
 به گزارش تابناک به نقل از فارس، طرح ترافیک فعلی شهر تهران برای ۴۰ سال پیش است. قرار است بر اساس برنامه چهار ساله چهارم طرح ترافیک مورد بازنگری قرار گیرد. در صورتی که طرح جدید در سال جاری تصویب شد از سال آینده اجرایی خواهد شد.
 
محدوده طرح ترافیک قسمتی از شهر است که به منظور کاهش آلودگی هوا و دسترسی برخی از وسایل نقلیه آلاینده به آن محدود یا ممنوع شده است. در تمام دنیا محدودههای طرح ترافیک وجود دارند و در کلانشهر تهران هم در بخش مرکزی طرح ترافیک اجرایی میشود.
طرح ترافیک فعلی برای ۴۰ سال پیش است و قرار است تغییراتی در آن رخ دهد. شهرداری تهران مشاورینی برای این امر در نظر گرفته تا بتواند ترافیک و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی شهر کنترل کنند.
محسن هرمزی معاون شهردار تهران تأکید دارد که طرح ترافیک تغییر میکند. گامهای اولیه برای بهبود و مهار ترافیک را آغاز کردهایم، اقداماتی صورت گرفته است و نقطه آغاز تحول در حمل و نقل عمومی است و درصدد هستیم تا سهم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و موضوع دیگری که برای این منظور در دست اجراست وضع مقررات جدید و تغییر در طرح ترافیک است.
ارائه پیشنهاد شورا برای تغییر طرح ترافیک
البته شورای شهر تهران هم برنامهریزییهایی برای تغییر طرح ترافیک دارد و پیشنهادی در این زمینه از سوی شورا به شهرداری تهران ارسال شده است. محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران به فارس گفت که ما پیشنهاداتمان را به شورا در خصوص تغییر در طرح ترافیک اعلام کردهایم و قرار است اقدامات کارشناسی صورت گیرد.
تردد ۳ میلیون خودرو در تهران
کاهش ترافیک و آلودگی هوا در دستور کار مدیریت شهری است روزانه بیش از سه میلیون خودرو در شهر تهران فعال است که قرار است میزان تردد آنها به یک پنجم کاهش پیدا کند و شهرداری برای افرادی که کار ضروری دارند اجازه دارد که روزانه طرح ترافیک بفروشد البته قرار است محدودیتهایی هم برای تردد در رینگ مرکزی ایجاد شود.
اگر میزان تردد خودروها در محدوده مرکزی کاهش یابد ترافیک و آلودگی هوا به حداقل میرسد. شورا پیشنهادات خود در این زمینه را به صورت مکتوب اعلام کرده است.
بازنگری در طرح ترافیک بر اساس برنامه چهارساله چهارم
جعفر تشکریهاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به خبرنگار فارس در خصوص طرح ترافیک، گفت: طبق برنامه چهار ساله چهارم شهرداری موظف است طرحی را برای بازنگری در محدوده طرح ترافیک ارائه کند. طرح فعلی برای ۴ دهه پیش است و تناسبی بین نیازها و محدودیتها نیست؛ بنابراین درخواست کردهایم که تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد شاید محدوده افزایش یابد و یا اینکه تصمیمات جدیدی گرفته شود البته کار در شهرداری در حال اجراست و اگر در سال جاری طرح از سوی شهرداری ارائه و شورا تصویب کند و در سال آینده طرح ترافیک جدید اجرایی شود.
افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال
بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانیها است که سالیان سال است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکنند. در نیمه دوم سال جاری به دلیل وارونگی دما شاخص آلایندهها بالا میرود و شمار بیماران تنفسی هم افزایش مییابد.
بیشترین علت زیاد شدن بیماران قلبی افزایش آلاینده دیاکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است البته سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
قانون هوای پاک تصویب شد، اما به درستی اجرا نشد
برخی از کارشناسان تأکید دارند که زنگ خطر جدی آلودگی هوا در دهه ۷۰ به صدا درآمد. قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند، اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد. یکی از راههای کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در سال جاری شهرداری تهران بودجه خوبی را برای حمل و نقل در نظر گرفته است.
همچنین اخیراً سفری مدیریت شهری به چین داشته و قرارداد ۷۹۱ واگن بسته شده با ورود واگنهای جدید میزان جابهجایی مسافر افزایش پیدا میکند. در صورتی که حمل و نقل عمومی تقویت شود شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت حمل و نقل عمومی روی میآورند و به این ترتیب آلودگی هوا و ترافیک تا حدودی کاسته میشود. تغییر طرح ترافیک هم در دستور کار است و شهرداری تهران در حال بررسی کارشناسی موضوع است.
 شک نکنین میخوان پول بیشتری در بیارن میگین نه بشینین نگاه کنین
 							         		            شک نکنین میخوان پول بیشتری در بیارن میگین نه بشینین نگاه کنین         		                     		         |
         		                            |         		                             حساب کنند ۴۰ سال پولی که گرفتند کجا خرج شد؟ چه کاری واسه مشکل ترافیک و آلودگی کردند؟
 									         		                    حساب کنند ۴۰ سال پولی که گرفتند کجا خرج شد؟ چه کاری واسه مشکل ترافیک و آلودگی کردند؟         				                     		                 اینکه کاری نداره به همه کسانی که مرکز شهر هستند اجازه واردات خودروی برقی یا هیبریدی با تعرفه صفر داده شود مشکل رو خود مردم حل میکنند کافیه شما ایده و نظر برای پر کردن خزانه شهرداری ندین
 							         		            اینکه کاری نداره به همه کسانی که مرکز شهر هستند اجازه واردات خودروی برقی یا هیبریدی با تعرفه صفر داده شود مشکل رو خود مردم حل میکنند کافیه شما ایده و نظر برای پر کردن خزانه شهرداری ندین         		                     		         نزدیک انتخابات مجلسه. وظیفه شهرداری تامین هزینه ها و وجوه انتخاباتیه حزب پایداریه. هدف فقط همینه
 							         		            نزدیک انتخابات مجلسه. وظیفه شهرداری تامین هزینه ها و وجوه انتخاباتیه حزب پایداریه. هدف فقط همینه         		                     		         متاسفانه شهرداری تهران به فکر آلودگی شهر نیست فقط به فکر تامین مالی از خدمات شهری است و این یعنی فاجعه
 							         		            متاسفانه شهرداری تهران به فکر آلودگی شهر نیست فقط به فکر تامین مالی از خدمات شهری است و این یعنی فاجعه معابر شریانی خاصیت عبوری و معابر فرعی خاصیت دسترسی دارند تعبیه پارکینیگ در حاشیه خیابان های شریانی شعاع عبور را کاهش،تراکم را افزایش و انسداد ترافیک ایجاد می کند راه حل طرح "ساماندهی معابر عمومی"(سامع):
 							         		            معابر شریانی خاصیت عبوری و معابر فرعی خاصیت دسترسی دارند تعبیه پارکینیگ در حاشیه خیابان های شریانی شعاع عبور را کاهش،تراکم را افزایش و انسداد ترافیک ایجاد می کند راه حل طرح "ساماندهی معابر عمومی"(سامع): . قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند، اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد.) چرا اجرا نشد !!! چون اصلاح طلبان ان را وضع کرده بودند و احمدنژاد و طرفداراش و رییسی و طرفداراش هنوز هم به این قوانین دهن کجی می کنند همانطور که به معاهده پاریس دهن کجی کردند و قبولش ندارند
 							         		            . قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند، اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد.) چرا اجرا نشد !!! چون اصلاح طلبان ان را وضع کرده بودند و احمدنژاد و طرفداراش و رییسی و طرفداراش هنوز هم به این قوانین دهن کجی می کنند همانطور که به معاهده پاریس دهن کجی کردند و قبولش ندارند         		                     		         5-6 سال پیش گفتن میخواهیم ترافیک تهران رو علمی اداره کنیم
 							         		            5-6 سال پیش گفتن میخواهیم ترافیک تهران رو علمی اداره کنیم  همش بهانه  همه یه کاعذ میزند
 							         		            همش بهانه  همه یه کاعذ میزند         		                     		         شک نکنید که مسئله درآمد زایی برای شهرداری است و مسئله آلودگی هوا و ترافیک بهانه است ..
 							         		            شک نکنید که مسئله درآمد زایی برای شهرداری است و مسئله آلودگی هوا و ترافیک بهانه است ..         		                     		         شماها به فکر آلودگی نیستید فقط فکر پول گرفتن از مر دم میباشید
 							         		            شماها به فکر آلودگی نیستید فقط فکر پول گرفتن از مر دم میباشید