بازدید 1976

مزایای بازی‌های حرکتی برای کودکان

در ادامه به بررسی مزایای شگفت انگیز بازی های حرکتی برای کودکان می پردازیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ 23 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بازی‌های حرکتی برای کودکان یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به آنها در رشد و سلامت جسمی و ذهنی است. بازی‌های حرکتی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های حرکتی و جسمی خود توسعه دهند. برای مثال بازی تور و طناب که از بازی‌های حرکتی معروف است، باعث تخلیه انرژی کودکان و رشد سلامت و روان آنها می‌شود. در واقع می‌توان گفت بازی‌های حرکتی نقش بسیار مهمی در توسعه جسمی، ذهنی و اجتماعی کودکان دارند. در ادامه به بررسی مزایای شگفت انگیز بازی‌های حرکتی برای کودکان می‌پردازیم:

افزایش قدرت یادگیری

بازی‌های حرکتی می‌توانند مهارت‌های شناختی کودک را توسعه داده و منجر به افزایش قدرت یادگیری آنان شوند. این نوع بازی‌ها به کودکان در تقویت و بهبود توجه، تمرکز، حل مسئله و حافظه کمک خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند نسبت به کودکان کم تحرک از سلامت روانی و جسمانی بهتری برخوردار هستند. همچنین این کودکان در آزمون‌های حافظه و توجه عملکرد بهتری دارند.

ارتقا مهارت‌های اجتماعی

بازی‌های حرکتی نقش مهمی در ارتقا مهارت‌های اجتماعی ایفا می‌کنند و منجر به تقویت روابط اجتماعی می‌شوند. بازی‌های حرکتی به خصوص بازی‌هایی که با همکاری چند نفر انجام می‌شوند، به کودکان کار با یکدیگر را آموزش می‌دهند و باعث بهبود ارتباطات اجتماعی آنها می‌شوند.

رشد عاطفی

این نوع بازی‌ها که همراه با تحرک و فعالیت زیاد هستند تأثیر زیادی بر احساسات کودک دارند. زیرا با انجام بازی‌های حرکتی، کودکان می‌توانند با احساسات خود بهتر کنار بیایند و احساسات شادی، هیجان، استرس و خشم را تجربه کنند و آنها را کنترل کنند. با این کار کودکان مدیریت احساسات خود را یاد می‌گیرند.

تقویت سلامت جسمانی

بازی‌های حرکتی برای کودکان باعث بهبود سلامت جسمانی آنها و رشد و تقویت مغزی کودکان می‌شود. این نوع بازی‌ها قدرت، هماهنگی و تعادل کودکان را بهبود می بخشد. علاوه بر این بازی‌های حرکتی منجر به تقویت سیستم قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلاء به چاقی، دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مزمن می‌شود.

سلامت روان

بازی‌های حرکتی کودکان می‌توانند به کودکان کمک کنند تا سلامت روان خود را بهبود ببخشند. از آن جهت که این نوع بازی‌ها باعث افزایش تحرک و کاهش استرس و اضطراب می‌شوند، سلامت روان کودک را تقویت می‌کنند. همچنین فعالیت بدنی بالا منجر به افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی کودکان نیز می‌شوند.

رشد خلاقیت

با انجام این بازی‌ها و داشتن فعالیت بدنی بالا، کودکان می‌توانند خلاقیت خود را بیان کنند و راه و روش‌های جدیدی را برای بازی انتخاب کنند.

جلوگیری از کم تحرکی

اگر کودکان شما نیز امروزه معتاد به بازی‌های رایانه‌ای و بازی با گوشی موبایل هستند، آنها تشویق به انجام بازی‌های حرکتی کنید. می‌توانید با خرید بازی‌های حرکتی، کودکان خود را از مشکلات جسمی و روانی جدی دور کنید. کودکان خود را با تشویق به انجام بازی‌های حرکتی فعال و سالم نگه دارید.

انواع بازی‌های حرکتی

بازی‌های حرکتی انواع مختلفی دارند که شما باید بر اساس سن، توانایی و علاقه کودک خود بهترین بازی را در نظر بگیرید. این نوع بازی‌ها می‌توانند انفرادی، دو نفره و یا گروهی باشند. به دلیل فعالیت بالا و تحرک زیاد در بازی‌های حرکتی سعی کنید این نوع بازی‌ها را در محیطی امن و مناسب انجام دهید، تا از خطرات احتمالی برای کودک جلوگیری کنید. در ادامه چند بازی حرکتی برای کودکان شما پیشنهاد خواهیم داد:

بازی لی لی

بازی لی لی از زمان قدیم و چندین سال پیش، از بازی‌های آسان و جذاب برای کودکان است. کودکان در این بازی به دلیل پرش مداوم، تحرک بالایی خواهند داشت. شما می‌توانید با یک گچ و سنگ شروع به انجام این بازی و یاد دادن ان به کودک خود شوید.

بازی تور و طناب

در این بازی کودکان مهارت‌های تعادلی و قدرتی خود را تقویت می‌کنند. با خرید بازی تور و طناب برای کودک خود می‌توانید با استفاده از قوانین مختلف، بازی‌های سرگرم کننده و چالش برانگیزی ایجاد کنید و مهارت‌های حرکتی و تعادلی کودک خود را بهبود ببخشید.

بازی با مانع

این بازی به روش‌های مختلفی قابل انجام است. برای مثال می‌توانید از کودک خود بخواهید از مانع‌هایی که در مسیرش قرار دادید بپرد و یا از میان آنها عبور کند.

نتیجه گیری

با توجه به مزایای زیاد بازی‌های حرکتی برای کودکان، باید به اهمیت این نوع بازی‌ها برای کودکان خود پی برده باشید. فعالیت بدنی بالا برای کودکان شما، سلامت جسمی و روانی را به همراه دارد. بنابراین از تشویق کودکان به این نوع بازی‌ها غافل نشوید تا کودکان خود را به شکل فعال، سالم و در شرایطی متعادل رشد دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی