بازدید 11269
انتقاد قائم مقام فرهنگستان علوم از روند شدید مهاجرت؛

«برای ترجمه مدارک باید یک ماه در صف باشید!»

عضو یکی از اندیشکده‌های آمریکا، حدود پنج شش ماه پیش یک مقاله نوشته و در آن خواسته بود که به نخبگان ایرانی ویزا بدهند، چون با یک تیر دو نشان می‌زنند؛ اولاً ایران را از نخبگان خالی می‌کنند و دوم اینکه نخبگان ایرانی در آمریکا یکی از بهترین اقلیت‌ها هستند که هیچ مشکل اجتماعی ندارند و به علم و تجارت و اقتصادشان کمک کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ 21 October 2023

«ببینید به کجا رسیده ایم که برای ترجمه مدارک مهاجرت باید یک ماه در صف باشید!»

به گزارش «تابناک»، از جمله معضلاتی که کشورمان با آن دست به گریبان است، روند روز افزون مهاجرت است؛ کوچ افرادی که با مرارت‌های فراوان و البته از بودجه عمومی کشور تا عالی‌ترین مدارج تحصیل می‌کنند و بعد به کشور‌های دیگر می‌روند تا آن‌ها را نیرو‌های متخصصی نمایند که برای تعلیم و تعلم‌شان هزینه‌ای نپرداخته اند، اما می‌توانند به رایگان از توانایی ایشان بهره‌مند شوند.

رویدادی که بیشتر با اصطلاحاتی مانند مهاجرت نخبگان شناخته می‌شود و به رغم آنکه پیرامونش سخن زیاد گفته شده، اما کماکان با قوت ادامه دارد تا جایی که قائم مقام فرهنگستان علوم در انتقاد به وضعیت می‌گوید: «ببینید به کجا رسیده ایم که برای ترجمه مدارک مهاجرت باید یک ماه در صف باشید!»

«برای ترجمه مدارک باید یک ماه در صف باشید!»

علی اکبر صالحی که میهمان برنامه‌ای در رسانه ملی بود، با اشاره به آمار بسیار چشم گیر ایرانیان خارج از کشور، گفت: ۸ میلیون ایرانی خارج از کشور چه کسانی هستند؟ ما که کارگر به خارج نفرستادیم، ولی تاجر فرستادیم. بهترین فرش فروش‌های ایتالیا ایرانی هستند. جزو بهترین پزشک‌های آمریکایی ایرانی‌ها هستند. در ناسا و اساتید دانشگاه‌های خارجی، ایرانی هستند. در بین ۱۰ میلیتی که در آمریکا بیزنس‌های بیش از یک میلیارد دلاری راه‌انداخته‌اند، در کنار کشور‌های فرانسه و انگلیس، ایران هم هست.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با تاکید بر این نکته که دیدگاه غلط برخی از مسئولان، عامل تشدید مهاجرت شده، افزود: متأسفم که این را می‌گویم، یکی از مسئولان ما وقتی از او سؤال کرده بودند که نخبگان و پزشکان ما دارند مهاجرت می‌کنند، با اینکه خودش هم پزشک بود، ولی گفت «خب بروند!» آیا یک مسئول باید اینطور حرف بزند؟

وی به اشاره به آغوش گشاده غربی‌ها برای نخبگان ایرانی گفت: خانم باربارا اسلاوین، عضو یکی از اندیشکده‌های آمریکا، حدود پنج شش ماه پیش یک مقاله نوشته و در آن خواسته بود که به نخبگان ایرانی ویزا بدهند، چون با یک تیر دو نشان می‌زنند؛ اولاً ایران را از نخبگان خالی می‌کنند و دوم اینکه نخبگان ایرانی در آمریکا یکی از بهترین اقلیت‌ها هستند که هیچ مشکل اجتماعی ندارند و به علم و تجارت و اقتصادشان کمک کرده‌اند.

قائم مقام فرهنگستان علوم با اشاره به یکی از نمونه‌های غلط در برخورد با نخبگان در دانشگاه‌های کشورمان گفت: استادی از خانواده مذهبی که پدرش هم شناخته شده است، مأموریت داشته به آمریکا و دو فرزندش در آمریکا به دنیا آمده‌اند؛ این‌ها بزرگ شده‌اند و درس خوانده‌اند و الان یکی از آن‌ها در دانشگاه کرمان و دیگری در دانشگاه شریف ۱۰ سال است تدریس می‌کند، اما الان که می‌خواهند رسمی شوند، گفته‌اند شما، چون متولد خارج از کشور و دو تابعیتی هستید، نمی‌توانیم شما را رسمی کنیم!

وی افزود: خدا شاهد است باور نمی‌کردم. چند روز پیش هم که در وزارت علوم دعوت بودم، گفتم شما را به خدا کاری کنید. گفتم او ایرانی است. گفتم خب من هم کربلایی هستم و دو تابعیتی محسوب می‌شوم؛ بسم‌الله مرا هم بیرون کنید. گفتند نه کربلا را دو تابعیتی محسوب نمی‌کنیم. آخر او چه تقصیری دارد که آنجا به دنیا آمده است؟

صالحی افزود: الان دوتابعیتی اصلاً معنا ندارد. ایرانی که خارج از کشور است مثلاً در آمریکا دکتری گرفته است و می‌خواهد کار کند، تا گرین کارت و پاسپورت نداشته باشد، نمی‌تواند در جا‌های حساس کار کند. اگر کسی این پاسپورت را بگیرد، یعنی تمام؟ من مسئولیتم به گونه‌ای بوده که افرادی که خیانت‌هایی به کشور کرده‌اند را دیده‌ام. اتفاقاً آن‌هایی که خیانت به کشور کرده‌اند، ۹۹ درصدشان از استان خودشان هم بیرون نرفته بودند چه برسد به اینکه دوتابعیتی باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: از سوی دیگر، این هراسی که ما در فضای دانشگاه ایجاد می‌کنیم، خوب نیست. دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد و استاد احساس طمأنینه کند. اما از آن طرف هم حق ندارد بی‌اساس سخن بگوید. من حق دارم انتقاد کنم، ولی انتقاد منطقی. بی‌حرمتی و حرمت‌شکنی ممنوع است. ما اگر مسلمان هستیم که باید به طریق اولی به سنت حضرت رسول (ص) پایبند باشیم و اگر مسلمان نیستیم هم که باید اخلاق داشته باشیم. گفتند اگر دین ندارید، آزاده باشید و آزادگی خودش یک اخلاق است.

وی خاطرنشان کرد: گفته‌اند به بزرگان خودتان احترام بگذارید. من به بزرگ خودم باید احترام بگذارم. حالا این بزرگ، بزرگ سیاسی است و بالاخره مسئول من است. ممکن است با او اختلاف داشته باشم، اما آیا این مجوز بی‌حرمتی است؟ ما باید این را رعایت کنیم، ولی استاد هم نباید هراس امنیتی داشته باشد.

قائم مقام فرهنگستان علوم با درخواست از رهبر معظم انقلاب برای ورود به مسئله دو تابعیتی‌ها گفت: من از همین تریبون خواهش می‌کنم که مقام معظم رهبری یک عنایت ویژه‌ای به این مسأله داشته باشند و بخواهند که برای ایشان یک گزارشی تهیه کنند. واقعاً این مسئله دو تابعیتی دارد مشکل‌آفرین می‌شود؛ این‌ها ایرانی هستند و اجازه دهیم بیایند.

صالحی با طرح این سوال که آیا فقط دوتابعیتی‌ها جاسوس می‌شوند؟، گفت: این مسئله دارد اثر بدی در دانشگاه‌ها می‌گذارد. من از رهبر انقلاب خواهش می‌کنم که به این مساله ورود کنند. خدا شاهد است که این‌ها عاشق ممکلت‌شان هستند. از بین این هشت میلیون آدم، شاید ۸۰۰ هزار نفرشان غیرقابل اعتماد باشند که خب سیستم امنیتی آن‌ها را پیدا کند؛ چون نمی‌تواند پیدا کند، آیا باید به این هشت میلیون با دیده شک و تردید نگاه کنیم؟

وی افزود: در آن شورای راهبردی، آقای دکتر خرازی یکبار از من خواستند و من برای ایشان نوشتم و نظرم را گفته‌ام، ولی فکر می‌کنم خدمت رهبر انقلاب ندادند. چرا باید بگذاریم ایرانی‌ها به دامن خارج بروند؟ چرا آن‌ها را هول می‌دهیم که از کشور بروند؟ شما بروید در مراکزی که مدارک را ترجمه می‌کنند، ببینید برای ترجمه چقدر باید در صف انتظار بمانید؟ وقت یک ماهه می‌دهند. ببینید به کجا رسیدیم!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
با سلام مشکل خدمات کم را با بیشتر کردن خدمات حل بفرمایند
افراد مشکوک به بهائیت دارند برای دو تابعیتی ها جاده صاف می کنند!
جالبه که همین تابناک داشت آقای صالحی رو بشدت می کوبید. با خودت چند چندی تابناک؟!
این را هم اضافه کنم که من صد در صد با صحبتهای آقای صالحی موافقم. ولی چه کنیم که نرود میخ آهنی در سنگ.
اینم حال وروزمون متوسطی دیگه وجود نداره فقیر فقیریم
هر کی از اینجا رفت ، بُرد.
والا طرف امریکا تو زندان بود گروگان بود ازاد شد از امریکا ایران نیومد انها که احمق نیستند بیایند دارید میگید تحصیل کرده همشان هم از ایران برای یه دلیلی رفتند
لعنت بر امریکا و اسرائیل
یه جوری اعتراض به وضع موجود دارن انگار نه انگار که خودشون باعث و بانیش بودن!!!
انسداد سیاسی ناشی از افراط گرایی ملی که شش ضمیر در شکل گیری آن دخالت داشته و دارد :
من ، تو ، او
ما ، شما ، ایشان .
نیاز به حکمت و خبرویت و به معنای دیگر جامعیت و سعه و شرح صدر داربم .
ما که بالاخص در دهه های اخیر و در عمل به ذبح این کمالات به اجماع رفتار کرده ایم باید بیشتر به پیران خردمند که در خشت خام آنچه میبینند و میگویند که مدعیان در آینه از آن محرومند ، اقبال نمائیم و در اولین قدم به زدودن انسداد سیاسی و تمامیت خواهی اقدام عمومی و ملی نمائیم .
یعنی چی با بودجه عمومی تحصیل کردن؟ شما نگران نباش تا قرون اخرش رو پس نگیرن مدرک رو بهت نمیدن.‌‌.. چه بسا الان که چند برابرش رو دارن پس میگیرن...
شما همین نخبه های ایرانی را فله ای از دانشگاه اخراج نکنید، نخبه هایی که مقیم خارج هستند پیش کش.
دکتر علی اکبر صالحی چهره علمی ، فرد اصیل ، بزرگ و بزرگزاده و دارای تحصیلات عالیه هستند که سرمایه و گنجینه ایران محسوب می شوند و حرفشان واقعا سند است . باید حرفشان را خرید و بی اعتنایی نکرد .
مگه قبل از این به جایی رسیده بودیم که الان با حسرت میگن ببین به کجا رسیدیم
درست میگن مثلا اقای خاوری
این موارد که گفتند فک کنم میخواهند برای فرزندانشان در ایران ردیف بودجه تخصیص بدهند که اونطرف که هستند اذیت نشوند بخواهند کار کنند
شما بچسبین به حجاب که خدای ناکرده موی نامحرم بیرون نباشه بقیه چیزها خودش درست میشه
درود بر وزیر خارجه. سابق دوره اصلاحات. حیف که. نزاشتند. برجام. امصا بشه درزمان روحانی. وسنگ انداختند برجام رااتش زدند. ودمپایی به طریف درفرودگاه اناختند. از دیوار عربستان بالا رفتند و. هزاران تندروی. که دودش چشم
مردم رفت . اما. واما. حالا خودشون دربدر دنبال برجام. میدوند. تا بنام خوداین دولت امصا بشه وگشایشی بشه. به خدا مردم مقاله ها را میخوانند. میفهمند. مقایسه میکنند این ۸۰درصد ملت. لطفا به شعور مردم احترام بگدارید. خرد وعقل جمعی واقعیتها را میبیند. یاعلی. مدد
شما به این همه فارغ تحصیل بیکار کار بدین، اساتید را اخراج نکنید، نگران استخدام دو تابعیتی هایی که هم اکنون کار بعدا از کهرای دیگه رسیدگی کنید، اولویت شما نباید ۲ نفر یا چند نفر باشد بلکه میلیون ها بیکار با استعداد و نخبه باشد که بعلت نبود کار یا فرصت شغلی یا حقوق ناچیز راه مهاجرت را در پیش گرفتن از اقای صالحی بعید است که دنبال کار افراد خاص است نه عموم جامعه.
راه جلوگیری از مهاجرت ایجاد شرایط خوب و رقابتی با جهان اول است، نه بستن راه و نوشتن مقاله برای افراد خاص و نور چشمی که برایشان به وزارت علوم و مطبوعات مراجعه میکنید.
البته که اقای صالحی با علم و اگاهی و قصد ونیت این تلاش ها را انجام داده اند.
عیب نداره ، ما هم داریم با یک تیر دو تا نشون می زنیم : جای نخبه ها از کشور مثلا دوست و همسایه یکسری رو وارد می کنیم که هم نخبه های به جا مانده رو بکشن و هم جای نخبه های رفته رو پر کنند
رییسی یکسال دیگه بمونه همه ایرانیان به خارج پناهنده میشوند عوضش چینی افغانی پاکستانی روسی عراقی جاشونو میگیرند
تابی ! جو نده ، مریض !!
چنان میفرمایند " . . . و البته از بودجه عمومی کشور تا عالی‌ترین مدارج تحصیل می‌کنند و . . . " آیا واقعا با بودجه عمومی استفاده می کنند یا با شهریه های کمرشکن و حتی برای ثبت نام خیلی ها از ناتوانی مجبور به ترک تحصیل می‌کنند؟ ؟
حتی دانشگاه‌های دولتی نیز پولی شده اند درصورتی که طبق قانون اساسی دولت موظف است از ابتدایی تا انتهای تحصیلات دانشگاهی بصورت رایگان در اختیار آموزندگان علم فراهم کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست