بازدید 91341

آهنگ‌های خاطره انگیز بچه‌های دهه 60

نگاهی داریم به شماری از آثار ماندگار ساخته شده برای کودکان. قطعاتی نوستالژی که در تولید آن اساتیدی نظیر بابک بیات، ناصر چشم‌آذر، مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی و بهرام‌ دهقانیار نقش داشتند. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۳ 19 October 2023

موسیقی اهمیت بالایی در نحوه ارتباط‌گیری، خاطره‌سازی و جهت‌دهی ذهن کودکان دارد. معمولاً این جنس موزیک‌ها در ذهن ما به طور ویژه‌ای ثبت می‌شوند و می‌مانند. ساخت موسیقی برای کودکان بسیار کار سخت و باظرافتی است به طوری که از تولید قطعات مرسوم عاشقانه پاپ و سنتی نیز وقت و انرژی بیشتری را می‌طلبد.

به گزارش تابناک و به نقل از برترین ها، در این مطلب، نگاهی داریم به شماری از آثار ماندگار ساخته شده برای کودکان. قطعاتی نوستالژی که در تولید آن اساتیدی نظیر بابک بیات، ناصر چشم‌آذر، مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی و بهرام‌ دهقانیار نقش داشتند. با ما همراه باشید.

 

 

علی کوچولو / بابک بیات

بچه‌های دهه 60 با شنیدن این آهنگ‌ها خواب‌‌های رویایی می‌دیدند

علی کوچولو نام سریالی بود که توسط مجید راستی نوشته شدو در دهه 60 از تلویزیون پخش می‌شد. امید آهنگر و فرزانه کابلی بازیگران این فوتو انیمیشن بودند. استاد بابک بیات که در زمینه موسیقی پاپ و فیلم‌های سینمایی فعال بود با ساخت این قطعه مهارت خود را در این زمینه هم نشان داد.

علی کوچولو / آن مرد کوچک / باهوش و زرنگ / خیلی وروجک

تعداد بازدید : 17945
 

خواهران غریب  / ناصر چشم آذر 

بچه‌های دهه 60 با شنیدن این آهنگ‌ها خواب‌‌های رویایی می‌دیدند

خواهران غریب به کارگردانی کیومرث پوراحمد بود که سال ۷۴ به نمایش درآمد. افسانه بایگان و خسرو شکیبایی بازیگران آن بودند. مادر من توسط ناصر چشم آذر آهنگسازی و توسط خسرو شکیبایی اجرا شد. قطعه سرشناس دیگر هم باز باران با ترانه با اجرای الهه حمیدی است. 

تیتراژ سریال قصه‌های مجید بر اساس قطعه بوی جولی مولیان و همچنین برنامه‌های نیمرخ و سیمای کودک و نوجوان نیز از دیگر ساخته‌های ماندگار این آهنگساز و تنظیم‌کننده نام‌آور بود که در آن زمان با توجه به ژانر کاری او در زمینه موسیقی پاپ با کلام قابل توجه بودند و نشان از توانایی‌های او داشتند.

تعداد بازدید : 13338

کلاه قرمزی / محمدرضا علیقلی

بچه‌های دهه 60 با شنیدن این آهنگ‌ها خواب‌‌های رویایی می‌دیدند

برنامه‌های نمایشی کلاه قرمزی و همچنین سه سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله، سروناز و بچه ننه در دهه هفتاد و با آهنگسازی فوق‌العاده محمدرضا علیقلی به ماندگاری بالایی رسید. این مجموعه‌ها توسط حمید جبلی، ایرج طهماسب و مرضیه برومند ساخته و تولید شد.

آقای راننده یالا بزن تو دنده / برو به سمت تهرون / می‌خوام برم تلویزیون

تعداد بازدید : 13018

مدرسه موش‌ها نیز در دو سری و اوایل دهه شصت توسط همان تیم کلاه قرمزی ساخته شد. ترانه این آثار را ابوالقاسم ژرفا و صوفیا محمودی سرودند. ک مثل کپل و می‌رم مدرسه از جمله آثار ماندگار این برنامه بودند. 

مجموعه قطعاتی که بر اساس روزهای هفته ساخته می‌شد شراره وظیفه شناس و شکوه قاسم نیا نوشتند. علیقلی برای ساخت این قطعات و تنظیم کرال و ارکسترال آن‌ها سنگ تمام گذاشت.

سرود چهارشنبه: چهارشنبه توی کیفش یه مشت ستاره داره / کنار صفر هر بیست یک ستاره میذاره

 


خونه مادربزرگه / بهرام دهقانیار 

بچه‌های دهه 60 با شنیدن این آهنگ‌ها خواب‌‌های رویایی می‌دیدند

بهرام دهقانیار یکی از معدود آهنگسازان متخصص این عرصه است که در کنار موسیقی کودکان، آهنگسازی و تنظیم پاپ نیز انجام داده است. مجموعه تلویزیونی عروسکی خونه مادربزرگه از سال ۱۳۶۶ و به کارگردانی مرضیه برومند روی آنتن شبکه دوم سیما رفت.

خونه مادربزرگه هزار تا قصه داره / خونه مادربزرگه شادی و غصه داره 

تعداد بازدید : 12608

تیتراژ برنامه نمایشی آقای حکایتی نیز از دیگر ساخته‌های این آهنگساز بود. طراح این برنامه نمایشی بهرام شاه محمدلو بود که در سال‌های ۶۶،۶۸ و ۷۴ پخش می‌شد. خواننده این قطعه ماندگار حمید غلامعلی از اولین خوانندگان پس از انقلاب است. 

یکی بود، یکی نبود زیر گنبد کبود / روبه‌روی بچه‌ها قصه‌گو نشسته بود

و قصه‌‎های تا به تا که با نام شخصیت اصلی آن زی زی گولو نیز شناخته می‌شود و به کارگردانی مرضیه برومند برای شبکه دو تولید شد.

زی زی گولو آسی پاسی دراکولا تا به تا

 


بچه‌های کوه آلپ / مجید انتظامی 

بچه‌های دهه 60 با شنیدن این آهنگ‌ها خواب‌‌های رویایی می‌دیدند

این کارتون ژاپنی در دهه شصت تولید و در تلویزیون ایران نیز پخش شد. تیتراژ آن بخشی از موسیقی متن انیمیشن زال و سیمرغ، ساخته مجید انتظامی بود که جایگزین موسیقی تیتراژ اصلی شد. استفاده از سنتور و ارکستر زهی به جذابیت این اثر ماندگار افزود.

تعداد بازدید : 12080
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۶
اخی روزگار، باهمشون خاطره داشتیم. خاطره ها زنده شدن برام
یادش، به خیر هنوزم جزابه این برنامه
هیچ وقت این صدای استاد شکیبایی قدیمی نمیشه ... خدا. بیامرزتت
واقعایاد اونروزابخیر
گوشکوبها چرا هیچکدوم باز نمیشه؟!
قدیما همه چی خوب بود.
واقعا یادش بخیر
یاد اون روزها بخیر ای کاش دوباره تکرار بشن
بسیار عالی. سپاسگزارم
اینا که همه مربوط به بچگی دهه پنجاه بود بجزخونه مادربزرگه
یادش بخیر که فقط خنده ها و خوشی ها اون زمان بود
چقدر دنبالشان بودم
یادش بخیر، چه روزهای خوبی که دیگه هیچ وقت تکرار نخواهد شد، درسته که‌ ما در هزار توی. زمانی به‌ دنیا آمدیم که‌ اصطلاحاً نسل سوخته لقب گرفتيم، اما از اولین کسانی هستیم که دنیا را در قاب شيشه ای دیدیم زمانی که با روشن شدن تلویزیون مادربزرگ ها چادراشون محکم می‌کردن، تا مردان توی تصویر تلویزیون اونا رو به چشم بد نگاه نکنه، یادش بخیر، کاش این تصویر عروسکی مرضیه برومند هم نبود، با اون عروسک‌های وحشت ناک.
وای یادش بخیر تمام عصر چشممان به تی وی سیاه سفید
??
چرا میگید ده شصت. اون موقع اون بچه گه داره فیلم را نگاه میکنه همشون متولدین ده پنجاه هستن و اون بچه های که داران فیلم بازی میکنن هم ده پنجاه هستن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست