اعتراض شدید سهامداران تاپیکو به خرید پتروشیمی دماوند

در هفته های اخیر در مجامع تاپیکو و شستا موضوع تحصیل ۱۹ درصد از سهام پتروشیمی دماوند توسط تاپیکو و شرکت های زیرمجموعه آن و گمانه زنی هایی پیرامون آن مطرح شد. گزارش نبض بورس از این ماجرا را بخوانید.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲ 28 October 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس ، در هفته های اخیر در مجامع تاپیکو و شستا موضوع تحصیل ۱۹ درصد از سهام پتروشیمی دماوند توسط تاپیکو و شرکت های زیرمجموعه آن یعنی شفن و شغدیر و گمانه زنی هایی پیرامون آن مطرح شد. سهامداران اعتراضات شدیدی را به این معامله داشتند. ماجرا چیست؟

شرکت دماوند انرژی عسلویه (پتروشیمی دماوند) با سرمایه ۱۳۵۰۰۰۰۰ میلیون ریال به عنوان تامین کننده یوتیلیتی ( برق، آب، بخار، اکسیژن و گاز ) ۲۵ شرکت و طرح پتروشیمی در منطقه عسلویه است. خرید این شرکت توسط تاپیکو، اعتراضات سهامداران را در دو مجمع شستا و تاپیکو به همراه داشت.

سوالات سهامداران پیرامون پتروشیمی دماوند در مجمع تاپیکو

چرا معامله دماوند جزء معاملات ماده ۱۲۹ قرار نگرفته است؟

ارزش روز دارائی های ثابت دماوند در سال مالی مورد معامله با دلار ۲۶ هزار تومان برابر با ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده و خالص کل دارائی های جاری و کل بدهی ها ۱۲ میلیارد تومان شده که با کسر این دو، ارزش کل شرکت برابر با ۲۴ هزار میلیارد تومان می شود، چرا بلوک ۲۰ درصدی شرکت دماوند را با ۷۵۰۰ میلیارد تومان خریده اید؟ یعنی حدود ۶۶ درصد بالاتر از ارزش جایگزینی؟

دولت در اسفند ۹۹ این شرکت را به فروش گذاشته بود، آیا شستا برای رد دیون از دولت، دماوند را به مبلغی بالاتر از ارزش جایگزینی برای تاپیکو خریده است؟

نظر ناظر بورس در این باره چه بود؟

ناظر بورس، پیرو صحبت های سهامدار در این خصوص در مجمع تاپیکو بیان کرد: در جواب صحبت های سهامداران دو بعد می بایست بررسی شود تا صرف و صلاح سهامدار تامین گردد؛ بعد اول اینکه هدف تحصیل سهم چه بوده است؟ بعد دوم اینکه روش ارزش گذاری دماوند NAV بوده و می بایست روش های دیگر هم لحاظ گردد و بازرس می بایست در مورد اینکه این معامله به ماده ۱۲۹ وارد می شود یا خیر بررسی انجام شود.

پاسخ بازرس و حسابرس قانونی چه بود؟

بازرس و حسابرس قانونی تاپیکو عنوان کرد ارزش گذاری دماوند و مدارک کامل و گزارش های کارشناسی در دسترس ما قرار گرفت و این معامله حالت غیرعادی نداشت.

دفاع مدیر عامل تاپیکو از خرید دماوند

مسعود اسم خانی مدیرعامل سابق تاپیکو در دفاع از این معامله در مجمع تاپیکو گفت: شرکت دماوند ۱۷ قرارداد برای تامین برق، گاز و اکسیژن دارد که ۴۰ درصد ارزی و ۶۰ درصد ریالی می باشد و تنها یوتولیتی کشور است که قرارداد ارزی ریالی دارد. ایشان صراحتا اعلام نمود که "من به این قرارداد تا آخر عمر افتخار می کنم و ما این شرکت را در رقابت و به سختی و با تلاش با تامین مالی خرید کرده ایم و رد دیون نبوده است".

در مجمع شستا

اما سهامداران در مجمع تاپیکو قانع نشده و در مجمع شستا نیز سوالات خود را در مورد معامله دماوند مطرح نمودند و نیز اعلام کردند از طریق قانونی و سازمان بورس اقدام خواهیم کرد تا این معامله را باطل کنند.
آقای بازیان مدیر عامل شستا در مجمع شستا گفت این موضوع در مجمع تاپیکو مطرح شد اما برای قانع شدن سهامداران مصوبه شستا در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۴ را بیان می کنم:

بند ۳ مصوبه شستا

"هیئت مدیره با توجه به مطالب ارائه شده از سوی شرکت تاپیکو که خلاصه آن در مقدمه آمده است و یک نسخه از آن جزء لاینفک صورت جلسه می باشد موافقت خود را با خرید سهام پتروشیمی دماوند از طریق تاپیکو از سوی سازمان تامین اجتماعی اعلام و آن را تصویب نمود. هیئت مدیره در نحوه و چگونگی معامله دخالت نداشته و انجام فرآیندهای معامله را در اختیار مدیرعامل و شرکت تاپیکو قرار داده و نکات زیر را تاکید می نماید: 1. پیشنهاد تحلیلی شرکت تاپیکو، ناظر بر ایجاد فرصت در راستای سرمایه گذاری آنها باشد. ۲. امکان تامین مالی این خرید بدون ایجاد اختلاف در جریان فعالیت ها و سرمایه گذاری های جاری باشد. ۳. با توجه به عدم بورسی بودن این دارائی، آثار سود این دارائی در سال های اول و دوم و بعد از آن باید تحلیل و مورد توجه قرار گیرد. ۴. بررسی شود تا معلوم گردد در سنوات قبل این سهام چه سودی را به صاحبان سهام داده است. ۵. هر گونه تصمیم ناظر بر رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به اختیارات مبتنی بر ماموریت هلدینگ تاپیکو باشد. ۶. موضوع مورد معامله بر اساس رعایت صرف و صلاح هلدینگ و بر اساس قیمت گذاری مبتنی بر کارشناسی مناسب و متناسب دارائی در چارچوب مقررات انجام گیرد. ۷. گزارش اثرات این معامله در پرتفوی تاپیکو در سال های اول و دوم و بعد چه خواهد بود می بایست در گزارش هیئت‌ مدیره تاپیکو آورده شود. کلیه مسئولیت های ناشی از اجرا و انجام فرآیند این معامله بر عهده شرکت تاپیکو بوده و هر گونه مخاطرات احتمالی را خریدار باید پیش بینی و اقدام لازم را به عمل آورد".

بازیان نیز اعلام نمود «زیر بار هیچ معامله ای که یک سهم و یا یک سهامدار برخلاف صرف و صلاح سهامدار باشد نرفته و نخواهیم رفت.»

سوالات بسیاری ذهن خواننده را به خود مشغول خواهد کرد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

ابعادی که ناظر بورس در مجمع تاپیکو عنوان کرد پیگیری شده است؟

آیا مدارک لازم برای رفع ابهامات سهامداران در کدال منتشر خواهد شد؟

آیا سهامداران با توضیحات مطروح شده قانع شدند؟

آیا استعفای آقای اسم خانی از مدیر عاملی تاپیکو در تاریخ ۱۴۰۲/۶/۲۹ تقریبا یک ماه پس از برگزاری مجمع تاپیکو، ارتباطی به تحصیل سهام دماوند داشت؟

به هر حال باز هم به نظر می رسد علیرغم توضیحات ارائه شده در دو مجمع تاپیکو و شستا پیرامون خرید پتروشیمی دماوند، ابهامات زیادی همچنان برای سهامداران باقی مانده است و آن ها از این معامله و صرف و صلاح آن قانع نشده اند.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست