بازدید 4875
۹

مترو تهران عامل صرفه‌جویی ۱۵ هزار میلیاردی در کشور

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به آمار مسافران جابجا شده با مترو و تعداد سفر انجام شده، گفت که متروی تهران تنها در سال ۱۴۰۰ موجب صرفه‌جویی ۱۵ هزار میلیارد تومانی در مصرف سوخت، استهلاک خودرو، تصادف و ... شده است.
کد خبر: ۱۲۰۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵ 04 November 2023

به گزارش «تابناک»، مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین در حوزه حمل و نقل گفت: این سفر یکی از سفرهای پر دستاورد برای مردم کشور و مردم تهران قلمداد می‌شود و قطعا مردم شهر تهران از دستاوردهای این سفر بهره می‌برند. توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک مد حمل و نقل در دسترس که هیچ سطحی از شهر را اشغال نمی‌کند و درعین حال موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا شده و جزو حمل و نقل پاک محسوب می‌شود یکی از دستاوردهای این سفر است.

وی با بیان اینکه توسعه واگن‌ها، مطلوبیت سفر، رضایتمندی شهروندان، کاهش زمان سفر و سفری ارزان را برای عموم مردم به ارمغان می‌آورد، گفت:‌ برابر آمارها در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰۸ میلیون مسافر از مترو استفاده کرده‌اند که این آمار در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۴۰۹ میلیون مسافر رسیده است. مقایسه این دو سال نشان می‌دهد افزایش مسافر از سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱، حدود  ۳۳ درصد بوده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نیز تعداد مسافران جابجا شده با مترو تهران حدود ۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، گفت: از نظر تعداد سفر نیز در سال ۱۴۰۰، تعداد ۴۹۲ میلیون سفر و در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶۶۴ میلیون سفر از طریق مترو تهران انجام شده است. یعنی ممکن است هر مسافر با یکبار ورود به مترو که بیش از یک سفر را انجام داده و چندین بار خط عوض کرده باشد که هر کدام از این موارد یک سفر جداگانه محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز تعداد سفرها از تعداد مسافران جابجا شده بیشتر است.

وی با بیان اینکه طبق محاسبات وزارت نفت به ازای هر سفر ۲۲ سنت صرفه‌جویی مصرف سوخت رخ می‌دهد افزود: میزان صرفه‌جویی سوخت در سال ۱۴۰۱ در حوزه مصرف سوخت ۱۴۶ میلیون دلار معادل ۷۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در وقت نیز اتفاق افتاده است. البته بعد از سال ۱۴۰۰ همکاری خوبی بین دولت و شهرداری در دادن اطلاعات مربوط به صرفه‌جویی‌های مرتبط با مترو، صورت نگرفته و بنابر این آمارها متعلق به ۱۴۰۰ است.

پیرهادی صرفه‌جویی هزینه بهداشت ناشی از آلودگی هوا را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان، صرفه‌جویی هزینه استهلاک خودرو را بیش از چهار هزار میلیارد تومان، صرفه‌جویی ناشی از خسارات تصادفات را بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: کل مبلغ صرفه‌جویی غیر از سوخت بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که با احتساب هزینه صرفه‌جویی در مصرف سوخت ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قرارداد ۱۰۵۰ واگن که ۷۹۱ واگن تعیین تکلیف شده و قرارداد منعقد شده است و انعقاد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی و هزار دستگاه اتوبوس گازسوز از دستاوردهای این سفر بوده است. همچنین دو تفاهم‌نامه برای ۱۰ هزار تاکسی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت کار که در آینده نزدیک به قرارداد منعقد می‌شود نیز از دیگر دستاوردهای این سفر بوده است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: دستاوردهای این سفر در حوزه سلامت و کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است. همچنین به منظور توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره مدیریت شهری، ۱۴ ایستگاه مترو راه‌اندازی شده و ایستگاه پرند نیز به زودی راه‌اندازی و حفاری خط ۱۰ مترو هم آغاز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
این آمار و ارقام با فرض درست بودن توجیهی برای اینهمه سوء مدیریت و حیف و میل در شهرداری نیست.
دلیل افزایش جمعیت تهران افزایش آلودگی و ترافیک و ... هم بفرمائید.
با توجه به سالمند شدن جمعیت باید پله ها در مترو به پله برقی تبدیل بشه و ایستگاهها افزایش پیدا کنه . همچنین پلهای هوایی بسیار بی کیفیت و مستعمل شدن . با اینکه ۶۱ سالمه ولی نمیتونم از پله های پلهای هوایی تردد کنم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
دوست عزیز هنر اقای شهردار این بوده که نه تنها پله برقی اضافه نکرده بلکه پله برقیهای خراب رو هم از جا کنده
اگر هم چنین باشد قطعا به زاکانی ربطی ندارد. چون حاصل زحمات شهرداران قبلی بوده. زاکانی فقط حرکتهای نمایشی ازش دیدیم و بس
بله البته به چه قیمتی؟؟
ازدحام جمعیت و فشار وارده به اعصاب و روان ملت، تاخیر در حرکت قطارها، عدم رعایت حقوق بانوان در واگن های مربوطه و ...
مردم مجبورند تو مترو مثل گوسفند کنار هم لول بشوند و ادامه این وضع برای مسافرین باشعور و بافرهنگ غیر قابل قبول است
خدا مرحوم رفسنجانی را بخاطر اجرایی مترو بیامرزد
فقط ااز خودتون ستایش میکنید واگن های فرسوده، ازدحام جمعیت، کمبود پله برقی بوی نامطبوع و نبود سرویس بهداشتی، پر از متکدی و دستفروش.... اینها نماد متروی ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست