بازدید 2565
۲

کشت هرگونه محصول تراریخته ممنوع شد

نمایندگان مجلس با هدف تأمین امنیت سلامت غذایی مردم با ممنوعیت رهاسازی و کشت هرگونه محصول تراریخته تولید شده در داخل و یا خارج از کشور در اراضی کشور موافقت کردند.
کد خبر: ۱۲۰۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ 09 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (۲) ماده ۳۴ اصلاحی این لایحه با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محمدتقی نقدعلی در مخالف با بند الحاقی (۲) ماده ۳۴ گفت: در بحث تراریخته هنوز یک نظر واحد وجود ندارد، موافق و مخالفانی دارد و متأسفانه افراط و تفریط می‌شود. اساساً ۹۰ تا ۹۵ درصد ذرت وارداتی که خوراک دام یا در تولید مواد غذایی و محصولات انسانی مصرف می‌شود، تراریخته است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس افزود: در بند (۱) این ماده الحاقی جرم‌انگاری شده و رهاسازی هرگونه محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کردند. در صورتی که اطلاق این عبارت یا عبارت مشابه با واقعیت در تناقض است.

سید سلمان ذاکر در موافقت با این بند الحاقی با اشاره به اینکه موضوع محصولات تراریخته هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده و هم برای واردکننده مهم است عنوان کرد: نظرات مختلفی در این موضوع اعمال می‌شود و آزمایشگاه‌های پیشرفته آزمایش و اظهارنظر کرده و سعی می‌کنند امنیت غذایی ما که با ید با تکیه بر تولید داخلی باشد، را حفظ کنند.

وی افزود: مسئولین مربوطه تلاش می‌کنند این نوع محصولات به راحتی به دست مصرف کننده نرسد و راهکار مهمی که می‌تواند با این نوع محصولات مقابله کند تکیه بر تولیدات داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس گفت: طبق متن این ماده باید ۵۰ درصد واردات نهاده‌های دامی برای طیور و آبزیان در طول اجرای برنامه کاهش پیدا کند. در کنار این وزارت جهاد کشاورزی باید پیش‌بینی کند که چند درصد نهاده‌های دامی در کشور تأمین خواهد شد و راهکار خودکفایی در این محصولات را پیش بگیریم.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه علت بازگشت این بند به صحن را دو مطلب عنوان کرد و افزود: در این لایحه درباره تولید صحبت کرده بودیم، در جای دیگر بحث واردات مطرح شده بود که در اصلاح قرار بر این شد این دو تجمیع شود؛ علت دوم هم اعتراضی بود که برخی دوستان در حوزه‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی داشتند و می‌گفتند بسیاری از مراکز پژوهشی ما در حال حاضر اقدام به تولید و کشت این محصولات می‌کنند و با این بند به صورت ممنوعیت مطلق دچار مشکل می‌شوند که این چند مورد اصلاح شد.

وی ادامه داد: در بند (۲) انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مجاز اعلام شد و در بند (۴) برای تحقق جدولی که اعلام شد واردات محصولات تراریخته ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در بند الحاقی (۲) ماده ۳۴ اصلاح شده این لایحه آمده است:

۱- رهاسازی و کشت هرگونه محصول تراریخته تولید شده در داخل و یا خارج از کشور در اراضی کشور ممنوع است.

۲- انجام تحقیقات و پژوهش‌های آزمایشگاهی و گلخانه‌ای بر روی محصولات تراریخته در دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان مجاز است.

۳- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در راستای سیاست‌های کلی سلامت محور و با هماهنگی سایر دستگاه‌های مرتبط، نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های غذایی که در تولید آن از محصولات تراریخته استفاده شده است را در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی انجام دهد. کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان فراورده‌های غذایی و آشامیدنی که از مواد اولیه تراریخته استفاده میکنند مکلف به درج برچسب بر روی این محصولات هستند، درصورت عدم برچسب‌گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است مجوز‌های بهداشتی واحد‌های متخلف را تعلیق و متخلفین را به مراجع قانونی معرفی نماید.

۴- وزارت جهاد کشاورزی موظف است با رعایت قانون ایمنی زیستی از طریق افزایش بهره‌وری، ترویج کشت محصولات علوفه‌ای و روغنی کم آب‌بر و متناسب با اقلیم کشور، اصلاح و بهبود روش‌های نگهداری علوفه، ارتقاء کیفیت خوراک دام و طیور و واردات محصولات غیر تراریخته، تا پایان برنامه، واردات روغن، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی تراریخته را حداقل پنجاه درصد (%۵۰) کاهش دهد.

همچنین وزارت جهاد کشاورزی مجاز است جهت کاهش وابستگی کشور به نهاده‌های دامی و استفاده از ظرفیت کارخانجات خوراک دام، تا پایان برنامه و به صورت تدریجی و با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مربوطه، خام‌فروشی نهاده‌های دام، طیور و آبزیان را تا پنجاه درصد (%۵۰) کاهش دهد. واحد‌های مرغداری، دامداری و آبزی پروری می‌توانند پس از أخذ مجوز‌های قانونی از وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تولید خوراک آماده در واحد تولیدی خود اقدام نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
همه تخم مرغ های بازار تراریخته است
هیچکدام از ارگان های مرتبط با کشاورزی وبهداشتی سلامتی مردم برایشان اهمیتی ندارد فقط کمیت براشون مهمه که همه سیربشن گوجه رو که میشکافی به همه چی شبیهه جز گوجه ازبس سموم وکود خورده حاصلش میشه این همه بیماری و سرطان ومرگ زودرس.اگه سری به فروشگاه سموم وکودکشاورزی بزنی سرگیجه میگری ازبس انواع سموم و کودشیمیایی توش فروش میره چرا وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی ونمایندگان مجلس فکری به حال این مصیبت بزرگ نمیکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی