در روز اول همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) چه گذشت؟

در روز یک شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۲، پانزدهمین همایش و گردهمایی بازار سرمایه اسلامی در هتل پارسیان اوین تهران برگزار شد. در این همایش که شامل ۴ پنل متفاوت می‌شد، سخنرانان و صاحب نظران حوزه مالی اسلامی در داخل و خارج از کشور به نکاتشان را به زبان انگلیسی ارائه کردند. موضوع و محور کلیدی همایش امسال توسعه بازار‌های سرمایه اسلامی با هدف همگرایی امت اسلامی بود.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 27 November 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، پویا احمدی | در روز یک شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۲، پانزدهمین همایش و گردهمایی بازار سرمایه اسلامی در هتل پارسیان اوین تهران برگزار شد. در این همایش که شامل ۴ پنل متفاوت می‌شد، سخنرانان و صاحب نظران حوزه مالی اسلامی در داخل و خارج از کشور به نکاتشان را به زبان انگلیسی ارائه کردند. موضوع و محور کلیدی همایش امسال توسعه بازار‌های سرمایه اسلامی با هدف همگرایی امت اسلامی بود.

در ابتدای این نشست، دکتر شاپور محمدی، دبیر علمی همایش و مدیر اسبق سازمان بورس، به ایراد صحبت‌هایی در رابطه با اهمیت برگزاری این نشست و گردهمایی مربوط به آن پرداختند. سپس آقای دکتر مجید عشقی ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، با حضور در جایگاه و ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی، گفت که هدف از گردهمایی در این کنفرانس، بررسی نقش کلیدی و محوری بازار‌های سرمایه در ایجاد یکپارچگی و رشد اقتصادی در جامعه اسلامی است. امروز دیگر از انفعال و گسستگی و وابستگی ناشی از استعمار دوران قرن ۱۹ خبری نیست و ملت‌های مسلمان دیگر مجبور به تحمل واگرایی حاصل از سیستم سیاسی_جغرافیایی غربی نیستند و کشور‌های مسلمان می‌توانند در عین حفظ استقلال خود از ظرفیت سترگ امت اسلامی بهره‌مند شوند.

در روز اول همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) چه گذشت؟

وی افزود: نباید این نکته را فراموش کرد که مسلمانان همواره با مفهوم کلیدی جماعت و امت آشنا بوده و این آشنایی با نقش محوری خود، آن‌ها را به تشویق و حمایت از یکدیگر می‌کند. پرداخت زکات به منظور حفظ پایه‌های اقتصادی جامعه را می‌توان یکی از جلوه‌های این روح همبستگی در میان امت مسلمان دانست.

وی با اشاره به هدف برگزاری این همایش اضافه کرد: اگرچه متفکران مسلمان و متخصصان بازار‌های مالی اسلامی و سیاست‌گذاران کشور‌های اسلامی در زمینه رساندن صدای صنعت مالی اسلامی به گوش جهانیان کوشش‌های فراوانی کرده‌اند و ما هم‌اکنون شاهد جذابیت صکوک اسلامی در سطح بین‌المللی به واسطه ویژگی‌های خاص آن هستیم؛ اما از ظرفیت‌های بازار‌های سرمایه اسلامی برای ایجاد همگرایی در امت اسلامی آنچنان که شایسته است، هنوز استفاده نکرده‌ایم.

در روز اول همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) چه گذشت؟

در ادامه برنامه، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت‌های عظیمی در حوزه مالی کشور‌های اسلامی هستیم، تصریح کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته در حوزه مالی اسلامی توجه به مسائل حاکمیت شرکتی، محیط زیستی و رعایت حقوق ذینفعان و توجه به مسائل فناوری در حوزه توکن سازی اهمیت روز افزونی یافته است.

مصباحی مقدم در پایان گفت: در یک سال گذشته کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اقداماتی را در حوزه ابزار‌های مالی بازار سرمایه انجام داده که در این خصوص می‌توان به استمرار انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام، انتشار اوراق سلف قابل تحویل در دوران معین، انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر دارایی خریداری شده (تامین مالی از محل اوراق مرابحه از محل دارایی خریداری شده)، انتشار اوراق مرابحه برای کارفرما در  eps، انتشار اوراق گواهی برق‌های تجدیدپذیر، انتشار رسید برگه قابل معامله ETF و قرار داد معاوضه سوآپ انرژی اشاره کرد.

پس از اتمام پنل اول و سخنران‌های اولیه، در پنل‌های بعدی سخنرانان ایرانی و غیر ایرانی مطالب خود در این زمینه را ارائه کردند. به طور مثال آقای دکتر حسین محمدی از بخش تکنولوژی و فناوری سازمان بورس، به ارائه‌ای در خصوص دموکراتیک سازی بازار سرمایه اسلامی و ابزار‌های نیل به آن پرداختند. یا آقای شریق نیسار از هندوستان، در حوزه استاندارد سازی نظارت شرعی برای تسهیل گری سرمایه گذاری برون مرزی، سخرانی‌ای را ایراد کردند.

در روز اول همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) چه گذشت؟

در روز اول همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) چه گذشت؟

در ادامه برنامه نیز سخنرانی‌ها و ارائه‌های مختلف و متفاوتی در این حوزه انجام شد که ارائه آقایان حسین فهیمی از گروه سرمایه گذاری سرمایه امید، دکتر مظهر عباس زیدی از پاکستان، دکتر محمد ایمان ساسترا میهاجات از اندونزی، دکتر مجید پیره از سازمان بورس و سایر مهمانان از جمله‌ی آنان بودند.

این همایش در روز دوشنبه ۶ آذر ماه نیز ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند مسائل و مباحث مرتبط با آن را پیگیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست