به روز بودن اطلاعات کدال؛ اتفاق خوبی برای بورس

در روزهای گذشته در نبض بورس مطالب مختلفی پیرامون رانت های اطلاعاتی و دیر منتشر شدن اطلاعات بر روی سایت کدال منتشر شد. در این زمینه مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز طی مصاحبه ای گفت: در سال ۱۳۹۵ اطلاعات در سامانه کدال با ۲۵ روز تاخیر دریافت می‌شد که هم‌اکنون به ۱۴ ساعت کاهش یافته است و در برنامه داریم تا این عدد را به صفر برسانیم. در همین رابطه گفتگویی را با شاهین احمدی از کارشناسان به نام بازار سرمایه داشته ایم.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰ 13 December 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در روزهای گذشته در نبض بورس مطالب مختلفی پیرامون رانت های اطلاعاتی و دیر منتشر شدن اطلاعات بر روی سایت کدال منتشر شد.

در این زمینه مجید عشقی رئیس سازمان بورس هم مصاحبه ای را هفته گذشته داشت و در بخشی از آن مصاحبه گفت: در سال ۱۳۹۵ اطلاعات در سامانه کدال با ۲۵ روز تاخیر دریافت می‌شد که هم‌اکنون به ۱۴ ساعت کاهش یافته است و در برنامه داریم تا این عدد را به صفر برسانیم.

در همین رابطه گفتگویی را با شاهین احمدی از کارشناسان به نام بازار سرمایه انجام دادیم که در ادامه این گفتگو تقدیم می شود. 

برخی مواقع پیک موتوری جلوتر از کدال!

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تأثیر به روز نبودن اطلاعات کدال بر بورس بیان کرد: اتفاقی که داخل کدال رخ می‌دهد این است که موضوعات مهمی از جمله گزارش‌هایی که شرکت‌ها اعلام می‌کنند، محاسبات سود هر سهم، صورت سود و زیان حسابرسی شده، افشا‌های الف و ب، تجدید ارزیابی و تصمیم‌های هیئت مدیره قبل از این که روی کدال قرار بگیرند مسیری را طی کرده و در جریان آن، عده‌ای از افراد به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. مثلاً وقتی صورت مالی حسابرسی شده بخواهد منتشر شود قبل از آن، تیم مالی شرکت، حسابرسان، پیک موتوری و... این صورت مالی را می‌بینند و همچنین، هیئت مدیره و حسابرس از افزایش سرمایه اطلاع پیدا می‌کنند و علت این که حسابرس در جریان آن قرار می‌گیرد این است که به او گفته می‌شود گزارش توجیهی ارائه کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص افشای الف و ب هم باید گفت حتی شرکتی که برنده مزایده اش شده است اطلاعات دارد. مثلاً شرکتی برنده مزایده قرارداد و یا محصولی می‌شود که سود خوبی برای آن به همراه دارد در نتیجه، این شرکت از این اطلاعات مطلع می‌شود و در این میان، عده‌ای هم که در جریان این اطلاعات قرار می‌گیرند به خاطر در اختیار داشتن آن می‌توانند سود خوبی کسب کنند. یعنی قبل از انتشار خبر افزایش سرمایه، شرکت از همان ساعت‌های ابتدایی روز، صف خرید می‌شود؛ به طوری که مثلاً افزایش سرمایه در بازه زمانی ۱۲-۱۱:۳۰ روی کدال می‌نشیند در حالی که سهم از صبح آن روز صف خرید شده است و گیر نمی‌آید و این موضوع درمورد سودآوری و موارد دیگر هم، بدین صورت است.

کوتاه شدن زمان اتفاق تا انتشار به نفع سهامداران

احمدی تأکید کرد: هر قدر فاصله زمانی رخ دادن اتفاق و انتشار اطلاعات تا افشای آن‌ها کمتر باشد به نفع سهامداران است. چون می‌دانند اخبار داخل شرکت مثبت یا منفی است؟! و روند صعودی یا نزولی است؟! در نتیجه، کاهش زمان افشای اطلاعات بسیار مهم است؛ به طوری که هر قدر زمان بین اتفاق و افشای اطلاعات کمتر باشد اتفاق خوبی است و بازار سرمایه از آن استقبال می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قبلاً جریان اطلاعاتی تا این حد سریع نبود. چون تکنولوژی پیشرفت امروزی را نداشت که افشای اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن رخ دهد. البته شاید تا ۳۰-۲۰ سال پیش، تا این حد نیاز به این موضوع احساس نمی‌شد، ولی در حال حاضر، با توجه به سرعت بالای جریان اطلاعات، این مهم احساس می‌شود. 

به صفر رساندن زمان اعلام و انتشار کار سختی است

احمدی خاطرنشان کرد: الان، به محض این که شرکت‌ها اطلاعات را روی کدال بارگذاری می‌کنند قابل مشاهده است، ولی این که وقتی ارسال می‌شود با زمان وقوع اتفاق همزمان است مسئله است. چون مثلاً شرکت‌ها ملزم می‌شوند گزارش ماهانه‌ها را تا ۱۰ روز و صورت مالی حسابرسی نشده را یک ماه و صورت مالی حسابرسی شده را دو ماه و یا صورت مالی سالانه را ۴ ماه بعد ارائه کنند که در این صورت، از حداکثر فرصت استفاده می‌کنند و در این میان، ممکن است یک فاصله زمانی میان تهیه گزارش تا افشای اطلاعات وجود داشته باشد؛ به طوری که الان، صورت مالی آماده شود و دو روز بعد در کدال بارگذاری شود و همه این موارد وجود دارند و اگرچه تا حدودی می‌توان این فاصله زمانی را کاهش داد. اما این که به صفر برسد کار بسیار دشواری است و اگر انجام شود واقعاً به بازار سرمایه کمک می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار