بازدید 6497
۸

ضرورت حذف بروکراسی اداری در مسیر شروع کسب و کارها/ مانع بزرگ بر سر راه وام ۹۵۰ میلیونی چگونه برداشته شد؟

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت:  گره زدن دریافت تسهیلات خرد و همچنین امکان شروع کسب و کار به ارائه گواهی عدم بدهی مالیاتی به معنای ایجاد مانع جلوی راه تولیدکنندگان و ایجاد بروکراسی زمان‌بر اداری بود که خوشبختانه رفع شد.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 14 November 2023

ضرورت حذف بروکراسی اداری در مسیر شروع کسب و کارها/ مانع بزرگ بر سر راه وام ۹۵۰ میلیونی چگونه برداشته شد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ احتمالاً قبلاً در اطرافتان یکی از اعضای خانواده، دوستان و یا آشنایان را دیده اید که در مسیر شروع یک کسب و کار، زمان، هزینه و انرژی زیادی را برای دریافت مجوز صرف کرده و در برخی موارد، پس از صرف وقت و انرژی زیاد افراد موفق به دریافت مجوز نمی‌شدند. پروانه بهره برداری، پروانه احداث، مجوز فعالیت، ثبت مالکیت، مجوز آب و برق و گاز، تغییر کاربری و بیمه تنها برخی از مجوز‌هایی بود که متقاضیان باید دریافت می‌کردند. علاوه بر موارد بالا، مشکلاتی همچون پرداخت رشوه، برخورد‌های سلیقه ای، انحصارات شغلی، فرآیند‌های طولانی، کاغذبازی‌های اضافه و مسائل دیگر هم وجود داشت.

اخیرا نیز شرط ارائه گواهی عدم بدهی مالیاتی برای دریافت تسهیلات بانکی خرد تا سقف مشخصی (اشخاص حقوقی تا سقف ۹۵۰ میلیون تومان) و همچنین اعطای مجوز شروع یک کسب و کار جدید برداشته شد. به نظر می‌رسد، این اقدام گشایش خوبی در ارتباط با تسهیل فضای کسب و کار کشور باشد.

رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص عدم نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی برای دریافت وام و مجوز شروع کسب و کار جدید، با اشاره به این که تسهیل فضای کسب و کار کشور یک ضرورت است، تصریح کرد: تا جایی که می‌توانیم باید فضای کسب و کار را در کشور تسهیل کنیم و افراد به راحتی بتوانند کسب و کار مورد نظرشان را شروع کنند و سهمی در اقتصاد کشور داشته باشند. 

وی ادامه داد: برداشتن شرط ارائه گواهی عدم بدهی مالیاتی برای دریافت مجوز شروع کسب و کار جدید و تسهیلات بانکی خرد تا سقف ۹۵۰ میلیون تومان، کمک زیادی به بهبود فضای اقتصادی کشور می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: گره زدن دریافت تسهیلات و شروع کسب و کار به ارائه گواهی عدم بدهی مالیاتی به معنای ایجاد مانع جلوی راه تولیدکنندگان و ایجاد بروکراسی زمانبر اداری بود که خوشبختانه رفع شد. باید تا جایی که امکان دارد، بستر را برای تولید فراهم کرده و از فعالان اقتصادی که قصد دارند به تولید بپردازند، حمایت کنیم.

پدیدار گفت: در فضای کسب و کار باید بر مبنای اعتماد به تولیدکنندگان پیش برویم. اینکه ابتدا از آن‌ها گواهی عدم بدهی مالیاتی می‌گرفتیم تا به افراد مجوزی برای شروع یک کسب و کار صادر کنیم، کار درستی نبود.

وی ادامه داد: برخی به دنبال گرفتن وام هستند تا بتوانند به کارشان رونقی بدهند و بدهی‌های مالیاتی شان را بپردازند. گره زدن شروع کسب و کار‌ها و پرداخت تسهیلات به تشکیل پرونده مالیاتی، منطقی به نظر نمی‌رسد و مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد.

عضو اتاق بازرگانی تهران: در کشور نیاز به یک سیستم اعتبارسنجی دقیق داریم. وقتی فرد متقاضی وام است، باید به سرعت اعتبارسنجی صورت بگیرد و در صورتی که شرایط لازم را داراست، تسهیلات اعطا شود.

پدیدار گفت: واقعیت این است که در حال حاضر افراد به کار‌های واسطه گری، پرسود و مخرب در کشور تمایل دارند. زیرا در این حوزه‌ها افراد با مشکلاتی از قبیل مالیات، مجوز و... روبه رو نیستند. باید تا جایی که می‌توانیم به حمایت از تولیدکنندگان بپردازیم تا فعالان اقتصادی واقعی به کار‌های مولد ورود کنند و رشد اقتصادی خوبی را در کشور رقم بزنند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در کنار تسهیل مالیاتی اخیر که توسط سازمان امور مالیاتی انجام شده  و در جهت تسهیل فضای کسب و کار است، باید با مساعدت بانک مرکزی، اعطای وام‌های بانکی با شرایط مناسب به تولیدکنندگان نیز دستور کار قرار گیرد. لازم است از طریق فعال سازی اعتبارسنجی برای فعالان بخش خصوصی، بستری به منظور ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان فراهم کنیم.

پدیدار در پایان تأکید کرد: کار تولید سختی‌های خاص خودش را دارد. تولیدکنندگان با مشکلات جدی روبرو هستند و نیاز است دولت از آن‌ها حمایت کند تا بتوانند به فعالیت ادامه دهند. تسهیل فضای کسب و کار می‌تواند مزیت‌های زیادی برای اقتصاد ملی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
خوبه باید تا جای ممکن کسب و کارها خرد رشد کنند و مانع نداشته باشند و برعکس دلالی باید پر از ریسک و موانع بازدارنده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
بیش از ۹ ماه است درخواست موافقت اصولی از جهاد کشاورزی اردبیل داشتم.در سامانه مجوزها درخواست دادم.هنوز که هنوزه کارشناس مربوطه خودرو در اختیار به دست نیاورده تا برای بازرسی به محل احداث کارگاه بیاد.در سامانه شکایت کردیم.خود مسئول شکایت سامانه بعد دو ماه شکایت رو دیده و بدون هیچ اقدامی ،اونو کنسل و از سامانه حذف کرده .اونوقت چرا من نوعی نباید فکر کنم که ما رو احمق فرض می کنند حضرات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
بنده یک سوال اساسی از مسؤولین زیربط دارم. حالا یا اینجا پاسخ قانع کننده ای بدهند یا در صفحه ای جدا به این موضوع بپردازید.
برای شروع هر کسب و کاری باید اراده آهنین داشته باشید پیشاپیش چند جفت پوتین و چکمه چرمی آماده کرده باشید که بسیار دوندگی دارد.
ولی عجیب اینستکه مانند قارچ مشاور املاک زیاد می شود.
آیا مشاور املاک احتیاج به هیچ مجوزی ندارد.
آیا هر کسی می تواند دیوار اتاق رو به خیابان خود را خراب ویک درب ریلی نصب کند وروی شیشه آن بنویسد مشاور املاک.
اگر آمار بگیرید می بینید تعداد مشاورین املاک از هر کسب و پیشه ای بیشتر است.
با تشکر.
هزاران مجوز کسب و کار در سال صادر می شد . چند درصدش منجر به ایجاد اشتغال شده است ؟؟؟؟؟؟ اینها همش رانت بازی است برای گرفتن تسهیلات. نود در صد کسب و کارهای اعلام شده روی کاغذ است .
برای درک بروکراسی همینقدر درنظر بگیریم که از حدود 20 سال پیش که مثلا دولت الکترونیک در ادارات پیاده شده آیا جز تبدیل قلم وکاغذ به کامپیوتر تغییردیگری حاصل شد؟ ارباب رجوع همانقدر که قبلا برای انجام کارش وقت صرف میکرد الان هم همانقدرصرف میکند وجالب تر کارمند هم همان اندازه زمان وزحمت میکشد.یعنی تبدیل قلم وکاغذ به کامپیوتر صرفا تغییر وسیله کاربدون هیچ دستاوردی بوده والبته مشکلاتی هم مثل قطع سیستم و...اضافه شده.
سود و بهره اين بانك چقدره
مگه ميشه با سود 27 درصدي و اين وضع ركود سودي هم بكني ؟
نهايت سر بسر ميشي يا 6 ماهه به عالم ادم مقروض ميشي و كسب و كارت رو تعطيل ميكني

مگر اينكه اقايون تو كسب و كارت شريك باشن
سود بانکی بسیار بالاست توان خرید مردم به شدت کاهش دارد. با ریال حقوق می دهند ولی تمامی هزینه ها با دلار حساب می شود. قشر حقوق بگیر در حال نابودی کامل هستند.
در خصوص رفع مانع 950 میلیاردی فقط یک نفر میتونه این مانع را برداره یا اینکه اقا زاده باشی و یا اینکه آقازاده باشی در غیر اینصورت خیلی خیلی سخت میشه در حد صفر هست احتمالش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی