بازدید 4882

پاسخ تند بانک مرکزی به سخنان همتی

در پی درج مطلبی از سخنان رییس کل اسبق بانک مرکزی ؛ این بانک با ارسال توضیحاتی به این سخنان واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۲۰۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 01 November 2023
پاسخ تند بانک مرکزی به سخنان همتی

 

به گزارش تابناک، طی مطلبی با عنوان "آمار تکان‌دهنده‌ی همتی از چاپ پول در ایران/در هر ماه چقدر به نقدینگی اضافه می شود؟"، سخنانی از آقای همتی در کنگره حزب کارگزاران سازندگی را نقل نموده است که ایشان بیان نموده: "طبق آمارهای ارائه شده رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه برابر با ۴۱ درصد بوده است این بدان معناست که ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است. مگر ممکن است با این حجم چاپ پول تورم را مهار کرد؟". در خصوص مطلب مطرح شده نکاتی به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

در این جوابیه آمده است: از اواسط سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی در جهت دستیابی به هدف رشد نقدینگی تعیین شده با پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین افزایش ۰.۵ واحد درصدی نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری اقدامات موثری را در جهت کنترل و کاهش قدرت خلق پول بانکها و در نهایت کاهش رشد نقدینگی انجام داد. در این میان به واسطه ناترازی برخی از بانکها و موسسات اعتباری و نیاز آنها به ذخایر برای تادیه سپرده قانونی نزد بانک مرکزی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و متعاقبا رشد پایه پولی افزایش یافت.
درواقع با افزایش نسبت سپرده قانونی و کاهش ضریب فزاینده نقدینگی در عمل ضمن کاهش قدرت خلق پول بانکها، دو سمت ترازنامه بانک مرکزی منبسط شده (افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی و در سوی دیگر افزایش سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی) و پایه پولی افزایش یافته است. نکته¬ای که باید در تحلیل متغیر پایه پولی در دوره اخیر به آن توجه داشت آن است که انبساط رخ داده در دو سمت ترازنامه بانک مرکزی به واسطه افزایش نرخ سپرده قانونی، در عمل پول جدیدی را به اقتصاد تزریق ننموده است و این امر بر خلاف حالتی است که بانک مرکزی با تزریق ذخایر به بانکها، در نهایت رشد نقدینگی را منبسط می‌نماید. توضیحات فوق، مطلبی است که بانک مرکزی مکرراً و به انحاء مختلف جهت تبیین دلایل افزایش رشد پایه پولی در ماه¬های اخیر ارائه نموده است.
لیکن ملاحظه می‌شود که برخی اشخاص و رسانه‌ها بدون توجه به توضیحات بانک مرکزی همچنان به تفسیر اشتباه خود از روند و دلایل افزایش رشد پایه پولی ادامه می‌دهند. استفاده از رویکرد غیرکارشناسی با تاکید بر افزایش‌های حجمی پایه پولی و همچنین نادیده گرفتن دستاورد کاهش رشد نقدینگی به عنوان مهمترین متغیر کنترل کننده پایدار تورم که از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۶.۹ درصد در شهریور ماه ۱۴۰۲، بیشتر منعکس کننده حب و بغض‌های سیاسی است تا دغدغه اقتصاد ایران.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
امیدوارم تا عید نوروز همین تحلیل باشه یکهو نگید عوض شد راستگویی بهترین سرمایه بدون تورم است و پشتوانه بانک
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
الان میگن تورم ۲۶ که حقوق ها ۲۰ درصد افزایش بدن بعد که تصویب شد تورم یهو میشه ۱۰۰ درصد
باشه
یعنی الان تورم شده 26 و تا عید میشه صفر؟؟؟؟ چه خبره تو این کشور... البته تورم یعن یافزایش.. خب قیمتها اینقدر دست نیافتنی شده که درک اون از دسترس نسل ما خارجه.... اب که از سر گذشت چه یه وجب چه ده وجب
مردم دارند اثرات بی ارزش شدن پول ملی را با خون و جونشون حس میکنند.
متاسفانه، بی ارزشترین پول ملی را برمردم تحمیل کردید و بانکهای دلال این کشور فقط با دلالی و ربا، خون مردم را در شیشه کردند.
اگه راست باشه!!!!!!!!
با تجزیه و تحلیل اقساط 35 میلیونی وام 2 میلیاردی بانک مسکن، دور نمای اقتصاد کشور در آینده بطور شفاف قابل پیش بینی است. این فقط یک مورد بود.
و امّا ما راستی و ناراستی این سخنان جناب آقای همّتی را در (سفره9 ی خود میبینیم و باری که روز به روز بر دوش ماسنگینی اش بیشتر و بیشتر می شود نشان از صداقت وراستی سخنان کارشناسی شده و همراه تجربه ی جناب آقای همّتی است ما هر روز بیشتر کار میکنیم وبیشتر فقیر تر و بدبخت تر می شویم (علّت آن چیست ؟؟؟؟)
چرا باید پول چاپ شود ؟ این یعنی نابودی دارائیهای مردم یعنی ایجاد تورم
شاید خیلی از مردم از دعواهای آماری بین مسئول قبلی ومسئول فعلی بان مرکزی سر در نیاورند.اما حقیقت تورم فزاینده را در مراجعه به قصابی وسوپرمارکت وتعمیرگاه وووووو با گوشت وپوست واستخوان لمس میکنند وبرای مسبب این شرایط از ته قلب دعای ویژه میکنند
بانک مرکزی هم با چند تا کلمه قلمبه و سلمبه و اصطلاحات مالی سرو ته قضیه رو گرد کرد ؛ جناب بانک مرکزی ، مردم تورم و گرونی را با پوست و گوشت و استخوان دارند حس میکنند ، خیلی از کالاها هنوز داره گرون میشه ، خود دولت در واحدهای پتروشیمی قیمت ها را برده بالا برای مثال سود مایع ، .....، مواد معدنی هم گرون شده مثل سیلیس که یکی از مواد پرمصرف بسیاری از صنایع است و بگیر تا آخر - در ضمن تا آخر سال همه چیز مشخص میشه و اثر این چاپ زیاد پول را مردم حس خواهند کرد
من طرفدار همتی نیستم ولی وقتی طرف مقابل عصبانی میشه یعنی حقیقت رو داره میگه
یعنی حرفه‌ای همتی غیر کارشناسی است؟
روحانی نقدینگی از 400 هزار میلیارد رسوند به سه هزار هزار میلیارد میدونید یعنی چی بعد اومدن حرف میزنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی