چگونه باید بودجه‌ای قابل تحقق نوشت؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد بنده برای اینکه مجلس و دولت بتوانند بودجه‌ای واقعی تصویب کنند که درآمدها و هزینه‌هایش باهم همخوانی داشته باشد باید اول بودجه سنوات گذشته را آسیب‌شناسی کنند تا علت تحقق ۳۰ الی ۴۰ درصدی این بودجه‌ها احصا شود.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ 15 December 2023

به گزازش «تابناک»، فتح الله توسلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای تصویب بودجه ای واقعی برای سال ۱۴۰۳، بیان کرد: سوال این  است که آیا ممکن است ما بودجه ای بنویسیم که صد درصد درآمدهایی که در آن پیش بینی می‌شود، قابل تحقق باشد و  آیا هزینه هایی که در بودجه پیش بینی می شود صد در صد همان میزان خواهد ماند؟ جواب اینکه، این امر نسبی است و قطعا صددرصد نخواهد بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ بخشی از آن به شرایط داخلی کشور باز می گردد. خدایی نکرده سیل یا زلزله ای پیش می آید فلذا تمام منابع کشور باید برای جبران این خسارت بسیج شود. یا مسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی رخ می دهد، به عنوان مثل جنگی آغاز می شود بین دو کشور که در روابط دو جانبه و چندجانبه بین کشورها اثر گذاشته و روابط اقتصادی را متزلزل می کند.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این واقعیت هایی است که باید در نظر گرفت اما قطعا رویکرد دولت و مجلس باید این باشد که حداکثر انضباط مالی را با بودجه نویسی دقیق ایجاد کنند. باید درآمدها به صورت معقولانه پیش بینی شود در غیر این صورت هزینه های بودجه بر اساس یک درآمد غیر واقعی پیش بینی می شود که در عمل اجرایی نمی شود.

توسلی در پایان با تاکید بر اینکه ما باید ابتدا آسیب شناسی انجام دهیم که چرا احکام بودجه و برنامه های گذشته به طور کامل محقق نشده است؟ گفت: اگر ما آسیب شناسی کنیم در بودجه های آتی می توانیم گام های واقعی تر و قابل تحققی برداریم. اگر این کار را نکنیم هر سال شاهد خواهیم بود که بر اساس گزارش دیوان محاسبات ۳۰ تا ۴۰ درصد احکام بودجه یا برنامه محقق شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست