بازدید 1825

مونتاژ «نخ جراحی»، با «ارز دولتی»!

کافی است به سامانه سازمان غذا و دارو سری بزنیم تا دریابیم میزان ارز دریافتی کل شرکت‌های تولیدی نخ جراحی از سال ۱۳۹۷ تا امروز کمتر از ۲۵ میلیون دلار بوده است. اما یک شرکت مطابق گزارش سامانه حدود ۵۶ میلیون دلار ارز بابت واردات کالا در قالب کالای تمام شده و مواد اولیه تولید دریافت کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶ 21 October 2023

برای مونتاژ کالایی که به نظر می‌رسد واردات آن مقرون به صرفه تر است، ارز دولتی تخصیص داده می‌شود؛ کالایی که تقریبا همه کشورهای جهان ترجیح داده‌اند وارد کننده آن باشند.

به گزارش «تابناک»، جایگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی در نظام سلامت کشور، هم‌تراز صنعت دارو و چه بسا در مواردی، بالاتر از دارو باشد. به طوری که، نیاز بیمارستان‌ها به تجهیزات و ملزومات مصرفی، خیلی بیشتر از دارو است. در این بین، برخی تجهیزات و ملزومات هستند که مصرف بالایی در بیمارستان‌ها دارند و در عین حال، تولید آن‌ها شاید چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد و لاجرم در زمره کالا‌های وارداتی قرار می‌گیرند.

نخ و سوزن جراحی را می‌توان، بارزترین مثال برای مصرف بالای آن در بیمارستان‌ها دانست، زیرا با توجه به اعمال جراحی که هر روز در سراسر بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود، نیاز به این محصول نیز اجتناب ناپذیر است.


مونتاژ «نخ جراحی»، با «ارز دولتی»!

در همین حال، شاهد واردات و البته تولید نخ جراحی در کشور هستیم و اخیراً، یک شرکت داخلی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی از دستگاه تولید نخ جراحی، رونمایی کرده است که با واکنش‌هایی همراه بوده است.

بنابر اظهارت کارشناسان حوزه تجهیزات پزشکی، اغلب شرکت‌های تولید کننده نخ جراحی در دنیا عملاً تولید کننده نخ نیستند و نخ و سوزن را از کشور‌های دیگر وارد و مونتاژ می‌کنند، در واقع منظور از تولید نخ جراحی مونتاژ آن است. برخی شرکت‌ها ممکن است خودشان سوزن را تولید کنند، اما در ایران همه شرکت‌ها سوزن و نخ را از خارج وارد و در داخل مونتاژ می‌کنند.

بنابر گفته یک متخصص تجهیزات پزشکی، کارخانه تمام اتوماتیک تولید نخ جراحی که رول نخ در آن قرار می‌گیرد و سریع نخ جراحی تولید می‌کند، در دنیا فقط یک تولید کننده دارد، خود تولید کننده این دستگاه تمام اتوماتیک که بسیار مجهزتر از دستگاه ایرانی است گفته که تولید دستی با استفاده از کارگر ماهر سریع‌تر و منطقی‌تر است.

نخ جراحی در کل دنیا تولیدکننده‌های محدود و خاصی دارد مثلاً نخ جراحی PGA را عمدتاً دو شرکت در کره جنوبی تولید می‌کنند و ۹۰ درصد نخ‌ها و سوزن‌های که در ایران مونتاژ می‌شوند از چین وارد می‌شود.

با نگاهی به سایت اداره کل تجهیزات پزشکی و بررسی لیست پروانه‌های تولیدی شرکت‌های تولید کننده نخ جراحی، متوجه خواهیم شد که به اسم شرکت تولید کننده دستگاه نخ جراحی، حدود ۸ پروانه تولیدی صادر شده که قدیمی‌ترین آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است و حدود ۶ تا ۱۰ شرکت محصولات مشابه آن‌ها را تولید می‌کنند. به جز دو محصول تمامی تولیدات دارای تولید کننده قدیمی در کشور است.

با مراجعه بخش آمارنامه تجهیزات پزشکی که اخیراً توسط اداره کل تجهیزات پزشکی منتشر شده است نیز می‌شود پی برد تنها محصولی که این شرکت به صورت انحصاری در حال تولید آن است نخ پلی اتیلن چند رشته‌ای است که سالانه کمتر از ۱ میلیون دلار واردات دارد و رتبه ارزبری آن ۱۱۷۸ است.

اکنون کافی است به سامانه سازمان غذا و دارو سری بزنیم تا دریابیم میزان ارز دریافتی کل شرکت‌های تولیدی نخ جراحی از سال ۱۳۹۷ تا امروز کمتر از ۲۵ میلیون دلار بوده است. اما یک شرکت مطابق گزارش سامانه حدود ۵۶ میلیون دلار ارز بابت واردات کالا در قالب کالای تمام شده و مواد اولیه تولید دریافت کرده است.

حالا اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، باید پاسخ بدهد که آیا برای مونتاژ یک کالا، اختصاص این حجم ارز دولتی، لازم بوده است؛ یا اینکه می‌توان با ارزبری کمتری، نخ جراحی وارد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار