بازدید 4256

پاسخ به سؤالات داوطلبان آزمون فرهنگیان

آزمون فرهنگیان امسال به صورت اختصاصی همزمان با نوبت اول آزمون سراسری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸ 01 December 2023

 

به گزارش تابناک، نوبت اول آزمون سراسری در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، ثبت نام برای شرکت داوطلبان در این آزمون آغاز شده و تا یازدهم آذرماه نیز ادامه دارد، آزمون اختصاصی فرهنگیان نیز برای نخستین بار همزمان با نوبت اول آزمون سراسری برگزار می‌شود اما داوطلبان برای شرکت در این آزمون سؤالاتی دارند که به دنبال پاسخ آن هستند.

داوطلبان علاقه‌مند به شغل معلمی می‌توانند فقط متقاضی شرکت در گروه فرهنگیان شوند؟

خیر، این داوطلبان می توانند علاوه بر شرکت در گروه فرهنگیان، گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی را انتخاب کنند.

ثبت نام برای شرکت در آزمون فرهنگیان از چه زمانی و به چه صورت است؟

ثبت‌نام برای کنکور فرهنگیان نیز همزمان با ثبت‌نام کنکور سراسری از ۵ آذر آغاز شده و تا ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ادامه دارد.

به این صورت که داوطلبان برای ثبت نام باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و در لینک ثبت نام آزمون سراسری وارد شده و متقاضی شرکت در آزمون فرهنگیان شوند.

پس از مطالعه دفترچه راهنما، بایستی مدارک یا اطلاعات لازمِ مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فایل عکس اسکن شده را بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه آماده کنید، در صورت تمایل به ویرایش اطلاعات ثبت نامی، لازم است با ورود به حساب کاربری خود نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی اقدام کنید.

آیا آزمون فرهنگیان نیز مانند آزمون سراسری در 2 نوبت برگزار می شود؟

خیر، آزمون فرهنگیان فقط در نوبت اول آزمون سراسری در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ماه برگزار می شود  و در مرحله دوم کنکور که تیر ماه ۱۴۰۳ است، پذیرش دانشجو معلم برای دانشگاه فرهنگیان و رجایی انجام نخواهد شد.

هزینه ثبت‌نام برای شرکت در آزمون فرهنگیان چقدر است؟

هزینه ثبت نام برای شرکت در هر گروه آزمایشی کنکور ۲۰۸ هزار تومان است.

 متقاضیانی که فقط تمایل به شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان را دارند، مبلغ ۲/۰۸۰/۰۰۰(دو میلیون و هشتاد هزار) ریال و برای متقاضیانی که تمایل به ثبت‌نام در هر دو آزمون (آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) را دارند لازم‌ است علاوه بر پرداخت هزینه شرکت در آزمون سراسری، نسبت به خرید کارت اعتباری بصورت جداگانه برای آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم نیز اقدام کنند.

اگر فقط آزمون فرهنگیان را انتخاب کنیم آیا می توانیم در گروه های دیگر انتخاب رشته داشته باشیم؟

داوطلبانی که در زمان ثبت نام، نوع آزمون خود را "متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم" انتخاب می‌کنند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را ندارند.

بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به این  دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را داشته باشند.

نتیجه نهایی چه زمانی اعلام می شود؟

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال ۱۴۰۳ قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

برای پذیرش در سال ۱۴۰۳، ارزیابی شایستگی معلمی از نیمه اول دی ماه سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

 

شرط سن و معدل برای ثبت نام وجود دارد؟

داشتن حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان نیاز است.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال است.

آیا دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و همچنین دانشجویان دارای تعهد به دستگاه‌های اجرایی کشور و بورسیه، مجاز به ثبت‌نام در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو‌ ‌-‌‌ معلم هستند؟

خیر.

آیا متقاضیان آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم برای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان می‌توانند متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی شوند؟

خیر.
متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی می‌توانند متقاضی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم برای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شوند؟

خیر.
میزان تأثیر و سهم نمرات در پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان به چه صورت است؟

به صورت ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون اختصاصی (شامل ۱۵ درصد نمرات آزمون سراسری و ۱۰ درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان) و ۲۵ درصد مربوط به ارزیابی شایستگی‌های معلمی خواهد بود.

ملاک معرفی داوطلبان به مرحله چند برابر ظرفیت ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد نمره کل کنکور و ۴۰ درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو معلم خواهد بود.

در ارزشیابی شایستگی معلمی که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال برگزار می‌شود دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه آن تا دو سال معتبر است.

مواد امتحانی و ضرایب آن به چه صورت است؟

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی