بازدید 5481
۷

مرحلۀ اول عملِ جداسازی دوقلوهای شیرازی موفق بود

کار دشوار است و نفس‌گیر، ۱۰ ساعت تلاش تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی برای جداسازی دوقلوهای سه ماهه به هم چسبیده اهل اهواز در گام نخست به پایان رسید، اما کار جداسازی کامل، ادامه خواهدداشت. ۱۰ ساعت تلاش جراحان شیرازی برای جداسازی دوقلوهای به‌هم چسبیده پایان یافت؛ ادامه کار به آینده موکول شد
کد خبر: ۱۲۰۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 14 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از شیراز، عمل جراحی جداسازی خواهران دوقلویی که از ناحیه شکم به هم چسبیده هستند، به همت پزشکان شیرازی از ابتدای صبح امروز در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد و با جداسازی  کبد نوزادان، مرحله نخست این جداسازی به پایان رسید. 

این دوقلوهای سه ماهه اهوازی از ابتدای صبح امروز، بیست و دوم آبان، در بیمارستان نمازی شیراز و با حضور تیمی از پزشکان متبحر شیرازی از گروه های مختلف، تحت عمل جراحی پیچیده جداسازی قرار گرفتند. 

دکتر علی بهادر که پیش از این، موفقیت در جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده را در کارنامه خود دارد و از ابتدای صبح امروز نیز به عنوان رئیس این تیم جراحی در اتاق عمل حضور داشت، با اعلام خبر موفقیت در جداسازی کبد این دو خواهر دوقلو به نام های «رقیه» و «ام البنین» گفت: با توجه به اشتراک لوزالمعده نوزادان، تکمیل جراحی جداسازی به مرحله بعد و پس از بررسی های بیشتر موکول شد. 

این پزشک فوق تخصص جراحی کودکان ابراز امیدواری کرد با افزایش سن این دو نوزاد دوقلو و بررسی های بیشتر، مرحله بعد جداسازی با موفقیت، به طور کامل به انجام برسد. 

پزشک فوق تخصص جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: با وجود انجام اقدامات تشخیصی لازم، مواجهه با موارد غیرقابل پیش بینی در حین عمل، پیچیدگی و حساسیت ویژه را در مورد انجام این جراحی به همراه داشت و به دلیل چسبندگی قابل توجه این دو خواهر دوقلو در بخش های کبد و روده و لوزالمعده، سطح دشواری این جراحی نسبت به جراحی پیشین جداسازی دوقلوها، پیچیده تر ارزیابی شد. 

دکتر مهدی فروغی افزود: با تلاش های انجام شده، کار جداسازی کبد دو نوزاد، طی عمل چند ساعته انجام گرفت. 

این پزشک فوق تخصص جراحی کودکان  گفت: با توجه به سن پایین دوقلوها، عمل های بعدی جداسازی در این مرحله قابل انجام نبود و به آینده جهت بررسی های بیشتر و افزایش سن نوزادان موکول شد. 

پیش از این در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳، دو جراحی موفقیت آمیز جداسازی دوقلو‌های چسبیده، به دستان تیم پزشکان شیرازی، به ثبت رسیده است و با گذشت حدود یک دهه، این کودکان هم اکنون زندگی را در شرایط عادی تجربه می‌کنند.  

در کنار دکتر علی بهادر به عنوان رئیس این گروه جراحی و دکتر مهدی فروغی؛ دکتر «مهدی سالاری» و دکتر «اشکان پناه»  ودکتر«محمدعلی سهم الدینی» به عنوان تیم بیهوشی، دکتر «امیدرضا آژ» و دکتر «تدین» به عنوان جراح اطفال؛ دکتر «سامان نیک اقبالیان» و دکتر «مصطفی پورخسروانی» به عنوان جراح، در کنار دیگر اعضای تیم درمان، در این عمل حضور داشتند.

به گزارش فارس، این جراحی نادر سومین بار است که در شیراز انجام می‌شود و هر دو مورد عمل جراحی که در سال‌های ۹۱ و ۹۳ در شیراز انجام شده بود موفقیت‌آمیز بودند که در آن موارد دوقلوها از ناحیه کبد به یکدیگر متصل بودند اما نوزادان اهوازی علاوه بر کبد از چند ناحیه دیگر نیز به هم چسبیده‌اند که کار را دشوار می‌کند.

پیش از این، پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز وضعیت نوزادان را به دقت بررسی کردند. 

نخستین نمونۀ این جراحی مربوط می‌شود به نوزادان دوقلوی پسر که از ناحیۀ سینه و شکم به هم متصل و در عضو حیاتی کبد مشترک بودند. 

جراحی دومین دوقلوهای به‌هم‌چسبیده اهل لامرد، بیستم مرداد ۱۳۹۳، با جداسازی از ناحیۀ دیوارۀ شکم، جناغ سینه، دیافراگم و کبد، در بیمارستان نمازی شیراز، پس از گذشت سه ساعت، با همکاری استادان دکتر سیدعلی ملک حسینی، دکتر سامان نیک اقبالیان، دکتر حشمت الله صلاحی، دکتر کاظمی، دکتر سهم الدینی، دکتر اقبال و دکتر شمسایی، با موفقیت انجام شد. 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این نوزادان دختر می‌توانند در آینده زندگی متفاوتی را تجربه کنند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
خداقوت به این پزشکان حازق
خدا بهشون سلامتی و طول عمر بده و بر تعدادشون اضافه کنه
خدارا شکر
الهی خدا حفظشون کنه
خدا به این پزشکهای عزیز و خانواده شون سلامتی و طول عمر با عزت عنایت کنه .
یک سئوال پزشکی، آیا در مراحل اولیه که جنین ها در شکم مادر هستند، با سونوگرافی امکان تشخیص چنین مواردی هست؟ در آن صورت شاید بتوان از تولد چنین نوزادانی جلوگیری کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
به عنوان کسی که بارداری دوقلویی را تجربه کردم؛ از ماه پنجم و ششم هربار سونوگرافی؛ این موضوع بررسی می شد. و دوقلوهای من به هم نچسبیده بودند و در گزارش سونوگرافی نوشته می شد.
خب دیگه غیراینم ازدکترای شیرازم انتظارنمیره خوشحالم درشهری زندگی میکنم که دکترای فوق‌العاده ای هستن...دمتون گرم خدا قوت امیدوارم ۱۲۰سال عمری باعزت داشته باشین...دوستتون دارم خدای دوم انسان ها????????????
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست