بازدید 1839

مشارکت بیش از ۳۰۰ بالگرد هوانیروز در رزمایش اقتدار

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش به مشارکت بیش از ۳۰۰ بالگرد هوانیروز در رزمایش ۱۴۰۲ اشاره کرد.
کد خبر: ۱۲۰۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲ 01 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، امیر سرتیپ رضا آذریان ظهر سه شنبه در نشست تبیین ابعاد و اهداف رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ اظهار کرد: رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ با محوریت و مدیریت قرارگاه شمال شرق و با پشتیبانی هیأت رئیسه نیروی زمینی ارتش به نام علی ابن موسی الرضا (ع) در روزهای سوم و چهارم آبان ماه در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد. در این رزمایش، منطقه و یگان‌های رزمایش‌دهنده به پرچم گنبد بارگاه منور امام هشتم (ع) متبرک شد.

وی با بیان اینکه یگان‌های حاضر در رزمایش از نیروی زمینی چند استان شرکت کردند گفت: طراحی عملیات توسط قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق و با تدابیر هیأت رئیسه نیروی زمینی ارتش انجام شد. یگان‌های متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش، یگان‌های زرهی، مکانیزه هجومی، توپخانه، موشکی، پهبادی، جنگ الکترونیک، یگان قدرتمند هوانیروز نیروی زمینی، کل سامانه‌های سایبری اطلاعات و عملیات و مهندسی، پشتیبانی، خدمات رزمی و فاوا در این رزمایش حاضر بودند.

ورود یگان‌های خراسان رضوی به منطقه رزمایش در کمتر از یک روز

آذریان ادامه داد: یگان‌های واکنش سریع و هوابرد نیز نقش بسیار مهمی در رزمایش ایفا کردند. ترابری و پشتیبانی این نیروها و انتقال آن‌ها به منطقه رزمایش کار مهمی بود و یگان‌های خراسان رضوی بیش از هزار کیلومتر را در کمتر از یک روز طی کرده و وارد اصفهان شدند. درمجموع استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و تهران در این رزمایش شرکت کردند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا به بیان ویژگی‌های تجهیزاتی که در این رزمایش استفاده شد پرداخت و گفت: این تجهیزات چهار ویژگی دورزن و دقیق‌زن، هوشمندی، شبکه محوری و مکانیزه شدن رادارند. کلیه اقدامات ما در محل رزمایش در مشهد توسط نیروها قابل مشاهده بود. این رزمایش درواقع یک برنامه آموزشی برای مراکز آموزشی ما نیز بود.

وی در ادامه مطرح کرد: از جمله اهداف این رزمایش می‌توان به ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و پشتیبانی رزمی نیروی زمینی محوری ارتش، مرور تاکتیک‌های قبلی و آینده براساس تجهیزات و تسلیحاتی که اخیراً اضافه شده، مواجه شدن با تهدیدات آینده و برقراری تأمین امنیت پایدار در مرزهای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که به خوبی محقق شد.

آذریان با اشاره به اینکه جابه‌جا کردن نیروها از استان‌ها به منطقه رزمایش در کمتر از ۲۴ ساعت به طور کامل انجام شد ادامه داد: نیروی زمینی محوری ارتش براساس فرمایش مقام معظم رهبری باید از تحرک بسیار بالایی برخوردار باشد و طی این رزمایش تجهیزات ما در کوتاه‌ترین زمان و با سریع‌ترین سرعت ممکن به منطقه اعزام شدند که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این رزمایش محسوب می‌شود.

وی افزود: حضور نیروهای نیروی زمینی با هم در یک منطقه، برقراری هماهنگی بین نیروها و اجرای اهداف از پیش تعیین شده، هدف بسیار مهم و ارزشمندی بود.

مشارکت بیش از ۳۰۰ بالگرد هوانیروز در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش به مشارکت بیش از ۳۰۰ بالگرد هوانیروز در رزمایش اشاره کرد و ادامه داد: این اتفاق بی‌نظیری بود. سال گذشته ۲ بالگرد در شب استفاده شد اما امسال عدد آن به بیش از ۱۰ فروند انواع بالگردهای هلی برن، پشتیبانی و تهاجمی رسید که در چند عملیات و در بدترین شرایط آب‌وهوایی شرکت کردند.

آذریان مطرح کرد: برای اولین بار اجرا و هدایت یک عملیات پدافند توسط یگان‌های متحرک هجومی و زرهی در سطح و ساحل اتفاق افتاد. علاوه بر این یک رزمایش اطلاعاتی بسیار قوی نیز در منطقه انجام شد. پشتیبانی بسیار خوب و نزدیک نیروی جنگنده‌های هوانیروز را داشتیم. اجرای آتش توپخانه با بردهای بلند و کوتاه و پرتاب‌های موشکی از دیگر اقدامات صورت گرفته در رزمایش بود.

وی با اشاره به اهمیت دانش بنیان بودن تجهیزات و تسلیحات رزمایش گفت: این نشان دهنده اعتماد به تولیدات داخلی و دانش مهندسان ایرانی است. سامانه‌های موشکی ساخته شده توسط این شرکت‌ها در رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و با کمک آن توانستیم به اهداف برسیم. از جمله تجهیزات استفاده شده در این رزمایش می‌توان به موشک فتح ۳۶۰ با بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد، موشک فجر ۵ با ۱۱۰ کیلومتر برد، موشک‌های دهلاویه زمینی و سوار بر نفربر، موشک‌های الماس و موشک شفق اشاره کرد.

افزایش برد موشک‌های هوانیروز

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا افزود: برد موشک‌های هوانیروز در گذشته ۳ کیلومتر بود که اکنون به ۲۰ کیلومتر رسیده و با تقویت قدرت نقطه زنی آن، می‌تواند بالگرد دشمن را هدف قرار دهد. لازم به ذکر است که در این همایش سامانه موشکی مجید، ویژه موشک‌های ضد پهبادی رونمایی و برای اولین بار نقطه زنی کرد. همچنین سامانه پهبادی فاتح، سامانه متحرک پدافندی سینا، موشک‌های انهدامی آرش و موشک‌های زمین پایه در این رزمایش برای اولین بار مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

آذریان با اشاره به اینکه هدف یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش انهدام دشمن به طور کامل است، بیان کرد: در کنار نیروهای مهندسی، نیروهای واکنش‌سریع عملیات سریع و غافلگیرانه انجام دادند و دشمن فرضی را منهدم کردند. روحیه سلحشوری، ولایت‌مداری، دلاور مردی و جسارت بسیار خوب نیروهای ما اعم از سرباز تا افسران و درجه‌داران در این رزمایش برای ما مهم بود.

وی در خصوص میزان موفقیت این رزمایش در استفاده از تسلیحات جدید گفت: موفقیت این رزمایش را ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح بررسی و اعلام می‌کنند. اما به عنوان مجری رزمایش، آن را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم. تجهیزاتی که در این رزمایش برای نخستین بار استفاده شد به بهترین شکل به اهداف اصابت کرد. ما در این رزمایش هیچ گونه حادثه و سانحه منجر به تلفات نداشتیم.

سرتیپ آذریان گفت: ما آمادگی برگزاری رزمایش را در حوزه شمال‌شرق داریم اما اینکه کجا برگزار شود، تدبیر قرارگاه مرکزی است.

وی در خصوص استفاده از تجهیزات و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: وزارت دفاع، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش و بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان برای تولیدات تجهیزات و تسلیحات دانش بنیان دعوت به کار شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست