بازدید 7031
«معاون وزیر اقتصاد» در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

مقابله با فرار مالیاتی؛ خط مشی دولت در بودجه ۱۴۰۳/ فرار مالیاتی منبع پولشویی است/ بخش پنهان اقتصاد هم باید مالیات بدهد

رئیس مرکز اطلاعات مالی گفت: قطعاً این سیاست دولت که به سمت کاهش مالیات ستانی از تولیدکنندگان و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی رفته، صحیح است. این اقدامات دولت باعث می‌شود که بخش تولید در رقابت با حوزه‌ی پنهان اقتصادی کشور عقب نماند.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ 04 December 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با توجه به رسیدن مودیان مالیاتی به بیش از ۹ میلیون مودی مالیاتی و شناسایی بیش از ۲.۷ مودی مالیاتی جدید در هفت ماه سال ۱۴۰۲ رویکرد اصلاحی دولت در بخش‌های شناسایی نشده تکمیل گشته و این رویکرد با استقرار کامل سامانه مودیان در سال آتی تکمیل خواهد شد.

در بخش مربوط به فعالیت‌های سوداگرانه و کاهش جذابیت این بخش‌ها و همچنین سروسامان دادن به معافیت‌های مالیاتی غیرضرور، می‌توانیم چند صد هزار میلیارد تومان منابع جدید مالیاتی کسب کنیم. این هدف بدون فشار به بخش واقعی و مولد اقتصاد و مردم حاصل می‌شود. اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که طرح آن از دولت به مجلس ارسال شده، در همین راستاست.

یکی از مسائل بسیار مهم، تمرکز دولت بر توسعه اقتصادی و کنترل تورم در اقتصاد ایران است؛ موضوعی که طی سالیان گذشته به مشکلی بزرگ برای اقتصاد ایران تبدیل شده است. در همین راستا نیز تحقق بودجه بدون نفت، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسیر برای رسیدن به توسعه مناسب اقتصادی و همچنین کنترل فشار‌های هزینه‌ای بر اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

نظریات هادی خانی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مرکز اطلاعات مالی را در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور و تمرکز بر شناسایی مودیان جدید، مقابله با فرار مالیاتی و تکیه بر درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آتی را در ادامه می‌خوانید.مقابله با فرار مالیاتی؛ خط مشی دولت در بودجه ۱۴۰۳/ فرار مالیاتی منبع پولشویی است/ بخش پنهان اقتصاد هم باید مالیات بدهد

خانی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، در ارتباط با تلاش دولت در راستای اتکای بودجه سال آتی به درآمد‌های مالیاتی و فاصله گرفتن از اتکای صرف بر درآمد‌های نفتی تصریح کرد: از دو جهت موضوع مالیات اهمیت دارد؛ موضوع نخست، وصول درآمد‌های مالیاتی است که نقش مهمی می‌تواند در اداره‌ کشور ایفا کند. اما مساله‌ی بعدی این است که مالیات نقش مهم تری می‌تواند در کشور داشته باشد و آن نقش تنظیم گری است که در اقتصاد کشور دارد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم طوری از ابزار مالیات استفاده کنیم که از یکسری سوداگری‌ها و سفته بازی‌ها که در اقتصاد کشور رخ می‌دهد، جلوگیری کنیم. این نقش مالیات به کنترل نقدینگی و جلوگیری از سفته بازی‌ها و اخلال‌هایی که در اقتصاد ملی رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم خاطرنشان کرد: روند‌هایی که در بالا توضیح داده شد، در پوشش درآمد‌های اقتصادی کشور و مدیریت کم هزینه‌تر کشور اثرگذار است. از نظر من، نقش رگولاتوری مالیات، مهم‌تر از نقش درآمدی آن است.

وی در این باره که طی سال‌های گذشته، مقابله با فرار مالیاتی در کشور مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: ریشه‌ فرار مالیاتی به عدم اجرای درست قوانین در زمینه‌ شفاف سازی اقتصادی بازمی‌گردد و به درستی مقابله با این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

کسانی که فرار مالیاتی دارند، عملاً نقش منفی در عدالت مالیاتی در کشور ایفا می‌کنند. در شرایطی که حس بی عدالتی در کشور افزایش می‌یابد، رقابت اقتصادی کاهش می‌یابد.



خانی گفت: در بودجه ۱۴۰۳، خط مشی دولت، تمرکز بر فرار مالیاتی در جهت تحقق بودجه بدون نفت است. مقابله با فرار مالیاتی به ایجاد یک فضای رقابتی سالم در اقتصاد کشور منجر می‌شود. کسانی که فرار مالیاتی دارند، عملاً نقش منفی در عدالت مالیاتی در کشور ایفا می‌کنند. در شرایطی که حس بی عدالتی در کشور افزایش می‌یابد، رقابت اقتصادی کاهش پیدا می کند. فرار مالیاتی منبع پولشویی است و مقابله با آن علاوه بر اینکه موجب افزایش درآمد‌های مالیاتی خواهد شد، حمایت از بخش مولد و اقتصاد شفاف است که در نهایت به نفع کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش شناسنامه دار کشور هستند. به درستی سیاست‌های دولت به سمتی است که فشار مالیاتی از این بخش برداشته شود و تمرکز بر مالیات ستانی از بخش پنهان اقتصادی کشور، حوزه‌های دلالی و واسطه‌ای قرار گیرد.

مدیر کل سابق دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: قطعاً این سیاست دولت که به سمت کاهش مالیات ستانی از تولیدکنندگان و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی رفته، صحیح است. این اقدامات دولت باعث می‌شود که بخش تولید در رقابت با حوزه‌ی پنهان اقتصادی کشور عقب نماند.

معافیت‌ها نباید جنبه‌ی دائمی داشته باشند. باید حمایت‌ها زمانمند صورت بگیرد و در مقاطعی به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا ادامه‌ی این معافیت‌ها ضرورت دارد یا خیر؟!

خانی گفت: سامان دادن به معافیت‌های غیرضرور نیز به درستی در دستور کار قرار گرفته است. معافیت‌ها نباید جنبه‌ی دائمی داشته باشند. باید حمایت‌ها زمانمند صورت بگیرد و در مقاطعی به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا ادامه‌ی این معافیت‌ها ضرورت دارد یا خیر؟! معافیت‌ها باید کاهنده باشند و در مدت زمان مشخصی کاهش پیدا کنند و در نهایت حذف شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
رویکرد خوبیه فقط داره به غلط ترین شکل ممکن اجرا میشه!
کاری کردین که بسیاری از پزشکان کارت به کارت هم قبول نکنن بفرستنت بری پول نقد بیاری!
کاری کردین که یه کاسب جز با کوچک ترین اشتباه حسابداری مجبور به بستن مغازه اش بشه.
وضعی درست کردین که تمامی کسب و کارهای کوچک نابود بشن تا کسری بودجه تون جبران بشه.
پزشکان مختصص را با رفتارهای زننده تون از کشور دارید فراری میدین.
پدر هرچی کارفما بوده در آوردین.
بعد هم هردفعه گند تخصیص ارزهاتون در میاد با ارقام عجیب.
کدومش به نفع مردمه؟
این مالیات داره کجا خرج میشه که هیج یک از خدمات شهری به سامان نیستند؟
صف اتوبوس وایسادین تاحالا با دود خفه شین و بهتون اتوبوس نرهس بعد از 4 تا رد شدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
از زمانی که پول نقد از داد و ستد مردم حذف شده هیچ بخشی از فعالیت های اقتصادی در ایران از مالیات ستانی دولت پنهان نیست و امکان پنهان ماندن هم ندارند فقط معافیت های موارد خاص فراوان با درآمدهای بسیار بسیار بالا با موافقت کامل دولت و مجلس
یقه چهار تا بدبخت میگیرید اگه میخواستید مبارزه کنید جلو اون سه میلیارد دلار چایی رو میگرفتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
هر وقت توانستید از اوقاف و نهادهای حکومتی که ۶۰ درصد اقتصاد کشور را در دستان خود دارند

مالیات واقعی را بگیرید ، میتوان ادعاهایتان را باور کرد

الان فقط کارگران و کارمندان و صاحبانحرفه و پیشه کوچک و ضعیف مالیات میپردازند و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
در ان قضیه پول چایی پرداخت شد
گرفتن مالیات و اداره کشور با این مالیات هنر معدود کشورهای پیشرفته که همه امور مالی اقتصادی بانکی تولیدی....در آنها شفاف و پاک است،میباشد.نه ایران ما که کلی نهاد و سازمان ،بانک شرکت مانند بنیاد مستضعفان،برکت،قرار گاه خاتم و.....از دادن مالیات شانه خالی میکنند و دولتها زورشان فقط به کارمند کارگر کسبه جز میرسد.همچنین محل خرج کرد این مالیاتها نیز مشخص نیست،به اینها باید تبعیض در گرفتن مالیات را هم اضافه کرد،یک طلا فروش،یا وکیل،دندانپزشک چرا باید ب اندازه یک کارگر و کارمند مالیات پرداخت نمایند؟؟؟
حط مشی دولت درباره فساد و رانت و فامیل بازی و ..... اینها چیه؟
هر جا رو نگاه میکنی فساد میبینی دولت برای اینها چه برنامه ای داره؟
تعهد در کار خوبه به شرطی که با سواد و دانش و آگاهی همراه باشه والا تعهد خالی بدون دانش و آگاهی ،نتیجه اش میشه همین گندی که به اقتصاد کشور زدید...میشه فقری که تا کمر توی زباله دانیها خم شده.
شما مالیات بدهید ما می دهیم میلیارد دلار دوستان با چای دبش قندپهلو بخورن
مالیات بیشتر گرفتن از مردم با بهانه های مختلف عدالت نیست عدالت یعنی دولت کاملا شفاف و دقیق به مردم اعلام کند چه میزان درآمد مالیاتی و درآمد از منابع کشور و مردم دارد و چگونه و کجاها هزینه می شوند آیا مردم رضایت دارند؟؟؟؟؟؟
اره مالیات از مردم بدبحت بگیرید و صرف بی کفایتی و بی عرضگی خودتون بکنید و به هیچ کس هم پاسخگو نباشید
در دنیای امروز صاحبان پنهان زر و زور و تزویر در فضای مجازی با هشتک سازی و تخریب گرفتن حق ملت و تمسخر کارهای درست نمی گذارند برنامه اخذ مالیات درست انجام شود.
تمام دنیا دارد با مالیات اداره می شود. کشور ما با مالیات بعلاوه پول نفت هم کسری می آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
اولاً، اینکه تمام دنیا دارد با پول مالیات اداره می شود به این دلیل است که البته نه تمام دنیا اما بخش قابل توجهی از دنیا دارای یک سیستم حکومتی شفاف و پاسخگو است که مشخص است هر مبلغی کجا و به چه هدفی صرف می شود. اما در کشور ما حتی پیوستن به FATF و مقابله با پولشویی هم جزو گناهان کبیره است.
ثانیاً، این سؤال مهم رامطرح کرده اید که چرا کشور ما با مالیات بعلاوه پول نفت هم کسری می آورد، اما پاسخ آن را نگفتید! اگر دولتمداری در ایران همراه با شفافیت، نظارت و پاسخگویی باشد، احتمالا کمتر شاهد کسری بودجه خواهیم بود.
منظورش اینه تا بتونیم از کارمند و کارگر و کسبه ساده مالیات میگیریم، دونه درشت ها هم احتمالا باید رشوه بیشتری بدن تا مالیاتشون صفر بشه
اقایون از مملکت داری فقط مالیات ستانی را بلدند
کار دولت از رفع تحریمها به مقابله با فرار مالیاتی رسیده. نه در اولی توفیقی حاصل شد و نه در دومی دستاوردی خواهد داشت بجز افزایش فقر و نارضایتی بیشتر مردم.
اگر دولت بتواند در همکاری با مجلس بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور مانند آستان قدس رضوی و بنیادها و غیره را موظف به پرداخت مالیات کند، در این صورت نیازی به اجحاف به حقوق بگیران و صاحبان کسب و کار کوچک نداشت.
این کار خوبی است اگر بتوانید از پزشکانی که سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می کنند مالیات بگیرید مشکل کل کشور حل می شود. ولی بعید است که بتوانید
پاسخ ها
---مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
بعدش . شما میایی و مردم را درمان می کنی ؟!!!!!!!!!!!!!
اکثر کارمندان اداره مالیاتی خصوصا قسمت بازرسی با دونه درشتها در ارتباطن و چقدر هم پول خوب میگیرن و تو کشورهای اروپایی و یا کانادا اقامت هم گرفتن مگه کارمند و حتی مدیران با این حقوقها میتونن پاسپورت و اقامت بگیرن
فقط مالیات نقد رو از ما کارمندان بیچاره می گیرن
هر وقت از علم الهدی وشرکت های ایشان و اقوامش مالیات گرفتید اونوقت بشینید وتعریف کنید
44ساله مدام میگن امریکا رو به افوله!!!اگر روبه افوله چرا دقیقا سیستم مالیاتی اونجا رو میخواهید پیاده کنید!!!!یه وقت رو به افول نریدا؟؟؟؟
بعضی از پزشکان با ارزدیجیتال و سکه زیر میزی میگیرن جالبه که نهادهای نظارتی هم اطلاع دارن ولی هیچ اقدامی انجام نمیدن. اکثر این پزشکان هم با افراد قدرتمند در ارتباطن
فعلا آنچه که مشخص است خط مشی دولت در بودجه 1403، خالی کردن جیب کارگران و کارکنان خودش است! ثابت نگه داشتن پایه حقوق معاف از مالیات علی رغم وجود تورم نزدیک به 50 درصد معنایی بجز دستبرد به جیب مردم ندارد.
استاد ، چند تا نهاد مولتی ملیاردر (اونم به دلار) می شناسم که اصلا مالیات نمیدن. اگه خواستی بیا پی وی تا بهت بگم!
تمام صندوقهای باصطلاح قرض الحسنه محل پولشویی و فرار مالیاتی هستند .چرا سراغ اونها نمیرید؟
کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس نه تنها مالیات ندارند بلکه به مردمشان یارانه قابل توجهی می دهند و این هم وضعیت کشور ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
مسئولان انها خداشناس و دست پاکند ....غیرت وشرفشون اجازه نمیده مردمشان فقیر ومملکتشون خرابه باشد
بالاییها که با رانت و بده بستان مشکلشون حل میشه میمونن مردم فلاکت زده با تورم ، مالیات و فقر روز افزون !
در آمدهای ملی(کلهم اجمعین) و مصرف آنرا شفاف کنید، بقیه موارد هم شفا خواهد شد.
مقررات fatf برای دولت مضره ولی برای ملت واجبه ؟؟؟
سلام به همه
آقای سبحانیان رئیس کل سازمان مالیاتی ، برای این سمت و پست خیلی مهم ، کارآیی ندارد
یک سری افراد مالیات که نمی دهند هیچ ، مدرکشان یک پله بالاتر حساب میشه ، بچه هایشان هم میرند سذکار هر روز هر روز خانه وماشین و چیزهای دیگه می گیرند
یکی ازراههای جلوگیری ازفرار مالیاتی اعلام وتصویب جرایم سمگین برای حسابداران وحسابرسانی است که بعناوین مختلف برای شرکتها واشخاص حیساب سازی می کنند تا درامدهاکنمان وهزینه هابافاکتورهای دروغین بالا رود ،درشرکتها بامسولیت مجدود شرکت بعلت نداشتن حساب بانکی گردش مالی ان مشخص نیست ،که خود موجب فرار مالیاتی .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی