بازدید 2034

قالیباف: مجلس یازدهم انحصار بازار خودرو را شکست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم انحصار بازار خودرو را بعد از چند دهه با قانونی کردن واردات شکست.
کد خبر: ۱۲۰۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 03 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد باقر قالیباف به مناسبت هفته مجلس در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما حضور یافت و به پرسش‌های صریح پرسشگران این برنامه درحوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پاسخ داد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم انحصار بازار خودرو را بعد از چند دهه شکسته است، افزود: یکی از کارهایی که مجلس یازدهم انجام داد بازنگری در صنعت خودرو بود. در حوزۀ خودرو اشکالات ریشه‌ای داریم. اعتقاد خود را خیلی صریح می‌گویم. تولید حتماً موضوع اول کشور است و باید هرچه قدر می‌توانیم برای تولید تسهیل‌گری کنیم. اما اگر حمایت از تولید و تسهیل‌گری برای تولید جنبۀ رانت به تولید بدهد و این رانت مشروط، محدود و سازمان‌دهی نشده باشد و خروجی نداشته باشد، ظلم به تولید است.
رئیس مجلس ادامه داد :اولین تلاشی که مجلس در سامان‌دهی خودرو کرد ،که البته مقاومت ها در برابر آن زیاد بود، این بود که اجازۀ واردات خودرو داده شود. یعنی انحصار را بشکنیم. این کار بعد از چند دهه اتفاق افتاد.با وجود این، حتی در شرایطی که آئین‌نامۀ واردات خودرو موجود است و واردات انجام می‌شود، متأسفانه واردات به‌کندی انجام می‌شود. ولی انصافاً دولت تلاش می‌کند تا بتواند این مشکل را حل کند و بتواند این کار را در حوزۀ صنعت خودرو پیش ببرد.

قالیباف تهیه زمین، پرداخت تسهیلات و فراهم کردن مصالح را سه اقدام مجلس در قانون جهش تولید مسکن برای خانه دار شدن مردم عنوان کرد.

رئیس مجلس افزود: زمین حداقل ۴۵ درصد از هزینۀ یک ساختمان را دربرمی‌گیرد. بعضی جاها ممکن است تا ۵۵ یا ۶۰درصد هم برود. اگر در آن قانون نگاه کنید، می‌بینید دولت در رابطه با زمین این فرصت و اجازه را دارد که زمین در اختیار افراد قرار دهد و هزینه را به حداقل برساند. حتی بتواند در شهرها و روستاها اجارۀ ۹۹ساله بدهد.

وی اضافه کرد: نکتۀ بعدی تسهیلاتی است که می‌توانند از طریق بانک‌ها دهند. البته ما اینجا معتقدیم که مردم در یک شرایطی‌اند که درآمدشان به‌اندازۀ وام‌هایی که می‌گیرند نیست و قدرت بازپرداخت آن را هم ندارد. ازاین‌رو باید دقت کنیم که این اتفاق نیفتد.سپس باید امکانی که ما در تهیۀ مصالح داریم را بررسی کنیم. واقعیت این است که منابع نیروی کار و انرژی‌مان ارزان است. بنابراین لازم است بتوانیم در بخش ساخت‌وساز، هزینۀ مواد اولیۀ ساخت مسکن را به حداقل برسانیم. البته اینجا صنعت ساخت‌وساز بسیار مهم است. ما در مجلس یازدهم این قانونگذاری را به طور روشن و دقیق انجام دادیم.

قالیباف تصریح کرد: قانون جدید مجلس مانع دلالی‌های اضافی بنگاه های املاک می شود

رئیس مجلس گفت : یک قانون دیگر برای رابطۀ موجر و مستأجر است، برای راه‌اندازی سامانه‌ای است که بتواند حرفۀ املاک و بنگاه‌های املاک را ساماندهی کند. وزارت صمت و وزارت راه مسئول شدند که بتوانند این قراردادها را در سامانه ثبت و ضبط کنند و تا دلالی‌های اضافه انجام نشود. پس ما در مجلس یازدهم در بخش مسکن برای تولید، برای مالیات بر خانه‌های خالی، و برای اجاره قانون‌هایی تنظیم کرده‌ایم، یعنی برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت. قانون تولید مسکن و قانون مالیات بر خانه‌های خالی ابلاغ و اجرای آن شروع شده است.

رئیس مجلس گفت: اگر از بانک هایی که ۳ هزار خانه می سازند و خالی نگه می دارند مالیات نگیریم به مردم ظلم کرده ایم.

قالیباف افزود: تعدادی خانه هست که احتکار شده‌اند. یعنی همین‌طور می‌ماند. از کسانی که مسکن احتکار می‌کنند سؤال شود آیا نمی‌فروشید، می‌گویند ما ضرر می‌کنیم؛ بنابراین صبر می‌کنیم تا گران‌تر بفروشیم. می‌پرسند چرا مجلس قانونی را تصویب کرده که از کسی که طبق نیاز خودش خانه دارد، مالیات می‌گیرند؟ ما هیچ‌وقت در مجلس این کار را نکردیم. بسازوبفروشی که ۱۰۰ یا ۲۰۰ واحد خانه می‌سازد یا مجموعۀ بانکی ۳هزار خانه می‌سازد و این‌ها را نگه می دارند و با تورم آن‌ها را گران می‌فروشد. ما حتماً باید از این واحدها مالیات جدی بگیریم. اگر نگیریم، به بقیه ظلم می‌کنیم. ولی ما هیچ‌وقت از دارایی‌های یک فرد، که معلوم است باید خانه و ماشین داشته باشد، شاید دو خانه داشته باشد و یکی از آن‌ها را اجاره داده باشد و جزو درآمدهایش باشد، به هیچ عنوان مالیات نگرفتیم و دنبال این نرفتیم. ما دنبال سوداگری رفتیم.

قالیباف تصریح کرد: هر فرد در سخت ترین شرایط باید بتواند بعد از 12 سال مسکن تهیه کندوقانون جهش تولید به دنبال تسهیل گری ساخت مسکن توسط دولت است .

رئیس مجلس ادامه داد: در دنیا، در شرایطی که یک جایی سخت باشد، اگر حداکثر بین ۱۱ تا ۱۲ سال حقوقشان را فریز کنند قدرت خرید یک مسکن را می‌توانند داشته باشند. امروز وقتی در کشور نگاه می‌کنیم، این‌گونه نیست. شما نگاه کنید ما قانون جهش تولید مسکن را در مجلس یازدهم جامع و کامل نوشتیم. این قانون را نوشتیم و ما باید به این سمت حرکت کنیم. ما در این قانون ۲ و ۳ تا نکتۀ کلیدی و اساسی داریم که خیلی مهم است.

رئیس مجلس همچنین از تحول در قوانین مدیریت منابع آب در برنامه هفتم خبرداد.

قالیباف گفت: امروز محیط‌زیست جزو استراتژی‌های بخشی هر جامعه است. یعنی اهمیت محیط‌زیست در استراتژی‌های کلان یکی از استراتژی‌های بخشی است.

وی افزود: بیش از دو دهه و بیست‌واندی سال است متمرکز به بحث قطره‌ای و بارانی شده‌ایم. همین الان اگر شما حساب کنید در بحث قطره‌ای و بارانی برای برداشت محصول در هکتار، به‌دلیل گرمای زیاد، تبخیر در اکثر مقاطع ما به جهت اقلیم زیاد است. این روش عملاً در بخش آب زیرسطحی برای ما مثمر ثمر نیست. رئیس مجلس ادامه داد : در روش زیرسطحی، باید آب را به ریشه‌های گیاه برسانیم. البته هم هوادهی و هم کود لازم داده می‌شود و هم آب به ریشه‌ها داده می‌شود، اما برداشت در مساحت هکتاری تفاوت می‌کند، در این حد که می‌توانم بگویم میزان آبی که برای برنج مصرف می‌کنیم با میزان آبی که برای گندم مصرف می‌کنیم نزدیک و مساوی به هم می‌شود.

وی ادامه داد: خواهید دید که چگونه در برنامۀ هفتم بعد از طی مسیر قانونی در شورای نگهبان در مسئلۀ آب زیرسطحی متمرکز شده‌ایم. طبیعتاً باید تلاش کنیم این کار در محیط‌زیست هم انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
همون یه ذره قدرت خرید خودروی بی کیفیت ایرانی را هم از مردم عادی گرفتید بعد میاید میگید انحصار شکستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
واقعا ما رو شرمنده می کنن با این همه دستاوردهایش... اگر اینجوری که میگه هست حقوقی گه میگیرید و سیسمونی که وارد می کنید حالتون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
البته منظور ایشان گرفتن دنا پلاس وشاسی بلندها توسط همه نمایندگان است که از انحصار خارج شد ومشمول همه گردید
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
به دل نگیر، برای مزاح فرمودند. در این شرایط اقتصادی مردم به طنز هرچند تلخ نیاز دارند. یکی از انواع طنز رایج هم وضع قوانین بدون ضمانت اجرایی هست
عجب. دیدم برام پیامک اومده گفته بیا ماشین مازراتی و زمین زعفرانیه رو تحویل بگیر فکر کردم دارم خواب می بینم نگو واقعیت داشته
کدام واردات ؟! سیستمونی ؟!!
کاش قانون مالیات بر دروغ هم می نوشتند تا براحتی در جلوی چشم مردم دروغگویی نکنیم و از ایشان طلبکار نباشیم...
الان نتیجه این همه کار مجلس انقلابی در همین چند حوزه چه شده و چه نفعی برای مردم حاصل شده است؟؟؟
تابی انقلابی اگر راست میگی، شما خودت حاصل این مجلس را بصورت عددی برای مخاطبانت واکاوی کن ...
عالی 200درصد اضافه شد عالی
راست راست توی چشم ما نگاه میکنه و دروغ می گوید
زمانی این ادعای شکستن انحصار خودرو صحیح ست که اجازه داده شود خود رو بدون گمرک سنگین وارد شود و با ازاد بودن بخش خصوصی برای فعالیت در عرصه بازار خودرو موافقت صورت پذیرد
با اجازه واردات خودرو به سایپا و ایران خودرو وقیمت گذاری توسط شورای رقابت واقعا انحصار از بین رفت
معنی شکستن انحصار واردات خودرو در ادبیات جدید اقتصادی یعنی هنوز هیچ خودرویی وارد نشده، چه ثبت نامی و چه دست دوم
رو کاغذ ؟
بی خاصیت ترین مجلس
راستی در شهر ما به نیازمندان و کسانیکه با سیاست های این مجلس و دولت فقیر شدند در آستانه انتخابات وام میدن با عنوان وام نماینده
چرت و پرت زیاد می گویید واقعا با این طرز فکر مملکت را به این فلاکت دچار کرده اید ها
روحیه طنز جناب قالیباف واقعا ستودنی است

صنعت خودرو رو نابود کردید و بازار رو به خاک خون کشیدید بعد افتخار هم می کنید
خودور برقی بیاری یا بسازید تا این الودگی همه را نابود نکرده است
اره
ماشالله اين مجلس يازدهم همه چي را شكست ، حتي كمر ملت را
ممنون از اینکه باعث شادی وخنده ما را فراهم اوردید اقای رییس
جناب اقای قالیباف هیچ چیز بدتر از نیست که مقامات مردم را اینقدر ابله فرض می کنند و واقعیت تلخ صنعت را به خصوص صنعت خودرو را جور دیگری جلوه می دهند -- به هر حال آینده گان شما را قضاوت خواهند کرد --
جناب قالیباف مرغ زنده از فرمایشات شما خنده اش میگیره.
گرفتی ما رو؟!!
یه سید بزرگواری گفت که اتفاق عجیبی افتاده با پدیده نوظهوری مواجهیم بعضی ها تو چشم آدم دروغ میگن

به نظرم اشتباه کرده ایشون چون اصلا این پدیده الان برامون نوظهور نیست تقریبا همه اینطور شده اند
یکی که صدا رساتر از صدای من هست بپرسه که آقای قالیباف چه چیزی در بازار دیدی که نتیجه گرفتی انحصار بازار خودرو شکسته
خدایا سنگ پای قزوین باید جلوی اینا لنگ بندازه .کدوم واردات کو کجا فقط یک حرفی زدید وتموم آخه چرا به شعور این مردم بسیار نجیب اینقدر توهین میکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی