بازدید 2933

سن بیولوژیک ما چقدر است؟

فراتر از سن شناسنامه‌ای، پژوهش‌ها نشان می‌دهد بدن ما ملاک‌های دقیقی درباره سن واقعی و جوانی ما دارد.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲ 05 November 2023

 به گزارش تابناک، فراتر از سن شناسنامه‌ای، پژوهش‌ها نشان می‌دهد بدن ما ملاک‌های دقیقی درباره سن واقعی و جوانی ما دارد.


برخی می‌گویند سن فقط یک عدد است. به نظر می‌رسد که این جمله چندان بیراه نیست، زیرا شواهد علمی صحت آن را تایید می‌کند. به گزارش نیویورک‌ پست و طبق پژوهش اخیر دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، تعداد شمع‌هایی که روی کیک تولدتان می‌گذارید ربطی به سن بیولوژیک‌ ندارد. مایکل اسنایدر، محقق ارشد و گروهش چهار روند افزایش سن و بلوغ سنی در نواحی گوناگون بدن را شناسایی کردند: سوخت‌وساز (متابولیک)، ایمنی، کبدی و نفروتیک که مربوط به کلیه‌هاست.

تحلیل گران این پژوهش ۴۳ مرد با و زن سالم را در محدوده سنی ۳۴ تا ۶۸ به‌مدت دو سال به‌دقت مشاهده علمی کردند. محققان نمونه‌هایی از مدفوع، خون، مواد ژنتیکی، میکروب‌ها، پروتئین‌ها و دیگر محصولات جانبی فرایندهای سوخت‌وساز (متابولیک) را در طول حداقل پنج بررسی سلامت ردیابی کردند. آن‌ها همچنین سطوح مولکول‌های بیولوژیکی را در این مدت بررسی کردند. این متخصصان از طریق بررسی‌های گسترده نمونه‌ها، ۶۰۸ مولکول را کشف کردند که برای پیش‌بینی آن چه ممکن است به مشکلات سلامت مرتبط با افزایش سن کمک کند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. سپس، نشانگرهای زیستی را در چهار درجه (کلاس) سنی دسته‌بندی کردند.

متابولیک| افرادی که در گروه سنی متابولیک قرار دارند، به‌علت پیری سریع سوخت‌وساز (متابولیسم‌)، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی و دیابت نوع ۲ دارند. با وجود این که این افراد در معرض خطر بیشتری از لحاظ ابتلا به بیماری‌های مرتبط با وزن قرار دارند، هنوز هم احتمال دارد که سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به افراد جوان‌تر داشته باشند.

سیستم ایمنی| گروه سنی ایمنی به افرادی اطلاق می‌شود که سیستم ایمنی بدنشان زودتر از بقیه بدن پیر می‌شود. بالا رفتن سن سیستم ایمنی در این افراد باعث التهاب در سراسر بدنشان می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد.

کبدی| این افراد مستعد افزایش سن سریع در کبد هستند، عضوی حیاتی که مسئول زدودن مواد سمی از خون است. پیری سریع کبد در نهایت به عملکرد درست این عضو لطمه می‌زند و آن را مستعد ابتلا به سیروز و بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی می‌کند.

نفروتیک یا کلیوی| نوع نفروتیک سن به کلیه‌ها مربوط می‌شود که مواد زاید خون را برای تولید ادرار فیلتر می‌کنند. کلیه‌ها مایعات بدن را نیز متعادل و به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند. افرادی که دچار پیری سریع کلیه‌اند در آینده دچار فشار خون بالا و نارسایی کلیه خواهند شد.اسنایدر می‌گوید: «بهتر است کلیشه‌های رایج درباره تلخی افزایش سن را کنار بگذاریم، زیرا اعداد و سال‌ها نشان‌دهنده پیر شدن نیستند.

این پژوهش به افراد فرصت می‌دهد تا شیوه زندگی‌شان را بهبود بخشند. با کاهش وزن، کنار گذاشتن سیگار و مدیریت فشار خون و سطح گلوکز می‌توان از بیماری- پیش از این که خیلی دیر شود- جلوگیری کرد.» او در ادامه خاطرنشان کرد: «میزان پیری بدن افرادی که روش‌های زندگی سالم‌تری دارند در نهایت کاهش خواهد یافت.»

 روزنامه خراسان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار