بازدید 43733

خداحافظی با طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران؟

طرح ترافیک فعلی برای ۴۰ سال پیش است و قرار است تغییراتی در آن رخ دهد. شهرداری تهران مشاورینی برای این امر در نظر گرفته تا بتواند ترافیک و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی شهر کنترل کنند.
کد خبر: ۱۲۰۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ 11 November 2023

 به گزارش تابناک به نقل از فارس، طرح ترافیک فعلی شهر تهران برای ۴۰ سال پیش است. قرار است بر اساس برنامه چهار ساله چهارم طرح ترافیک مورد بازنگری قرار گیرد. در صورتی که طرح جدید در سال جاری تصویب شد از سال آینده اجرایی خواهد شد.
 

محدوده طرح ترافیک قسمتی از شهر است که به منظور کاهش آلودگی هوا و دسترسی برخی از وسایل نقلیه آلاینده به آن محدود یا ممنوع شده است. در تمام دنیا محدوده‌های طرح ترافیک وجود دارند و در کلانشهر تهران هم در بخش مرکزی طرح ترافیک اجرایی می‌شود.

طرح ترافیک فعلی برای ۴۰ سال پیش است و قرار است تغییراتی در آن رخ دهد. شهرداری تهران مشاورینی برای این امر در نظر گرفته تا بتواند ترافیک و آلودگی هوا را در محدوده مرکزی شهر کنترل کنند.

محسن هرمزی معاون شهردار تهران تأکید دارد که طرح ترافیک تغییر می‌کند. گام‌های اولیه برای بهبود و مهار ترافیک را آغاز کرده‌ایم، اقداماتی صورت گرفته است و نقطه آغاز تحول در حمل و نقل عمومی است و درصدد هستیم تا سهم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و موضوع دیگری که برای این منظور در دست اجراست وضع مقررات جدید و تغییر در طرح ترافیک است.

ارائه پیشنهاد شورا برای تغییر طرح ترافیک
البته شورای شهر تهران هم برنامه‌ریزیی‌هایی برای تغییر طرح ترافیک دارد و پیشنهادی در این زمینه از سوی شورا به شهرداری تهران ارسال شده است. محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران به فارس گفت که ما پیشنهادات‌مان را به شورا در خصوص تغییر در طرح ترافیک اعلام کرده‌ایم و قرار است اقدامات کارشناسی صورت گیرد.

تردد ۳ میلیون خودرو در تهران
کاهش ترافیک و آلودگی هوا در دستور کار مدیریت شهری است روزانه بیش از سه میلیون خودرو در شهر تهران فعال است که قرار است میزان تردد آن‌ها به یک پنجم کاهش پیدا کند و شهرداری برای افرادی که کار ضروری دارند اجازه دارد که روزانه طرح ترافیک بفروشد البته قرار است محدودیت‌هایی هم برای تردد در رینگ مرکزی ایجاد شود.

اگر میزان تردد خودرو‌ها در محدوده مرکزی کاهش یابد ترافیک و آلودگی هوا به حداقل می‌رسد. شورا پیشنهادات خود در این زمینه را به صورت مکتوب اعلام کرده است.

بازنگری در طرح ترافیک بر اساس برنامه چهارساله چهارم
جعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر به خبرنگار فارس در خصوص طرح ترافیک، گفت: طبق برنامه چهار ساله چهارم شهرداری موظف است طرحی را برای بازنگری در محدوده طرح ترافیک ارائه کند. طرح فعلی برای ۴ دهه پیش است و تناسبی بین نیاز‌ها و محدودیت‌ها نیست؛ بنابراین درخواست کرده‌ایم که تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گیرد شاید محدوده افزایش یابد و یا اینکه تصمیمات جدیدی گرفته شود البته کار در شهرداری در حال اجراست و اگر در سال جاری طرح از سوی شهرداری ارائه و شورا تصویب کند و در سال آینده طرح ترافیک جدید اجرایی شود.

افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال
بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی‌ها است که سالیان سال است که شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در نیمه دوم سال جاری به دلیل وارونگی دما شاخص آلاینده‌ها بالا می‌رود و شمار بیماران تنفسی هم افزایش می‌یابد.

بیشترین علت زیاد شدن بیماران قلبی افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است البته سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

قانون هوای پاک تصویب شد، اما به درستی اجرا نشد
برخی از کارشناسان تأکید دارند که زنگ خطر جدی آلودگی هوا در دهه ۷۰ به صدا درآمد. قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند، اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد. یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در سال جاری شهرداری تهران بودجه خوبی را برای حمل و نقل در نظر گرفته است.

همچنین اخیراً سفری مدیریت شهری به چین داشته و قرارداد ۷۹۱ واگن بسته شده با ورود واگن‌های جدید میزان جابه‌جایی مسافر افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که حمل و نقل عمومی تقویت شود شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت حمل و نقل عمومی روی می‌آورند و به این ترتیب آلودگی هوا و ترافیک تا حدودی کاسته می‌شود. تغییر طرح ترافیک هم در دستور کار است و شهرداری تهران در حال بررسی کارشناسی موضوع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۲
شک نکنین میخوان پول بیشتری در بیارن میگین نه بشینین نگاه کنین
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
حساب کنند ۴۰ سال پولی که گرفتند کجا خرج شد؟ چه کاری واسه مشکل ترافیک و آلودگی کردند؟
اینکه کاری نداره به همه کسانی که مرکز شهر هستند اجازه واردات خودروی برقی یا هیبریدی با تعرفه صفر داده شود مشکل رو خود مردم حل میکنند کافیه شما ایده و نظر برای پر کردن خزانه شهرداری ندین
نزدیک انتخابات مجلسه. وظیفه شهرداری تامین هزینه ها و وجوه انتخاباتیه حزب پایداریه. هدف فقط همینه
متاسفانه شهرداری تهران به فکر آلودگی شهر نیست فقط به فکر تامین مالی از خدمات شهری است و این یعنی فاجعه

اگر تصمیم به بهبود هوای تهران دارید از طرح فروشی خوداری کنید و مرکز شهر را مملو از وسایط نقلیه عمومی کنید قطعا تاثیر بسزایی دارد
در خطوط بی آر تی تهران به جز خط ولیعصر در بقیه خطوط اتوبوسی هیچ رفت و آمدی وجود ندارد و مردم مجبور به استفاده از وسایل شخصی هستند
معابر شریانی خاصیت عبوری و معابر فرعی خاصیت دسترسی دارند تعبیه پارکینیگ در حاشیه خیابان های شریانی شعاع عبور را کاهش،تراکم را افزایش و انسداد ترافیک ایجاد می کند راه حل طرح "ساماندهی معابر عمومی"(سامع):
1.خط کشی زرد غیرممتد مسیر حمل ونقل عمومی در حاشیه خیابان های اصلی (شریانی درجه3و2)با جلوگیری از پارکینگ در این مسیر نه عبور و توقف کوتاه
2.تعیین پارکینگ علامت گذاری شده در خیابان های فرعی (دسترسی) و اعمال جریمه پارک ممنوع در موارد پارکینگ غیر از محل تعیین شده
. قانون هوای پاک تصویب شد و برای بیش از ۲۰ دستگاه وظایفی در نظر گرفته شد تا بتوانند این بحران را برطرف کنند، اما متأسفانه این قانون به درستی اجرا نشد.) چرا اجرا نشد !!! چون اصلاح طلبان ان را وضع کرده بودند و احمدنژاد و طرفداراش و رییسی و طرفداراش هنوز هم به این قوانین دهن کجی می کنند همانطور که به معاهده پاریس دهن کجی کردند و قبولش ندارند
5-6 سال پیش گفتن میخواهیم ترافیک تهران رو علمی اداره کنیم
نتیجش شد افزایش زمان و محدوده طرح ترافیک و البته چندین برابر شدن هزینه ورود و خروج از طرح
حالا باز کفگیرشون به ته دیک خورده میگن این طرح مال 40 سال پیشه
واقعا که ....
همش بهانه همه یه کاعذ میزند
شک نکنید که مسئله درآمد زایی برای شهرداری است و مسئله آلودگی هوا و ترافیک بهانه است ..
شماها به فکر آلودگی نیستید فقط فکر پول گرفتن از مر دم میباشید
تغییر طرح ترافیک راه جدید تیم زاکانی برای چپاول مردم . آلودگی و ترافیک و اینها همه بهانه است.
اقای کارشناس شما که خودتان می گوییدکارشناس هستم واقعی آقامیری آلودگی توافقی متخصص به خودروهای تالار به محدوده طرح است ایاالودگی هواازغرب به شرق توسط هواوبادجابجانمیشودویافقط خودروامده. اردمحدوده شده آلودگی میاوردچراشماباخودروبی کیفیت بدهد رانمی کنید فقط پول و افزایش امدن واردطرح را نگاه می کنیدشماتخلفات بی کیفیت خووروزاسرپوش می گزارید به جیب مردم نگاه می کنید
زاکان مردی برای تمام فصول.
کیفیت بنزین صفر، میزان مصرف ماشین ها بسیار بالا، کیفیت تاکسی ها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی وحشتناک، تولید گاز نامتناسب و مازوت سوزی نیروگاه ها به علل مختلف که همه به دلیل کم کاری مسوولان بوده و هست. جریمه را ولی مردم باید بدن که خودشان از هر لحاظ قربانیند.
اصلا ۴۰ سال پیش نواب و حکیم وهمت نبود که الان طرحه
طرح شما اوردین
بله تو تموم دنیا طرح ترافیک هست ولی تو مترو بی آرتی گوشی آدم و دزد نمیزنه
خدا وکیلی تهران تبدیل به بزرگترین پارکینگ کشور شده شما حساب بکن از. کرج مالیک هشتگرد پرند پردیس از تمام نقاط حاشیه تهران وارد تهران میشن مگه هوایی هم مونده موتر سیگلت ها تعداد شان داره از خودرو ها بیشر میشه که اکثرشان به اندازه ۱۰ تا ماشین آلودگی داره خواهشن یه مدیریتی روی خودرو های تک سرنشین داشته باشید که فقط برای دور دور کردن تو خیابان راه میفتن میگن چون پول ماشین بیمه دادیم یه وقت از بقیه عقب نفتیم
و یه سلام درشت به یه طرح جدید که روزی دویست سیصد هزار بیشتر جیبمونو بزنن?
شهرداری تهران از هر راهی پول از مردم میگیرد دفاتر پیشخوان ایجاد کرده ولی از هزینه های شهرداری چیزی کم نشده طرح ترافیک ایجاد کرده ولی از سوی دیگر طرح میفروشد اتوبوسهای فعال در خطوط شهر تهران کم وتقریبا همگی مستهلک هستند وپولهایی را که شهرداری از مردم میگیرد درجهت رفاه شهروندان خرج نمیکند شورای شهر هم در همه این موارد ساکت است!!؟؟
خیلی وقت هست که بیشتر ادارات دولتی نقل مکان کردن 40ساله که مشکلات ترافیکی با طرح ترافیک بیشتر شده میگید نه یک ماه طرح ترافیک را اجرا نکنید خواهید دید که چقدر ترافیک روانتر وکمتر خواهد شد اما این کارها فقط برای کسب درآمد هست
باسلام .شهرداری چی هافقطدنبال طرح و برنامه ای هستند که به بهانه اون پول بگیرند.اگرشماپول به شهرداری بدهیدوواردطرح بشوید آلودگی هواایجادنمیشه وعیبی نداره .الان هم بی شک میخواهند که محدوده طرحو افزایش بدهندوصدالبته مبلغ دریافتی وروداون رو!! فروش تراکم کم درآمد داره برای شهرداری ؟ در آینده نزدیک بطورحتم زندگی در تهران غیرممکن میشه .سونامی سرطان و شلوغی وسردرگمی .باغهای فرحزادو ده ونک وسرخه حصاروتجریش ودربندو.......کو؟!!!!!البته ماحقمون همینه چون بی تفاوتیم.البته باتفاوت هم باشی سروکارت با!!!!!!!!میفته .شماپیداکن پرتقال فروشو؟؟!!!!
بازم غیرت چینی ها که وقتی بنزینو گرون دیدن رفتن دوچرخه سوار شدن. چرا ما نشیم. کجاس اتحادمون
بسم الله
از همین الان بگم اهداف عبارتند از
پدر مردم را درآوردن
جیب مردم را خالی کردن
فشار به مردم آوردن
تا حالا این آقایون مجلس سوار اتوبوس شده آیند بجز در چند خط ویژه بقیه خطوط باید کل وقت رو بزارید تا اتوبوس بیاد و وقتی هم میاد پر از مسافر . خط مترو هم که همه جا ایستگاه نداره . قبلاً تهران خطوط اتوبوس در همه جا بود ولی همه جمع شدن و و در هر خطی فقط چند اتوبوس کار می کنند و تا پر نشه حرکت نمی کنند.الودگی هوا فقط از خودرو نیست من خودم دیدم که شبانه خود شهرداری برگهای معابر را می‌سوزانند.و جریان وارونگی هوا در فصل سرد و جهت غرب به شرق باد و کارخانه های آلاینده در غرب و ساخت و سازها و فاضلابها و ...
در ایران اگر بخواهند مشکلی‌ را حل کنند اولین راهکار گرفتن پول از مردم است
تعرفه خودرو برقی صفر کنید همه ماشین برقی بخرم آلودگی هوا تمام میشه
متاسفانه با هجوم بیش از حد مهاجرین افغانی وضعیت فعلی مترو و اتوبوسها به حدی رسیده که جایی برای خود ما نیست و استفاده خودروهای تک سرنشین که 60تا 70درصد را خانمهای شاغل و کارمند تشکیل میده و باید فکری باحال این روزهای ترافیک بشه
مترو میدان کتاب افتتاح شد
جالب اینکه هیچ فکری برای شلوغی و ترافیک دایمی اون منطقه نکرده بودند و ایستگاه مترو را هم اضافه کردند !
همه کارهای شهرداری همینطور بی برنامه و یهویی است
شهرداری اول تکلیف خودش رو با طرح ترافیک معلوم کنه بعد بیاد نظر بده یا مدل رو عوض کنه چون در همین مدتی که گذشت از یک طرف طرح ترافیک را گذاشته و از طرف دیگه بدون در نظر گرفتن شرایط خاص برگه ورود به طرح ترافیک را با قیمت بالا میفروشه البته جدای از واسطه‌ها در اصل جیب خودش رو پر میکنه پس اول وضعیت رو معلوم کنه بعد سایر موارد .
به جای این همه بررسی های بی مورد اتومبیل برقی تولید شود از اتومبیلهای آقای آرین که خانوم ابتکار از تولید آن بخاطر درامدش از تولید آن جلوگیری کرد لذا این همه شهردار و شورای شهر به خودشان زحمت ندهند فقط تولید اتومبیلهای برقی میتواند این معظل را حل کند و از طرفی کلی سود از بابت همین صرفه جویی بنزین می‌توانند در آمد کسب کنند همین میزان که از مصرف نکردن بنزین بدست میآید را میتوانند صادر و درآمد ارزی کسب کنند البته با رعایت استانداردهای صادرات جهانی بنزین
شهرداری ازتمام مغازه ها وخانه ها گفته یا پارکینگ تامین کنید ویا جریمه بدید پارکیگ بسازیم چندملیارد جریمه گرفتید وکدام پارکیگ برا مردم ساختید
فقط و فقط با خودرو برقی و هیربدی میشه آلودگی تهران را درست کرد و سلام شد تمام بقیه طرحها را بذار در کوزه آبش را بخور جیب مردم را خالی نکنین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست