بازدید 21706

کاربرد ریاضی در زندگی

کد خبر: ۱۱۹۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ 14 October 2023

تقریبا هر دانش آموزی ریاضیات را در مدرسه یاد می گیرد. اما بسیاری از جوانان اهمیت این درس را زیر سوال می برند در صورتی که ریاضیات جزئی از زندگی روزمره است.

کاربرد ریاضی در زندگی

ریاضیات تقریباً در همه جا مورد نیاز است، چه مهندسی، چه علوم یا سایر زمینه های فنی، در واقع علم و فناوری بدون ریاضیات وجود نخواهد داشت. تنها در این صورت است که می توانیم اطلاعات پیچیده را درک کنیم. اهمیت ریاضیات و کاربرد گسترده آن در زمینه های مختلف دانشگاهی به متخصصان کمک کرده است تا در مورد هوا، دریا و چیزهای ساخته شده توسط انسان مانند هوا فضا و سایر فناوری های پیشرفته اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ریاضیات چیست؟

ریاضیات علمی است که با اشکال، اعداد و الگوها سر و کار دارد، بنابراین ریاضیات در همه جا تا آنجا که چشم کار می کند وجود دارد. ریاضیات به یک علم مهم کشورها و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است و برای مدرن کردن شیوه زندگی مردم استفاده می شود.

ریاضیات مالی چیست؟

ریاضیات مالی مربوط به پول و امور مالی است و بیشتر در صنعت تجارت استفاده می شود و موضوعات یا عواملی مانند وام، سرمایه گذاری، بیمه، مالیات، کسورات، دستمزد، آمار، سهام، املاک و مستغلات را پوشش می دهد.

طراحی داخلی

بسیاری از دانش آموزان پس از پایان تحصیلات خود تمایل به مطالعه در زمینه طراحی داخلی دارند. با این حال، اکثر مردم متوجه نیستند که این رشته شامل مفاهیم ریاضی زیادی است. باید فضای داخلی را بر اساس مساحت و حجم اتاق ها برنامه ریزی کرد. محاسبه چیدمان به مفاهیم ریاضی مختلفی مانند هندسه، نسبت ها و مثلثات و ریاضیات پایه مانند جمع، ضرب، تفریق، تقسیم نیاز دارد.

ریاضی در ساختمان سازی

از ریاضیات برای ساختن خانه زندگی خود استفاده کنید. ساختمانی که خانه شماست وزنی دارد که از طریق ستون ها به زمین انتقال می یابد. این ستون ها نیز تا عمق مشخصی در زمین پنهان شده هستند. برای ساختن ساختمان چقدر باید در زمین چاله حفر کرد یا قطر ستون ها چقدر باشد، همه این موارد به دانش ریاضی بستگی دارد.

مهندسان عمران، شهرسازان و معماران تمام ایده ها و تصمیمات خود را روی کاغذ می آورند. اما برای هر خط یا هر منحنی که می کشند، باید چندین بار به ماشین حساب خود مراجعه کنند. آن ها باید فرمول هایی را استفاده کنند که وزن ساختمان را بر پایه جنس مصالح، تعداد طبقه، نوع خاک و قطر ستون ها و … تعیین کند.

کاربرد ریاضیات در اقتصاد

وقتی صحبت از استفاده از ریاضی در زندگی ما می شود، به این معنی است که ما همیشه درگیر آن هستیم. بسیار مهم است که بدانید برای هر مبلغی که به عنوان سود پرداخت می شود باید معادلات حسابداری و مالی لازم را طی کنید. معادلات به طور دقیق میزان زیان و هزینه های سرمایه گذاری را محاسبه کرده و سود را نشان می دهد.

با کمک روابط انتگرالی در اقتصاد کلان می توان به ارقام دقیق نرخ سود سالانه برای تهیه برنامه بودجه دولت دست یافت. به طور خلاصه انتگرال زبان رسمی علم اقتصاد است که می‌تواند دیدگاه های خوش بینانه، بدبینانه و واقع بینانه را در مورد امور مالی پیش بینی و شبیه سازی کند.

کاربرد ریاضی در جواهرسازی

یکی از کاربردهای ریاضی در دنیای واقعی که در اینجا به شما نشان خواهیم داد ساخت جواهرات است. هنری که هزاران سال است در چشمان بشریت می درخشد. بریدن هر قطعه طلا یا الماس و قرار دادن آن در پایه های گردنبند یا انگشتر به دانستن هندسه و اندازه ها بستگی دارد.

برای چسباندن سنگ به پایه و اطمینان از قرار گرفتن آن در جای خود، ابتدا باید پایه را بر اساس وزن سنگ و نوع برش آن آماده کنید. انجام این کار گاهی اوقات می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا یک برش ساده روی یک فلز مانند طلا یا طراحی نقش روی سنگ های گران قیمت ممکن است ساعت ها طول بکشد.

کاربرد ریاضی در جراحی

کاربرد ریاضیات در زندگی بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید! شاید بگویید علم پزشکی ربطی به ریاضیات ندارد. اما واقعیت چیز دیگری است. چقدر به درس هندسه علاقه دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که جراحان چقدر از هندسه در اتاق عمل استفاده می کنند؟

اگر جنس سوزن های جراحی را نادیده بگیریم، مهم ترین عامل در انتخاب سوزن جراحی، هندسه آن است. هندسه سوزن شامل قطر سوزن، شکل نوک سوزن، محل عبور نخ از سوزن و انحنای سوزن می باشد. برای طراحی و شبیه سازی هر یک از این جزئیات به علوم ریاضی نیاز دارید. به عنوان مثال، سوزن هایی که با سطح مقطع دایره ای هستند و تیز نیستند، باید در بافت های نرم بدن مانند معده استفاده شود. اما از اشکال ذوزنقه ای برای بافت سفت تر استفاده می شود. با استفاده از دانش ریاضی می توانید ابزارهای پزشکی متناسب با بیماری های مختلف را با بهترین طراحی قطر و شکل سطح مقطع محاسبه کرد.

کاربرد ریاضی در ساخت خودرو

ریاضی همه جا هست! حتی اگر می خواهید برای رفتن به کلاس شیمی تاکسی بگیرید. اساس حرکت خودروها گردش انرژی ناشی از احتراق سوخت های فسیلی با اکسیژن است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این سوخت چگونه می سوزد؟ یا میزان اکسیژن و حجم سوخت چقدر مهم است؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر به طور ناگهانی سوخت از مخزن نشت کند یا شمع ها به موقع جرقه نزند، چه اتفاقی می افتد؟

این بار برای نشان دادن کاربرد ریاضیات در زندگی به سراغ ماشین رفتیم. سوخت های فسیلی باید با نسبتی که بر اساس حجم موتور تعیین می شود با اکسیژن مخلوط شوند. شمع‌ها پس از استارت، مسئول جرقه زدن هستند، بنابراین سوخت مشتعل شده پیستون‌ها را به حرکت درمی آورد. اگر شمع ها به موقع جرقه نزنند، سوخت می تواند به صورت انفجاری مشتعل شود. اگر نسبت اکسیژن به درستی تنظیم نشود، سوخت نمی سوزد یا خودرو روشن نمی شود و یا ناقص می سوزد و باعث آسیب به خودرو و آلودگی هوا می شود. برای تنظیم این نسبت ها، ایسیوها اطلاعاتی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند تا خودرو بتواند حرکت کند.

برنامه نویسی کامپیوتر

کاربرد ریاضی در زندگی

بدون ریاضیات، کامپیوتری در کار نبود. علوم کامپیوتر شامل ریاضیات زیادی است. فقط به برنامه ای مانند  Excel، Word  یا PowerPoint فکر کنید. ایجاد چنین برنامه ای بدون کمک ریاضی امکان پذیر نبود. همین امر برای هر برنامه کاربردی روی لپ تاپ، رایانه یا تلفن ما صدق می کند و عملیات ریاضی مانند کد گذاری، رمز گذاری و محاسبه ضروری است.

کاربرد ریاضی در سیستم راه آهن

سیستم حمل و نقل ریلی مبتنی بر ریاضیات است. هر میلی متر از ریلی که روی زمین کشیده می شود، یا هر درجه زاویه ای که آن مسیر را خم کرده است، همه به علم ریاضیات بستگی دارد. سازه هایی مانند پل ها، تونل ها و سکوهای راه آهن را در کنار آنها قرار دهید.

لوکوموتیو یک موتور جدا شونده و پیشرونده است که قادر به جابجایی مقادیر زیادی واگن باری و مسافری در سراسر جهان است. از گذشته تا به امروز به لطف همکاری فیزیک و کاربردهای ریاضی در زندگی، انواع لوکوموتیوهای بخار، برقی و دیزلی ساخته شده است.

نیروی محرکه نوع برقی را می توان از طریق ریل و از طریق سیم کشی داخلی واگن تامین کرد. انواع دیزل نیز با سوخت های فسیلی کار می کنند. از طرفی با ایجاد کوچکترین تغییر در ظاهر بدنه مانند زوایا، آیرودینامیک قطارهای سریع السیر مانند مترو می تواند دستخوش تغییرات اساسی شود.

آمار

بدون آمار، سازمان هایی مانند سازمان های دولتی نمی توانند نیازهای مردم خود را بسنجند و مشکلات آنها را حل کنند. اگر ریاضیات نبود، شرکت‌های بازاریابی نمی‌دانستند نیازها و خواسته‌های مشتریانشان چیست و نمی‌دانستند چگونه آنها را وادار به خرید محصولاتشان کنند. با کمک آمار، شرکت ها قادر به درک راه هایی هستند که از طریق آنها می توانند بر مخاطبان خود تأثیر بگذارند.

پیش بینی آب و هوا

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه آب و هوای چند روز آینده را پیش بینی کنید؟ این فقط با مفاهیم ریاضی امکان پذیر است. از احتمال می توان برای پیش بینی اینکه فردا آفتابی یا بارانی خواهد بود استفاده کرد. در زندگی روزمره بسیار مفید است. برای پیش بینی کردن از شاخه هایی همچون احتمالات و آمار استفاده می کنیم.

ریاضی لوتوس ( lotusmath.ir ) همچون سایت های فرادرس و آلاء ، به آموزش ریاضی به صورت کاملا تخصصی به همراه آموزش های ویدیویی و مقالات مرتبط با درس ریاضی در هر سه رشته تجربی ، انسانی و ریاضی می‌پردازد. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش ریاضی دهم انسانی ، یازدهم و دوازدهم و حسابان و هندسه و آمار و احتمال و سایر مقالات مرتبط با موضوع ریاضی ، سایت ریاضی لوتوس را دنبال نمایید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم