌تواند ارز رایج کشور یا ارز خارجی یا حتی ارز دیجیتال باشد.

ارز به خودی خود ارزشی ندارد و ارزش آن به اعتبار صادر کننده آن و توافق عموم بستگی دارد. به عنوان مثال رمزارزها با توافق جمعی مورد قبول واقع شدند و هیچ پشتوانه ای ندارند. نکته مهم دیگر در دانستن تفاوت بین پول و ارز این است که تولید ارز محدود نیست و میبینم که دولت ها می‌توانند از آن بیشتر چاپ کنند که این کار ارزش آن را در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی کاهش می‌دهد. در آخر می‌توان گفت اسکناس و سکه هایی که در مبادلات روزانه میبینیم شکلی از ارز هستند که عموم مردم آن را به نام پول میشناسند. /کاریزما

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار