بازدید 4120
۱

سطح سروتونین مغز در شروع آلزایمر نقش دارد

یک مطالعه جدید گزارش می دهد که از دست دادن هورمون "شادی" موسوم به سروتونین در مغز ممکن است در کاهش عملکرد مغز با افزایش سن نقش داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۰۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ 13 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان اخیراً گزارش دادند افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) نسبت به افراد سالم، تا ۲۵ درصد سطوح پایین‌تری از سروتونین در مناطق کلیدی مغز در ارتباط با حافظه، حل مسئله و احساسات داشتند.

به گفته محققان، این بیماران همچنین دارای سطوح بالاتر آمیلوئید بتا بودند، پروتئینی که توده‌های سمی را در مغز بیماران آلزایمر تشکیل می‌دهد.

«گوئن اسمیت»، محقق ارشد و پروفسور روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، گفت: «ارتباط بین میزان پایین انتقال‌دهنده‌های سروتونین و مشکلات حافظه در MCI مهم است، زیرا ممکن است یک ماده شیمیایی مغز را شناسایی کرده باشیم که می‌توانیم با خیال راحت هدف قرار دهیم تا نقص‌های شناختی و به طور بالقوه علائم افسردگی را بهبود بخشد».

وی در ادامه می‌افزاید: «اگر بتوانیم نشان دهیم که از دست دادن سروتونین در طول زمان به طور مستقیم در انتقال از حالت MCI به بیماری آلزایمر دخیل است، داروهای ضد افسردگی ممکن است راهی مؤثر برای بهبود کمبود حافظه و علائم افسردگی باشد و بنابراین، ممکن است یک راه قدرتمند برای کُندکردن روند پیشرفت بیماری باشد.»

برای این مطالعه، محققان ۴۹ داوطلب با اختلال شناختی خفیف و ۴۵ بزرگسال سالم ۵۵ ساله و بالاتر را برای انجام اسکن مغزی انتخاب کردند. این اسکن تغییرات در ساختار مغز را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ اندازه‌گیری کرد.

اختلال شناختی خفیف حد وسط بین عملکرد طبیعی مغز با افزایش سن افراد و بیماری آلزایمر است. علائم شامل فراموشی مکرر رویدادهای اخیر، مشکل در یافتن کلمه مناسب و از دست دادن حس بویایی است.

به گفته محققان، افرادی که به MCI مبتلا می‌شوند ممکن است به طور نامحدود در آن حالت باقی بمانند یا بیماری شأن به زوال عقل و آلزایمر پیشرفت کند.

آنها به طور خاص سروتونین را بررسی کردند، یک ماده شیمیایی مغز که با خلق و خوی مثبت، اشتها و خواب مرتبط است. از دست دادن سروتونین اغلب با افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی همراه است.

به گفته محققان، مطالعات قبلی بر روی موش‌ها نشان داده‌اند که از دست دادن سروتونین قبل از ایجاد پلاک‌های آمیلوئید بتا در مغز رخ می‌دهد.

اسمیت گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف در حال حاضر از دست دادن ناقل سروتونین را نشان می‌دهند. این معیار که نشان دهنده کاهش سروتونین است با مشکلات حافظه مرتبط است.»

به گفته محققان، مطالعات آینده برای ردیابی دقیق‌تر از دست دادن سروتونین و افزایش آمیلوئید بتا در مغز افراد مبتلا به MCI مورد نیاز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
تابناک با این تبلیغات ویدیویی که میذاری و خود به خود شروع به کار میکنه فاتحه حجم اینترنت ملت رو میخونی! یا این ها رو بردار یا ما دیگه تابناک نمیایم!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست