بازدید 7501
ایجاد مانع جدید در مسیر اشتغال؛

خودی و غیرخودی کردن روان‌شناسان با «آزمون صلاحیت حرفه‌ای»!

اگر دانش آموختگان این رشته‌ها در دوران تحصیل خود به توانایی لازم رسیده باشند، به خصوص آن‌هایی که تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کرده و مراحل مختلف را پشت سر گذاشته اند، چرا باید در آزمونی که شامل ۱۰۰ سوال ۴ گزینه‌ای است، شرکت کنند و به سوالاتی احتمالا عجیب که قرار نیست علمشان را مورد سنجش قرار دهد، پاسخ دهند؟
کد خبر: ۱۲۰۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ 25 November 2023

خودی و غیرخودی کردن روان‌شناسان با «آزمون صلاحیت حرفه‌ای»!سازمان نظام روان شناسی و مشاوره قصد دارد، برای ارائه پروانه اشتغال تخصصی، آزمونی با عنوان صلاحیت حرفه‌ای روان شناسان و مشاوره برگزار کند که با توجه به ماهیت و مواد آزمون، به نظر می‌رسد نوعی غربالگری و خودی و غیرخودی کردن است!

به گزارش «تابناک»؛ سازمان نظام روان شناسی و مشاوره به استناد قانون تشکیل خود و تاکید بر بند اول از ماده سوم این قانون که بحث تعیین حدود صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه کار را مطرح نموده، قصد کرده که آزمون صلاحیت حرفه‌ای برگزار کند، اما نکته قابل تامل در ماهیت و مواد این آزمون این است که اصلا علمی نیست و به قول دفترچه این آزمون «برای آمادگی شرکت در این آزمون، مطالعه منابع درسی خاصی در نظرگرفته نشده است.»

بر اساس آن‌چه در دفترچه این آزمون آمده، «آزمون صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برای سنجش و ارزیابی شایستگی‌های حرفه‌ای طراحی شده و متفاوت از آزمون‌هایی است که صرفا صلاحیت علمی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند»؛ از همین بخش می‌توان متوجه شد که قصد و نیت این آزمون، اصلا صلاحیت علمی نیست و گویا به دنبال مسائل دیگری در غربالگری دانش آموختگان روان شناسی و مشاوره است.

خودی و غیرخودی کردن روان‌شناسان با «آزمون صلاحیت حرفه‌ای»!

در بخش دیگری از این دفترچه آمده: «از آن‌جایی که متخصصان ارائه دهنده خدمات تخصصی روان شناسی و مشاوره معمولا مستقیم با مراجعان ارتباط دارند، چگونگی مدیریت حرفه‌ای و توجه به حقوق انسانی مراجعان در فعالیت‌های آنان اهمیت ویژه‌ای دارد. برای آمادگی شرکت در این آزمون، مطالعه منابع درسی خاصی در نظر گرفته نشده است و انتظار می‌رود که دانش آموختگان کارآمد این رشته‌ها، طی سال‌های تحصیل و کارآموزی دانشگاهی به ظرفیت‌های مورد نظر این آزمون دست یافته باشند.»

این بخش نیز نقض کننده خود است. اگر دانش آموختگان این رشته‌ها در طول دوران تحصیل خود به توانایی لازم رسیده باشند، به خصوص آن‌هایی که تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کرده و مراحل مختلف را پشت سر گذاشته اند، چرا باید در آزمونی که شامل ۱۰۰ سوال ۴ گزینه‌ای است، شرکت کنند و به سوالاتی احتمالا عجیب که قرار نیست علمشان را مورد سنجش قرار دهد، پاسخ دهند؟

در این دفترچه راهنما به گستره سوال‌ها نیز اشاره و گفته شده که سوال‌ها در زمینه «راهبری حرفه‌ای»، «خلاقیت حرفه‌ای»، «اخلاق حرفه‌ای» و «مسائل فرهنگی و اجتماعی» است. البته در هر یک از این بخش‌ها، مثال‌هایی در زمینه سوال‌ها نیز نوشته شده و در مجموع دفترچه راهنمای ۸ صفحه‌ای عجیبی را شکل داده که صدای بسیاری از کسانی که به دنبال اخذ پروانه اشتغال سازمان نظام روان شناسی و مشاوره بوده و سال‌ها پشت در‌های این سازمان مانده بودند، در آورده است.

در بخش راهبری حرفه‌ای نوشته شده: «سوالات این گستره، پختگی تصمیم گیری و مدیریت حرفه‌ای روان شناس یا مشاور در برخورد با موقعیت‌های مختلف تعامل با مراجعان را ارزیابی می‌کند. در واقع سوالات این حوزه، روان شناس یا مشاور را در یک موقعیت خاص قرار می‌دهد و از او می‌خواهد مناسب‌ترین راهکار را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، ممکن است از او سوال شود که در جریان مشاوره در برخورد با خشم ناگهانی مراجع، کدام راهکار مناسب‌تر است.»

رویکرد و مثالی که این سوال را به دنبال دارد، آیا طراحان این دفترچه، به این فکر کرده‌اند که هر انسان ممکن است واکنش متفاوتی در برخورد‌های متفاوت از خود بروز دهد، یا این‌که نسخه واحدی برای همه افراد پیچیده و پاسخ درست را یک گزینه خاص از ۴ گزینه در نظرگرفته می‌دانند و دنبال نوعی استانداردسازی، آن هم در آزمون هستند؟!

در بخش خلاقیت حرفه‌ای آمده: «سوالات این گستره، ظرفیت توانمندی برخورد مناسب با مراجعان بر حسب تفاوت‌های فردی آنان و استفاده خلاقانه از ظرفیت‌های فردی روان شناس یا مشاور را ارزیابی می‌کند. در واقع سوالات این حوزه میزان انعطاف پذیری و آمادگی برخورد روان شناس یا مشاور را در مواجهه با افراد متفاوت مورد توجه قرار می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است از او سوال شود که در جریان کار با مراجعی که نیاز‌های ویژه و گوناگونی مطرح می‌کند، کدام برخورد مناسب‌تر است.»

در بخش اخلاق حرفه‌ای آمده: «سوالات این گستره، ظرفیت آگاهی و آشنایی روان شناس یا مشاور از استاندارد‌های اخلاقی برای مدیریت ارتباط با مراجعان را ارزیابی می‌کند. در واقع سوالات این حوزه میزان آشنایی و ظرفیت برخورد با مسائلی را شامل می‌شود که رعایت آن‌ها در مداخلات روان شناختی در جهت رعایت حقوق انسانی است. به عنوان مثال ممکن است در این‌جا پرسیده شود، اگر مراجعی قصد ارتکاب جرم یا بزه را داشت، شما کدام شیوه برخورد را انتخاب می‌کنید؟»

در آخرین گستره سوال‌ها که به نظر عجیب‌ترین بخش نیز می‌رسد، عنوان مسائل فرهنگی و اجتماعی انتخاب شده و آمده است: «سوالات این گستره، میزان آشنایی و شناخت روان شناس یا مشاور را از ساختار بومی و اجتماعی مرتبط با حوزه فعالیت تخصصی خود ارزیابی می‌کند. در واقع سوالات این حوزه به این مساله توجه می‌کند که روان شناس یا مشاور، افزون بر دانش کلی و عمومی این رشته‌ها تا چه حد مسائل روان شناختی کشور و یا ساختار و تشکیلات مواجهه با این مسائل را می‌شناسد. به عنوان مثال، ممکن است از او سوال شود که سازمان هلال احمر در کدام یک از حوزه‌های سلامت روانی نقش آفرینی می‌کند.»

نکته قابل تامل بعدی این است که در تبصره ۲ همین بخش از دفترچه ۸ صفحه‌ای نوشته شده: «شرکت کنندگانی که حد نصاب لازم را در آزمون کتبی صلاحیت حرفه‌ای کسب کنند، در تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، برای مصاحبه حضوری دعوت خواهند شد.» یعنی علاوه بر آزمون غربالگری که برای روان شناسان و مشاوران در نظر گرفته شده، یک مصاحبه حضوری نیز برای کسب پروانه اشتغال تخصصی وجود دارد.

فرایند‌هایی که خلق یکباره آن‌ها در هر جایی محل سوال و ابهام است، اما از آنجایی که قرار است درباره فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور اعمال شود که سال‌ها زیر نظر اساتید مختلف این رشته در دانشکده‌های روان شناسی تعلیم و تعلم کرده اند و حالا به واسطه حضور هیات تازه در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، به نوعی قرار است دسته بندی شوند، جای تعجب بیشتری دارد.

مانعی تازه که به رغم شعار‌های فراوان در باب تسهیل گری در مسیر اشتغال، بر سر راه گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار گرفته و در نوع خود مانع بسیار عجیب و غریب هم هست تا جایی که می‌توان انتظار داشت در آزمون سوالاتی بیاید که، چون مرجع مشخصی برای طرح سوال ارائه نشده، پاسخ درستش نامشخص است و ملاک عمل، چیزی خواهد بود که طراحان سوال می‌گویند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۶
متاسفانه در سالهای اخیر شاهد شمار کثیری از فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و زیرمجموعه های مرتبط هستیم که تنها دانش آموخته این رشته هستند و دانش تئوریک را یدک میکشند و توانایی یک ارتباط ساده با مراجع یا بیمار خود را ندارند و در وحله اول کسب منافع مادی از مراجع یا بیمار مدنظر ایشان است و عدم صلاحیت روانی برخی از این بزرگواران جهت مداوای روان مراجعان آنها نیز مزید بر این قضیه خواهد بود. آزمون فوق در جهت کسب صلاحیت حقیقی افرادی است که بتوانند روان مراجعان و افراد را به سمت بهبودی هدایت کند نه اینکه تنها با هدف منافع مالی روح و روان انسانها را خسته تر کرده و ناامیدشان کنند. لطفا پیش از تهیه این اخبار با تعدادی از افراد زبده و متخصص در این رشته مشورت نمایید و بعدا شروع به سیاه نمایی مطبوعاتی کنید.
پاسخ ها
نصیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
آزمونی که قرار نیست از منابع علمی سوالی پرسیده شود، به دنبال کسب صلاحیت حقیقی افراد است یا گزینش و خودی و غیرخودی کردن؟ اگر این سیاه نمایی است، همین آزمون چیست؟
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
حرف شما درسته. الکی به خیلی ها پروانه دادن تا همین ۲ ماه پیش ولی این آزمون صلاحیت علمی رفتاری و اخلاقی نیست گزینش خاص است
منابع آزمون مشخص نیست. قراره یه سری سوال همین طوری پرسیده بشه که صلاحیت حرفه ای مشخص کنن؟ به جوک شبیهه. نه به گروه قبلی نظام روانشناسی و نه به این جماعت که معلوم نیست دنبال چی هستن.
پاسخ ها
کاربر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
فردی که از لحاظ علمی در این رشته مهارت داره میتونه شایستگی پاسخ سوالات رو داشته باشه...مگه میشه بدون پشتوانه علمی و تئوریک وارد همچین آزمونی شد
اگر یک بار دفترچه راهنما رو بخونین متوجه میشین که کاملا گزینش هست و نه تعیین صلاحیت حرفه ای. اگر قرار به تعیین صلاحیت حرفه ای باشه، سوابق تحصیلی و کارورزی و غیره کافیه. یه گروهی اومدن توی سازمان نظام روانشناسی که مشخصه دنبال چی هستن
در تمام دنیا بعد از فارغ التحصیلی، امتحان صلاحیت حرفه ای وجود دارد که در امریکا دو سال هم طول می کشد که فردی صلاحیت حرفه ای بگیرد. کجای کاری آقای تابناک؟؟؟!!!!
اطلاع و علم نداری حرف نزن. صلاحیت حرفه ای غیر از مدرک دکتری یا ارشد استُ متوجه شدید؟ یا بازهم توضیح دهم؟ اگر منیع مشخص شود باز مثل کنکور آموزشگاهها و ماکز آمادگی راه می افتد تا جیب داوطلبان را خالی کنند. اتفاقا سازمان کار عاقلانه ای کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
تو اطلاع و علم داری کافیه. الان روانشناسان بدون این پروانه کار نمی‌کنن؟ بساط خودی و غیرخودی راه انداختن که باز خط کش بذارن که یه سری اون ور خط و یه سری این ور خط. چه فرقی با قبلی‌ها کردین توی سازمان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
کاملا درسته، نطام مهندسی هم دوره های مختلف داره. در ضمن نتایج هنر سالهای گذشته اقایان هم مشخصه ، امار طلاق ، خشونت و...سایر
تازه قرار است چند هزار طلبه روانشناس هم از حوزه اضافه شوند کی بتونه جلو اینها را بگیره .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
چه شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
وا مصیبتا...همینو کم داریم
تا این‌که صلاحیت حرفه‌ای را چطور تعریف کنیم. واقعا ممنون از تابناک که به این موضوع حساس شده است. اصلا «صلاحیت حرفه‌ای» یعنی چی؟ وقتی کسی توی دانشگاه معتبر کشور درس خوانده و ارشد و دکترا گرفته است، آزمون صلاحیت حرفه‌ای؟ که بپرسند هلال احمر در زمینه روانشناسی چه کار می‌کند؟ مسخره است. یک مانع جدید ساختند. خسته نباشند.
هيات علمي يكي از دانشگاههاي دولتي با كارشناسي پرستاري و ارشد روان و دكتراي روان استخدام شده
ولي كسي كه از بيس روان خونده پشت درهاي گزينش مونده
از ماست كه بر ماست
کسی که از دانشگاه معتبر در کشور یا خارج از کشور مدرک معتبر دریافت می کند نیازی به آزمون مجدد کتبی ندارد

این خلاف موازین رسمی در ایران و سازمان نظام است
با سه مقطع مرتبط گذراندن بالغ بر ۱۵۰۰ ساعت کارگاه تخصصی و کارورزی و تالیف و ترجمه ۱۹ کتاب و چندین مقاله داخلی و خارجی ۷ سال در نوبت مجوز حالا که مقررات زدایی کمک کرد پروانه ای که حق مسلم هست بگیریم مشاهده کنید چقدر بازی سر ادم در میارند و سنگ اندازی میکنند. این کارها فقط خصومت است.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
اگر شما انقدر توانمند هستید قطعا این آزمون رو پاس می کنید نگران چی هستین؟ هیچ جای دنیا صرف مدرک تحصیلی بدون قبولی در آزمون های صلاحیت امکان کار وجود ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
واقعا درست می گید؟ میدونین‌چرا؟ چون توی ایران نمی تونن باسوادتر از خودشون رو ببینن. اکثرا انگلیسی بلد نیستن. حتی نمی تونن عضو انجمن روانشناسی آمریکا بشن. روانشناسی ایران از نظر علمی و اختلالات به همین دلیل بی سوادی عقب تر از جهانه. . فقط باز کردن کلینیک نوعی دکان برای خالی کردن جیب مردم دردمندی است که به مشاوری مراجعه می کنند که خودش چند تا اختلال روانی داره‌ . من در مراکز روانشناسی کار کردم. بدون اغراق می گم در ایران یک مشت بیمار مردم رو می خوان درمان کنن. برو از ایران
آب نخود بخورید و بعد از آن با شیرین کاری های متعاقب آن احتیاج به روان شناس نخواهید داشت
خودی و بیخودی کردن با آزمون های اینگونه تازگی ندارد و در همه مشاغل هم هست و هرکسی با این مجوزهای تبصره ای امکان ظلم را پیدا میکند
این یک جور مافیاست که در سایر رشته ها هم دیده میشود. بعنوان مثال آزمون های شهرداری که بنده خودم بعنوان مهندس عمران در آن شرکت کردم و دقیقا همان منابع اعلامی توسط شهرداری را مطالعه کردم ولی سوالات از کلاسهای آمادگی آزمونی میامد که موسسات نورچشمی شهرداری برگزار میکردند و احیاناً همان کسانی قبول میشوند که کلاسها را شرکت کردند و پول مفت دادند یا همین آزمون صلاحیت حرفه ای مضاعف مهندسان که فقط به فوق لیسانس با بالاها اعطا میشود و همونم هنوز کسی نتونسته مجوز قبولیش رو بگیره
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کاری بسیار خوب و پسندیده و دقیق و به سود مردم می‌کند ، اینطور روانشناس های واقعی از کلاهبرداران و دندان گردان تمیز داده می‌شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
بسیاری از این رشته ها هستند که در زمان گزینش دانشجو باید موارد خاصی را بصورت شفاهی تست بدن مثل همین رشته
فرد روانشناس باید ویژگیهای فردی خاصی داشته باشد
طرف برای معلمی زبان گزینش شده قادر نیست جلوی همکاراش دو کلمه صحبت بکنه
هیئت مقررات زدایی کجایی؟
بهتر که نشد هیچ،بدتر شد
همین موضوع رو در رابطه با مهندسان و وکلا و ... بنویسید
به عنوان کسی که روانشناسی خونده میگم. به یه عده ای تند تند پروانه دادن. آدم هایی که من‌میشناسم خودشون بیمار روانی اند و حالا این طرح. بیخود نیست که مردم‌میگن روانشناسان دیوانه هستند. زنی که ازدواج موفقی نداره مشاور خانواده است، بچه اش مشکل داره مشاوره کودکانه کسی که خودش از اظطراب رنج می بده شده مشاور رفع اضطراب. واقعا چه خبره. در حالی که روانشناس اول باید سلامت عقلی خودش رو درست کنه. اول روی انسانیت خودش کار کنه‌ ولی متاسفانه این هم شده یک بیزینس و پز دادن و پول مردم را به جیب زدن.
به چشم خودم بارها دیده ام مراجع کننده ای که در ۱۰ جلسه درمان میشه ۲ سال می کشونن و بعد هم‌میگن طلاق بگیرید. و خیلی چیزهای بدتر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی