بازدید 1870

وجود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در دود سیگار

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش مصرف سیگارهای الکترونیک و عوارض آنها گفت: گزارشات زیادی از انفجار باتری این محصولات رسیده است که منجر به متلاشی شدن استخوان فک، دندان‌ها و بافت صورت مصرف‌کننده و حتی مرگ وی شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ 30 October 2023

به گزارش «تابناک»، مهندس بهزاد ولی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر تغییر نام برخی سیگارها با نشان ایرانی بر کاهش مصرف این کالای آسیب‌رسان سلامت،‌ گفت: این طرح با هدف کاهش مصرف دخانیات مطرح نشده است. جدا از تاثیر نام‌گذاری‌ بر مصرف، موضوعی که توجه جوانان و نوجوانان را بیشتر جلب می‌کند، طراحی جذاب بسته‌بندی محصولات دخانی است که وزارت بهداشت در این خصوص دستورالعملی را برای بسته‌بندی استاندارد این محصولات تدوین کرده و در انتظار اجرایی شدن آن است.

او ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع کنترل دخانیات را مفید دانست و تاکید کرد: این اقدام می‌تواند سبب شود که بسیاری از کاستی‌هایی که در اجرای قانون داشتیم مرتفع شده و در نهایت منجر به تقویت قوانین و کاهش مصرف دخانیات شود.

رد یک مصوبه و ادامه ثبت نشان‌های تجاری جدید دخانیات

وی افزود: در جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات که در سال ۱۳۹۳ در وزارت بهداشت برگزار شد، ورود و ثبت برندهای جدید مواد دخانی، مصداق تبلیغ محصول دخانی تعیین شد و این مصوبه به تایید رئیس جمهور وقت رسید؛ ولی متاسفانه این مصوبه با توجیه اینکه مانعی برای کسب و کار است، در هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار رد شد و از آن پس وزارت صمت نسبت به صدور مجوز ثبت نشان‌های تجاری جدید محصولات دخانی اقدام کرد.

ولی‌زاده ادامه داد: این اولین بار نیست که مصوبات ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مورد نقد و شکایت از سوی ارگان‌های نظارتی و شرکت‌های تولید کننده قرار می‌گیرد؛ ولی آیا ستاد به جز نگرانی حفاظت از سلامت عمومی منفعت دیگری دارد؟ افزایش تعداد برندهای سیگار و تنباکوی قلیان و همچنین لغو ممنوعیت کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی، آیا با افزایش تنوع، جذابیت، تاثیر بر قدرت انتخاب افراد برای خرید این کالای‌ آسیب‌رسان و افزایش مصرف ارتباطی ندارد؟

۷۰۰۰ ماده شیمیایی در دود سیگار

وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است، اظهار کرد: دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است. ترکیبات معطر، علاوه بر تاثیری که بر جذابیت و افزایش گرایش افراد به مصرف دارد، با ایجاد ترکیبات حلقوی سرطان‌زا در فرایند سوختن، تاثیر بیماری زایی این محصولات را به مراتب افزایش می دهد. هر وعده قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

مصرف قلیان؛ دروازه ورودی مصرف سیگار

او با اشاره به عدم آگاهی کامل مردم از مضرات مصرف دخانیات و خصوصا قلیان، این موضوع را عاملی برای افزایش مصرف مواد دخانی، بخصوص قلیان دانست و تاکید کرد: مصرف قلیان، دروازه ورود به مصرف سیگار برای نوجوانان و جوانان است.

افزایش مصرف سیگارهای الکترونیک

وی با اشاره به افزایش مصرف سیگارهای الکترونیک در میان افراد، تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که خرید، فروش و واردات سیگار الکترونیک ممنوع است و هیچ مرکزی، حتی مراکزی که به شکل خاص برای فروش محصول دخانی دایر شدند، اجازه فروش سیگار الکترونیک ندارند. متاسفانه تمام محصولات الکترونیکی دخانی به شکل قاچاق وارد می‌شود.

حجم عظیم مواد سرطان‌زا در سیگار الکترونیک

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اثرات مضر سیگار الکترونیک بر سلامت افراد،‌ تصریح کرد: در این محصولات عمدتا از نیکوتین، گلیسیرین و حجم عظیمی از مواد معطر سرطان‌زا استفاده می‌شود.

وی افزود: نیکوتین به عنوان یک ماده سمی و اعتیادزا سبب می‌شود فرد در کنار سیگار الکترونیک از سایر محصولات دخانی هم استفاده کند؛ چرا که این وابستگی در فرد ایجاد می‌شود و با تجزیه و تغییر شکل مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات در اثر واکنش الکتریکی، حجم عظیمی دود همراه با مقادیر زیادی مواد خطرناک و سرطانزا از جمله پروپیلن آلفا گلایکول ساطع می‌شود.

عوارض جبران‌ناپذیر انفجار باتری سیگار الکترونیک

به گفته وی، گزارشات زیادی هم از انفجار باتری این محصولات رسیده است که منجر به متلاشی شدن استخوان فک، دندان‌ها و بافت صورت مصرف کننده و مرگ وی شده است.

وی افزود: در مواردی هم مرگ اطفال در اثر بلعیدن مواد معطر این محصولات و آتش سوزی اماکن گزارش شده است.

به گفته وی، تحقیقات نشان داده است که بیش از ۸۰ درصد افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف همزمان سیگار را هم دارند و اینگونه نیست که اگر کسی سیگار الکترونیک بکشد دیگر سیگار مصرف نکند؛ زیرا بعد از مدتی سیگار الکترونیک وابستگی روانی و جسمی فرد به سیگار را تامین نمی‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی