بازدید 1753
۶

سالمندی چگونه اقتصاد کشور را تغییر می‌دهد؟

سالمندی و تغییر جهانی به سمت جمعیت سالمند، جوامع و اقتصاد های سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ 30 October 2023

به گزارش  تابناک به نقل از ایسنا، در حال حاضر، بیش از یک نفر از هر ۱۰ نفر در ژاپن، ۸۰ سال سن یا بیشتر دارند و این کشور همچنان رتبه پیرترین جمعیت جهان را از آن خود کرده و این پیری جمعیت تأثیر عمیقی بر اقتصاد، نیروی کار و جامعه آن گذاشته است.
 
گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که فقط ۳۵ درصد از شرکت‌ها، کارگران بالای ۵۵ سال را در اولویت قرار می‌دهند.
 
بر اساس آخرین داده‌های ملی، بیش از یک دهم جمعیت در کشور ژاپن اکنون ۸۰ سال سن یا بیشتر دارند و تقریباً یک سوم جمعیت آن بیش از ۶۵ سال یعنی حدود ۳۶.۲۳ میلیون نفر است و تعداد افرادی که شمع ۱۰۰ سالگی تولد را فوت می‌کنند بیشتر از همیشه شده است.
 
ژاپن با جمعیت زیاد افراد بالای ۶۵ سال پیرترین جمعیت جهان را داراست و بعد از آن، ایتالیا رتبه بعدی در پیرترین کشورها را دارد.
 
تغییر جهانی به سمت جمعیت سالمند، جوامع و اقتصادهای سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است و در ذیل تأثیرات آن بر کشور ژاپن ارائه شده است:
اقتصاد
صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰، پیش‌بینی کرد که افزایش سالخوردگی و کاهش جمعیت، بودجه عمومی ژاپن را تحت فشار قرار می‌دهد زیرا هزینه‌های مرتبط با سن مانند مراقبت‌های بهداشتی و حقوق بازنشستگی، افزایش می‌یابد.
بهره‌وری
نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد که ژاپن در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه شده و تا سال ۲۰۴۰ ممکن است کمبود ۱۱ میلیون کارگر داشته باشد. این امر باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ دستورالعمل اقدامات برای جامعه سالمند را معرفی تا افراد مسن را به ادامه کار در نیروی کار تشویق کند.
 
تقریباً نیمی از شرکت‌های ژاپنی در سال ۲۰۲۲، به کارگران بالای ۷۰ سال وابسته بودند اما بر اساس گزارش آینده مشاغل انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳، در سطح جهان، تنها ۳۵ درصد از شرکت‌ها کارگران بالای ۵۵ سال را در اولویت قرار می‌دهند.
 
ژاپن تایمز گزارش کرد که به دلیل کمبود نیروی کار نخست‌وزیر ژاپن، کیشیدا با ترکیب فناوری و دیجیتال‌سازی، در اوایل سال جاری ۷.۶ میلیارد دلار برای آموزش کارگران برای مشاغل با مهارت بیشتر در ۵ سال آینده را متعهد شد.
 
 
نرخ زاد و ولد ژاپن در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین میزان خود رسید. به گزارش رویترز، نرخ باروری ۱.۲۵۶۵ بود که بسیار پایین‌تر از نرخ ۲.۰۷ محسوب می‌شود و برای حفظ یک جمعیت باثبات لازم است. بیماری همه‌گیر تنها چالش‌های جمعیتی ژاپن را تشدید کرد و نه تنها منجر به مرگ‌ومیر بیشتر، بلکه به ازدواج و تولد کمتر شد.
سلامتی
مراقبت‌های بهداشتی با توجه به جمعیت سالخورده ژاپن، یک نقطه بحران اجتناب‌ناپذیر است. ترویج انتقال از بیمارستان به خانه یکی از راه‌هایی است که دولت برای مقابله با این مشکل ارائه کرده است و مراقبت‌های درخواستی بیمار، خوددرمانی و نظارت از راه دور بیماران را در خانه‌هایشان تشویق می‌کند.
 
همه کشورها برای اطمینان از اینکه سیاست‌های بهداشتی و اجتماعی آنها آماده استفاده حداکثری از این تغییر جمعیتی شوند با چالش‌های بزرگی روبرو هستند. ۸۰ درصد از سالمندان در سال ۲۰۵۰، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی خواهند کرد و سرعت پیری جمعیت بسیار سریعتر از گذشته است.
 
در سال ۲۰۲۰، تعداد افراد ۶۰ سال و بالاتر از کودکان کمتر از ۵ سال بیشتر بود. نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰، تقریبا از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد خواهد رسید.
 
منابع:
who.int
weforum.org
linkedin.com

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
#شیرخشک
سالمندی چگونه اقتصاد کشور را تغییر می‌دهد؟
بسیار تیتر با مفهوم و حقیقی مسوولین سالمند الان اقتصاد رو چه جوری تغییر دادن
صحبت از تعدادزیاد وحتی درصدبالای سالمندان که چندسالی است رواج یافته وتوجیه سیاستهای افزایش جمعیت شده بسیارعجیب است. پیشرفتهای پزشکی باعث افزایش طول عمرانسانهاشده. افزایش جمعیت برای تامین نیروی کاراست که الان در ایران خیلی بیشتر ازنیازاست و12درصد نرخ بیکاری رسمی وخیلی بیشترنرخ واقعی است. درتوجیه افزایش جمعیت باید گفت مثلا 30 سال دیگر ما فلان تعدادنیروی کارلازم داریم نه اینکه بگویند میانگین سنی جامعه بالا رفته که اصلا بیربط است. منابع آبی کشور برای نصف جمعیت فعلی است مشکل شدید مسکن /حاشیه نشینی که به علت عدم کفایت تامین غذاوکار وسایرنیازها درروستاها بوجود آمده و...همه موید بیش از حد ظرفیت جمعیت داشتن است که چندسالی است برعکس گفته میشود.
فعلا جامعه از اقتصاد جنگ زده و همیشه در بحران دچار افسردگی شدید است اگر اینها رفع بشه جوانها هم شاداب میشن و ازدواجها زیاد و همه چیز خود بخود بهتر میشه.
دولت و برخی ها در همه چیز میخواهند دست داشته باشند و سود ببرند که این بزرگترین معضل است .و وضعی بوجود آورده اند که در نهایت اقتصاد به نفع یک تعدادمعدودی در حال گردش است .
من یک کارمند معمولی هستم که هرماه 12 میلیون درآمد دارم و با این حقوق کمک هزینه پدر و مارم شده ام و اگر ازدواج کنم باید نصف بیشتر حقوقم را بایت کرایه منزل بپردازم. خدای نکرده نیز اگر مریض بشیم دیگر با این هزینه های پزشکی بزرگترین بدبختیه.
خدا خودش کمک کنه
حالا مونده تا متوجه عمق فاجعه بشوند حضرات دولت مردان و مجلسی ها و ...
یه 10 سال دیگه کارفاهای نامحترم هم که برای یک نیروی کار ساده بدون تجربه ماهها تو صف منتظر موندن اون لحظات دیدنی خواهد بود
کدوم اقتصاد؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی