بازدید 2183

کار در کنار ربات‌ها باعث تنبلی اجتماعی می‌شود

یک مطالعه تحقیقی نشان می‌دهد افراد وقتی با ربات‌ها کار می‌کنند همانند زمان همکاری با همکاران خود، توجه کمتری به کار و وظیفه‌شان نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 20 October 2023

 

به گزارش تابناک از «گاردین»، این تحقیق حاکی است افراد زمانی که در کنار یک ربات کار می‌کنند، گرایش به این دارند که توجه کمتری به وظایف خود نشان دهند. این تحقیق به شواهدی از پدیده موسوم به «تنبلی اجتماعی» (social loafing) دست یافته است که ضمن آن اعضای یک تیم اگر گمان کنند که دیگران آنها را پوشش می‌دهند، با جدیت کمتری کار می‌کنند.

محققان در دانشگاه فنی برلین می‌گویند افراد ربات‌ها را نیز مانند بخشی از تیم خودشان می‌بینند. به گفته این دانشمندان، زمانی که افراد گمان کنند یک همکار یا یک فناوری بطور خاص خوب کار می‌کند یا زمانی که گمان کنند کار و نقش آنها قدر دانسته نمی‌شود، به این گرایش دارند که خود را کنار بکشند.

«دایت‌لیند هلن کایمک» مولف اصلی این گزارش تحقیقی منتشر شده در نشریه «مرزهای رباتیک» می‌گوید: کار گروهی یک شمشیر دو لبه است. کار کردن با یکدیگر می‌تواند به افراد انگیزه بدهد تا عملکرد خوبی داشته باشند اما همچنین می‌تواند منجر به از دست رفتن انگیزه شود زیرا نقش هر فرد به خصوص خیلی مشهود نیست. ما علاقه‌ داشتیم بدانیم که آیا وقتی یک ربات شریک افراد در کار گروهی است، چنین تاثیرات انگیزشی وجود دارد یا نه.

 

محققان در این زمینه دو دسته از افراد را بررسی کردند. به یک دسته از افراد گفته شد که یک وظیفه خاص توسط یک ربات به نام «پاندا» انجام شده است. سپس از هر دو گروه خواسته شد که کار انجام شده را برای یافتن اشتباهات بررسی کنند.

زمانی که محققان نتیجه را بررسی کردند دریافتند افرادی که با یک ربات همکار بوده‌اند، بعد از مشاهده اینکه ربات بخش زیادی از کار را درست انجام داده است، به این سمت گرایش پیدا کردند که اشتباهات ربات را نبینند. محققان می‌گویند این حالت بازتاب دهنده تاثیر «نگاه کردن اما ندیدن» است یعنی زمانی که افراد احساس می‌کنند یک همکار قابل اعتماد است، توجه کمتری به کار معطوف می‌کنند.

یکی از محققان ارشد این تحقیق می‌گوید: آسان است که بدانیم یک فرد به کجا نگاه می‌کند اما بسیار دشوارتر است که بگوییم آیا آن فرد در سطح ذهنی هم اطلاعات بصری خود را به خوبی پردازش می‌کند.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست