بازدید 12998

مثبت و منفی مصوبه افزایش سن بازنشستگی

حدودا ۳۵ سال دیگر آثار واقعی مصوبه اخیر مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی پدیدار خواهد شد و اگر این مصوبه بار منفی یا عوارضی داشته باشد، همچنان که دیگر قوانین مثل برنامه پنج ساله پنجم و ششم مرتبا اصلاح شده‌اند، این قانون هم بنا بر آثار و پیامدهای آن اصلاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸ 21 November 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری، هادی حق‌شناس؛ کارشناس اقتصاد در یادداشتی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی عنوان کرد:

مصوبه اخیر مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی را هم می‌توانیم مثبت تلقی کنیم و هم منفی. مثبت از این بابت که به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کندتا از این حال ورشکستگی و کمک‌بگیر دولت خارج شوند. طبیعتا صندوق‌های بازنشستگی هرقدر کمتر از دولت کمک بگیرند دولت می‌تواند منابعش را صرف زیرساخت‌ها کند.

در یک دهه گذشته، ابتدای دهه۹۰ صندوق‌های بازنشستگی کمتر از ۵هزار میلیارد تومان از دولت کمک می‌گرفتند، ولی در بودجه سال‌جاری این عدد به ۳۵۰هزار میلیارد تومان رسیده که طبیعتا این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد. دولت نمی‌تواند همه منابعش را یا صرف پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان کند یا صرف پرداخت مستمری اعضای صندوق‌های بازنشستگی. پس از این باب طبیعتا مصوبه مجلس، اقدام مطلوبی است.

نکته قابل توجه دیگر این است که این قانون برای بازنشستگان مزیت دیگری هم دارد و آن افزایش سقف پاداش بازنشستگی است؛ به این معنا که کسانی که امسال بازنشسته می‌شدند به ازای سنوات خدمت، تا سقف ۵۰۰میلیون تومان پاداش بازنشستگی دریافت می‌کردند. طبیعتا وقتی کارمندی سنوات بیشتری مشغول به‌کار باشد مشمول افزایش سنوات می‌شود و پاداش بیشتری دریافت می‌کند، اما این مزیت با عارضه‌ای نیز همراه است؛ به این معنا که افزایش سنوات اشتغال کارکنان، ظرفیت برای اشتغال را کاهش می‌دهد و به این ترتیب نرخ بیکاری نیز با اجرای این قانون افزایش پیدا می‌کند.

اما این مصوبه وجه دیگری هم دارد و آن این است که صندوق‌های بازنشستگی در گذشته منابعی داشته‌اند و این منابع را در شرکت‌ها و بنگاه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اگر آن بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که وابسته به صندوق‌های بازنشستگی هستند به‌درستی و به شکلی اقتصادی اداره می‌شدند امروز این صندوق‌ها اینقدر کسری بودجه نداشتند؛ لذا اگر صندوق‌های بازنشستگی همچنان فکر کنند که دولت یا مستقیم به آنها کمک پرداخت می‌کند، مثل سنوات گذشته یا اینکه شاغلان مدت زمان بیشتری کسورات پرداخت خواهند کرد، اگر خود مسئولان صندوق به‌ویژه بخش‌های اقتصادی این صندوق‌ها فکری به حال شرکت‌ها نکنند، طبیعی است که این روال دوم هم نمی‌تواند ادامه پیدا کند. به این معنا که نه رویه اول یعنی پرداخت مستقیم دولت می‌تواند ادامه پیدا کند و نه این رویه دوم که با مصوبات مجلس مرتب سنوات خدمت کارکنان و کارگران افزایش پیدا کند. هر دو این راه‌ها مسکن‌های کوتاه‌مدت هستند؛ لذا مدیران صندوق‌های بازنشستگی باید بخش‌های اقتصادی‌شان را فعال کنند که منابعی که در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری شده به بهره‌وری برسد.

در عین حال اجرای این قانون در سال‌های آینده در قانون برنامه دیده شده و وقتی شورای نگهبان این مصوبه را تأیید کرد، رئیس‌جمهوری آن را به‌عنوان قانون ابلاغ می‌کند تا از سال آینده اجرایی شود، اما باید به این موضوع توجه داشت که آثار اجرای این قانون در درازمدت پدیدار می‌شود و افرادی که سابقه کار آنها بالای ۲۸سال است مشمول این قانون نمی‌شوند؛ لذا تا ۲سال آینده کسی درگیر پیامدها و عوارض این قانون نخواهد شد. از سال سوم بعد از ابلاغ این قانون، کسانی که ۲۷سال سابقه کار دارند چند ماهی به سنوات خدمتشان افزوده می‌شود تا برسد به کسانی که امسال استخدام می‌شوند. این افراد بیشترین تأثیر را از این قانون می‌پذیرند؛ یعنی حدود ۳۵سال دیگر آثار واقعی این قانون پدیدار خواهد شد. طبیعتا وقتی کم‌کم آثار اجرایی مصوبه جدید خود را نشان دهد اگر بار منفی یا عوارضی داشته باشد، همچنان‌که دیگر قوانین مثل برنامه ۵ساله پنجم و ششم مرتبا اصلاح شده‌اند، این قانون هم بنا بر آثار و پیامدهای آن اصلاح خواهد شد و این‌چنین نیست که مجلس بعدی نتواند تغییراتی در آن ایجاد یا آن را اصلاح کند.‌

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۹
جه خوب و عالی میشد اگر قانونی تصویب میشد تا مردم بتوانند الباقی سنوات خدمتی خود را بخرند تا زودتر بازنشسته بشوند هم جوانان صاحب شغل میشدند هم دولت به پول و ثروت کلان میرسید من خودم حاضرم صدها میلیون تومان بدهم تا زودتر بازنسسته بشوم ولی هیچکس قبول نمیکند؟؟؟
این آقای کارشناس هنر فرمودند.
اولا یک سری اطلاعات که از خود قانون پیداست تکرار کردند.
و ثانیا باید آثار درازمدتی که دارد را بررسی و پیش بینی میکردند که نکردند و موکول کردند به 35 سال دیگر تا ببینیم چه پیش می آید!
همه کارشناسی های ما اینجوریه که درست نتیجه نمیگیریم.
چرا از امثال آقای مرتضوی نمیپرسید پرا صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ورشکست شده است؟
ول کن بابا.استعفا میدم از پایان قرارداد.میرم دستفروشی همین پولو شایدم بیشتر در بیارم.حق بیمه رو هرماه دلار میخرم.62 سالگی قطعا وضع خوبی خواهم داشت و قطعا دسنک جلوی تامین اشتباهی دراز نخواهد بود.پول زور میخوان.
کسی که امروز استخدام شده با منی که 15 سال حق بیمه دادم یکی هستیم؟ روز اول قرارداد بیمه چیز دیگه ای بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
بله.هردو باید 42سال کار کنید
انشالله شورای نگهبان به مجلس دوره بعد ارجاع خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
این قانون حداقل باید برای افراد با 15 سال سابقه اجرا نشه
دولت رییسیه دیگه
نقطه مثبت طرح برای صندوق های بازنشستگی و مدیران نالایق و هیات مدیره های منصوبی این صندوق ها است و تقطه منفی طرح برای عموم بیمه گذاران و صاحبان واقعی صندوق های بازنشستگی هست.
ظلم است و دبه درآوردن چرا که بیمه گذار براساس ۳۰ سال کار حق بازنشستگی پرداخت کرده و از اول هم بر همین مبنا قرارداد بسته است.
مخالفیم مخالف
بازم به ضرر کارگر بدبخته که ۸ تومن حقوق میگیره باید چند سال اضافه بره سرکار که کمترین حقوقو بهش بدن دوباره بره سر کار تا بتونه زندگیشو بچرخونه وگر نه دولتیا که از خداشونه تا صد سالگی هم بازنشست نشن تا به بخور بخور ادامه بدن
مسلماً کارآیی کارمندان براشون مهم نبوده وگرنه ۳۵ سال بردگی
دوستان شورای نگهبان لطفآ شما این ظلمی که به بیمه شدگان تامین اجتمایی روا میدارن قبول نکنید
اضافه شدن ...واقعااااااا افتصاح ..همه چی درسته ..سن بازنشستگی فقط مونده اضافه بشه ...
کارمندان،در حقیقت برده شما هستند.با این حقوق چندرغازی که بهشون میدید، معلومه که کسی سمت کارای دولتی نخواهد اومد و چه دیواری از دیوارکارمندا کوتاهتر.بقول بزرگی که یک راس گاو دور هم جمع شدند و واسه همه تصمیم میگیرن.اگه مجلسو تعطیل کنند،مملکت گل و بلبل میشه
اﻭﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﮔﺮ ﻫﺴﺖ اﺻﻼ ﭘﺎﺩاﺷﻲ ﺑﺮاﻱ ﺳﻲ ﺳﺎﻝ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ ﻣﮕﻪ ﻫﻤﻪ ي ﺑﻴﻤﻪ ﭘﺮﺩاﺯﻫﺎ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﺜﻞ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪاﻥ ﺩﻭﻟﺖ ﭘﺎﺩاﺵ اﺧﺮ ﺧﺪﻣﺖ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﻨﺪ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﻣﻴﮕﻪ ﭘﺎﺩاﺵ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ اﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ ﺑﺎ 35 ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ ﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻳﮕﺮ اﻳﻦ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻜﺎﺭﻱ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ و ﻣﻮﺭﺩﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﻫﻤﻪ اﻧﻬﺎ ﺭا ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺩاﺩ
خیلی جالبه میگه اگه کسی امسال بازنشسته بشه ۵۰۰ میلیون پاداش میگیره واگه سال بعد بازنشسته بشه بیشتر میگیره ...اینو نمیبینه که سال دیگه اگه دوبرابر پاداش هم بگیره با این تورم چه خواهد شد
وقتی بیمه پس از فوت فرد بازنشسته شده به زن و دختر و نوه و نتیجه طرف حقوق مفت میده معلومه صندوق های بازنشستگی ورشکست میشن
با ما مردم ایران‌چه مشکلی دارین؟تا آخر سال هم بیمه پرداخت کنم ۹ سال و خرده ای میشه و عین سگ باید درجا بزنم.ما زمانی که بیمه پرداخت کردیم‌ قانون رو درنظر گرفتیم.اینقدر ظلم نکنین خسته شدیم بخدا اگر اینطور هست پولی که پرداخت کردیم رو به روز حساب کنید و برگردانید.بیمه بازنشستگی نخواستیم تو قبر میخوایم ببریم؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی