بازدید 10506
به بهانه بازگشت هزارباره «آلودگی هوا» به صدر مشکلات؛

همه چیز مهیای شروع هفته «تق و لق» در پایتخت پرجمعیت!

تدابیری که ظاهرا مخالفت‌ها با اتخاذشان قوت گرفته تا جایی که هفته قبل در تهران با اوج گیری آلودگی هوا، کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد و یکی از مصوباتش، دورکاری یک سوم کارمندان ادارات بود، اما چند ساعت بعد اعلام شد که مهر ابطال خورده است. وضعیتی که ممکن است در ساعات و روز‌های آتی هم رقم بخورد چراکه هوای پایتخت بعد از دو سه روز بارندگی، رو به آلودگی گذاشته و این روند ادامه دارد...
کد خبر: ۱۲۰۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ 23 November 2023

همه چیز مهیای شروع هفته «تق و لق» در پایتخت پرجمعیت!بار دیگر کاهش دمای هوا کار خودش را کرد و انباشت غلظت آلاینده‌ها در ارتفاع کمتر از سطح شهر‌ها کاری کرده که نمی‌توان به مانند دیگر ایام سال، «آلودگی هوا» را ندید گرفت!

به گزارش «تابناک»، اگر چند دهه به عقب برگردیم و حتی از جامعه دانشگاهی و آن‌هایی که تحصیلات عالیه هم دارند درباره «وارونگی جوی» بپرسیم، ممکن است به جواب درستی نرسیم، اما کافی است اکنون در شهر‌های پرجمعیت و بزرگی مانند تهران سری به خیابان زده و از رهگذران در این باره سوال بپرسیم تا وضعیت آسمان تیره و تار را نشانمان دهند و به جای پاسخ شفاهی، جواب شهودی برای این سوال ارائه دهند!

پدیده‌ای که موجب می‌شود هوای آلوده (و البته گرم‌تر) که در دیگر ایام سال به دلیل جریان هم‌رفتی، اوج می‌گیرد و بالا می‌رود تا هوای خنک‌تر و البته تمیزتر از ارتفاعات بالا جایگزینش شود، در سطح زمین محبوس شود و در نتیجه غلظت آلاینده‌ها به حدی برسد که اوضاع کیفیت هوای شهر‌ها زرد، نارنجی و قرمز شود و حتی در مواردی از این هم فراتر برود و آژیر بحران به صدا در آید.

درست مانند آنچه در روز‌های اخیر در چندین شهر رقم خورده و موجب شده که کمیته‌ها و ستاد‌های اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داده و برای حفظ سلامت مردم، تدابیری ویژه اتخاذ نمایند؛ از ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و منع فعالیت ورزشی در فضای باز تا تعطیلی مهد‌های کودک، مدارس و حتی دانشگاه ها، دورکاری کارمندان و... تدابیری که همه موقتی و برای کاهش آسیب‌ها هستند و البته پیرو اتخاذشان، آسیب‌هایی تازه خلق می‌شود.

همه چیز مهیای شروع هفته «تق و لق» در پایتخت پرجمعیت!

وضعیتی که از جمله نتایج غیرقابل قبول آن، آسیب به برنامه درسی مدارس است و در نتیجه، آموزش و پرورش یکی از مخالفان جدی اعمال این محدودیت‌های ویژه در روز‌هایی است که آلودگی هوا اوج می‌گیرد. وزارت خانه‌ها که حالا ظاهرا در تلاش است تدابیری ویژه برای این ایام تدارک ببیند تا با آموزش مجازی در روز‌هایی که کیفیت هوا به شدت افت می‌کند و به وضعیت «ناسالم» و بدتر می‌رسد، مانع از تعطیلی آموزش شود.

البته محدودیت‌هایی که در کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا وضع می‌شوند، مخالفان دیگری هم دارند؛ از خانواده‌هایی که پدر و مادر شاغل دارند و با تعطیلی مهد‌های کودک و مدارس، می‌بایست مرخصی بگیرند تا یکی شان با کودک در منزل بماند تا اداراتی که نمی‌شود تعطیلشان کرد، مثل نهاد‌های اجرایی و بانک ها، تا کارمندان بخش خصوصی که اصلا در هیچ معادله‌ای حساب نمی‌شوند و حتی آن‌هایی که به هردلیل مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند، اما منع تردد، منجر به جریمه شان می‌شود.

سیاهه مخالفان بیشتر از موارد یاد شده است، اما نه آلودگی هوا شوخی بردار است که با اوج گرفتنش، دست روی دست بگذاریم و به روال عادی به زندگی روزمره ادامه دهیم و نه تدبیر ساده و دم دستی برای رفع آن وجود دارد که بشود به کار بست و غول آلوده را از بالای سر شهر‌ها دور کرد. غولی که البته یکی دو دهه پیش یکی از مسئولان نام آشنا کوشید با طرح‌هایی مثل آب پاشی به کمک هواپیما‌های سم پاش یا حتی طرح نصب فن‌های بزرگ در برخی نقاط شهر، با آن مبارزه کند، اما در نهایت جز خنده‌ای تلخ به یادگار نذاشت!

وضعیتی که تنها راه گریز از آن، اجرای طرح‌های اساسی و بنیادین است که برخی از آن‌ها در قانون هوای پاک دیده شده، اما عمدتا در حد همان متن ساده باقی مانده و پیش نرفته اند. تدابیری که تا روز اجرای آنها، چاره‌ای نداریم جز اینکه از راهکار‌های موجود برای کاهش آسیب‌های آلودگی هوا استفاده کنیم و در نتیجه، ناگزیر از اعمال محدودیت‌های ترافیکی، تعطیلی مهدها، مدارس و دانشگاه ها، دورکاری کارمندان و امثال آن هستیم.

تدابیری که ظاهرا مخالفت‌ها با اتخاذشان قوت گرفته تا جایی که هفته قبل در تهران با اوج گیری آلودگی هوا، کمیته اضطرار تشکیل جلسه داد و یکی از مصوباتش، دورکاری یک سوم کارمندان ادارات بود، اما چند ساعت بعد اعلام شد که دورکاری کارمندان دستگاه‌های اجرایی مهر ابطال خورده است. وضعیتی که ممکن است در ساعات و روز‌های آتی هم رقم بخورد چراکه هوای پایتخت بعد از دو سه روز بارندگی، از امروز رو به افزایش آلودگی گذاشته و این روند ادامه دار خواهد بود.

آلودگی روزافزونی که پیش بینی می‌شود تا روز یکشنبه به اوج برسد و در نتیجه می‌بایست برای مقابله با آن تدبیر کرد. تدبیری که از هم اکنون می‌شود اتخاذش کرد تا مثلا اگر شامل تعطیلی مهد‌های کودک یا مدارس یا حتی دورکاری بخشی از کارمندان خواهد شد، خانواده‌هایی که فرصت برای خروج از شهر را دارند، از آن استفاده نمایند و به این وسیله، کمکی به بهبود هوای شهر هم بشود.

اتفاقی که متاسفانه تجربه نشان داده رقم خوردنش احتمال بسیار اندک و ناچیزی دارد و عوضش، می‌بایست انتظار شروع هفته‌ای را بکشیم که به اصطلاح رایج، «تق و لق» است؛ نه معلوم است دایر خواهد بود و نه قطعا می‌شود گفت که تعطیلی یا محدودیت در پیش روست. وضعیت بینابینی و آسیب زایی که معلوم نیست آیا روزی رفع خواهد شد یا نه، اما می‌دانیم نوشتن آسیب‌های آن به پای آلودگی هوا چندان منصفانه نیست چراکه بیشتر نتیجه تردید و تعلل مسئولان در تصمیم گیری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۹
شهروبلکه استان تهران واستان البرز بدلیل بیتوجهی دهه های گذشته درجلوگیری ازمهاجرت بسیاربیش ازظرفیت خودجمعیت دارند. راه حلهای کوتاه مدت جمع آوری وطرد ابتاع بیگانه- ممنوعیت کامل وجدی مشاغل کاذب مثل دستفروشی گدایی کارهای پشت چراغ قرمز- انتقال صنایع ودانشگاههای بیشمار به شهرهای خلوتتر - احرای قاطعانه مقررات رانندگی -قاطعیت در تبدیل زمینهای بکرونیزباغات- ویک کاربسیارمهم برای جلوگیری ازمهاجرت وهمزمان بهبودوضعیت شهرسازی آن هم اینکه ساخت هرواحدمسکونی جدید مشروط به تخریب وآزاذسازی فضای معادل ازبافت فرسوده باشد.
پاسخ ها
حمید کلباسی اوسکول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
لطفاً پایتخت را تعطیل کنید برویم شمال جوجه بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
چطور استانبول ظرف چند سال از آلوده ترین شهر دنیا به پاک ترین شهر تبدیل شد. تا وقتی امثال ابتکار مملکت رو به ورطه نابودی میکشن و پسرش در آمریکا می چرخد وضع ما همین است
تا حالا فکر نکردید چرا آلودگی هوا بیشتر در شهرهایی هست که حجاب در آنها کمتر رعایت می شود؟دلیلش واضح نیست؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
نظرت در مورد آلودگی دارلمومنین کاشان و مشهد چیه ؟؟ چرا همه چیز رو به هم گره میزنی ؟ اروپا که شما میگی لخت و پتین هم آلودگی هوا داره ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
بله چون چادر جاذب آلودگی هست و آلودگی هارو به فرد حامل منتقل میکنه و هوارو پاکسازی میکنه
کیشی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
بهمین علت شهرهایی مثل ملبورن- تورنتو- مونترال-وین- ژنو- هوایشان بسیارآلوده وشهرهایی مثل کراچی-قاهره -خارطوم-هوایشان پاک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
سلام
هموطنان عزیز، اینگونه نظرات عامدانه و در جهت اختلاف افکنی درج می‌گردد نه توسط افراد عادی.
لطفا هوشمند باشیم و در اینگونه بازی‌ها وارد نشویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
کاملاً مشخص است که این نظر را یک آدم مریض داده، نه به حجاب کاری داره نه به آلودگی هوا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
دلیلی بسیار ابلهانه ای هست
احتمالا عسلویه دلیل آلودگی هوا پتروشیمی ها نیستن...بی حجابی هست.
روزنامه های اطلاعات وکیهان 23 فروردین 58 را نگاه کنید که غلامرضانیک پی شهردارنگون بخت تهران به چه اتهاماتی اعدام شد. به فرض صحت اتهامات وارده به او اگر مجازات اون کارها اعدام بود برخی شهرداران پس ازانقلاب باید به هزاربار اعدام محکوم شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
نیگ پی خدمات زیادی به تهران کرد
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
تصمیمات و جلسات شورای شهر کجا منعکس شده تا بتونیم قضاوت کنیم . سکوت خبری تا کی ؟ ساعت کار ادارات تهران روزانه نه ساعته !!! خیلی زیاده چون مصرف انرژی خیلی زیاده جانم
اينهمه آدم فرستاديد با سهميه به دانشگاه كه دكتراي مديريت گرفتند

ثمري هم براي كشور داشت ؟

چرا كار را به متخصص و اهلش نمي سپاريد ؟
پولدارها را وارد به استفاده از ماشین و تاکسی موتور هم برقی کنید
نهایت توانایی زاکانی بازی کردن نقش کاندیدای پوششی بود. کی بهش گفت شهردار بشه خدا میدونه ولی در حق تهران واقعا ظلم شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
جایزه اش رو گرفته. بی مایه که نمیشه پوششی بود
مشکل پایتخت جمعیتش نیست
پایتخت از سوء مدیریت داره رنج میبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
سومدیریت جای خودش وجمعیت چندبرابرظزفیت هم جای خود. ضمن اینکه سو مدیریت خودش عامل افزایش هزار برابری جمعیت درطول 200 سال گذشته است.درحالیکه جمعیت ایران 10 برابرشده.یعنی تهران رشدجمعیتش 100 برابر شتابانتر از کشوربوده.
ما می خواهیم به عنوان محیط بان نسبت به مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا مسولین را امر به معروف کنیم اجازه لازم دارد یا مثل حجاب بانها بدون مجوز امکان پذیر است
خدارو شکر از تهران فرار کردم و اومدم شهر خودم، مردم عزیز ایران که فکر میکنید تهران خبری هست و پر از امکانات! از امکانات تهران فقط ترافیک و آلودگی هوا رایگان هست و میتونید استفاده کنید، من بعد از ۳۰ سال زندگی در تهران برگشتم به زادگاه خودم و هر روز راضی تر از دیروز که این تصمیم رو گرفتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
حرف حق زدی تهران چیزی جز الودگی و ترافیک و مشکلات نداره بد ترین شهر واسه زندگی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
مای بیچاره کجا بریم که زادکاهمان جزو آلوده تمرین شهرهای
ایران است هیچ نفری نیست برای ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
ایکاش مردم ایران متوجه می شدند که تهران واقعا دیگه ظرفیتش از حد گذشته، هزار مدل آسیب پیدا کرده و جای زندگی کردن نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
بهترین کار. تهران هیچی نداره واقعا
Mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
سلام هموطن عزیزم منم اتفاقا بعد از ۲۵ سال زندگی در تهران با اینکه در تهران خانه خریده بودم و در شمال زمین و کارمند پالایشگاه شده بودم ولی به سمت پدر و مادرم مهاجرت کردم به کرمان و به لطف الله هم پولدارتر شدم و هم هوای پاک را تقریبا هرروز میبینم...تهران بقول قرآن عظیم زخرف یعنی زینتی بی ارزشی بیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
حقوق بازنشستگی میگیری نفست از جای گرم بلند میشه
تنها راهش تعطیله کافیه یه هفته تعطیل کنید هم هوا خوب میشه هم دعا تونم میکنیم
بعنی اونی که آلودگی رو به حجاب ربط میده ، حیف اون اکسیژنی که تو نفس بکشی
نماز باران باید خواند
مشکل آلودگی تهران کاملا قابل حل هست حداکثر ۴ سال. فقط نمی خواهید مشکل مردم حل بشه همین
مدارس رو تعطیل کنید الودگی،کم میشه الان درحال حاضر سلامتی بچه ها واجب‌تر از،درس وعلم هست
ایران به دهاتی بزرگ تبدیل شده که صرفا بواسطه ثروتهای طبیعی که بدون ضابطه در آن وارد ، بلکه ریخته شده ، دچار سردرگمی و چه کنم جه کنم شده و در این بین ادعاهای گوش فلک پر کنش ، فرصت فکر و اندیشه در حل مسائل ابتدایی را از او گرفته و اجتماعش بجای همگرایی برای حل مشکل به واگرایی گرایش پیدا کرده است .
خدا به بشر ، مسلمانان و جماعت شیعیان ایران ، با دعای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ، رحم کند.
عزیزان توی ایران ۱۷۰ شرکت بزرگ وجود دارد که ۹۰ درصد تولید ملی ایران را تولید می‌کنند سر جمع ۵۰۰هزار نفر پرسنل دارند ‌که ۲/۵ درصد کل شاغلین هستند بقیه شاغلین و ملت ول معطل هستند و کارشان هیچ ارزش افزوده ای تولید نمی‌کند و ارزشی ندارد اینها را بفرستید خانه و آخر ماه بهشون پولی بدهید برای مملکت بهتر است
چند وزارتخانه مانند وزارت غزه و لبنان، وزارت چوب بری، وزارت حجاب و عفاف، وزارت جهانگردی و ... تاسیس کنید و دوکتور زاکانی را وزیر آنها کنید.
کوتاهی پلیس راهور در کنترل ورودی مناطق طرح ترافیک باعث شده اکثر خودروها با پلاک مخدوش براحتی در حال تردد دائمی در مرکز تهران باشند.بماند که اکثر موتورها عملا پلاکها را پوشانده اند.برای شهرداری هم فروش طرح شده کاسبی و مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی میکند. هر روز هم حرف از مصرف بنزین بی رویه میزنند.
مردم هیچ چرا بخاطر خودشان یا زن و بچه های خودشان کاری نمیکنن که دارن همین هوا را تنفس میکنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
برای اینکه در تورنتو و مونترال و.. خارج از ایران هستن....
نگید باز هم سرماوآلودگی هوا، بگید باز هم بی کفایتی مسئولان و تکرار سناریوی بی اهمیت بودن حال و روز مردم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی