بازدید 2217

صادرات نفت روسیه کاهش یافت

کد خبر: ۱۱۹۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵ 11 October 2023

صادرات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود، در هفت روز منتهی به هشتم اکتبر، از بالاترین رکورد ۱۳ هفته گذشته کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، آمار رصد نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد در هفت روز منتهی به هشتم اکتبر، حدود ۳.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت از بنادر روسیه ارسال شده است که حدود ۴۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با صادرات در مدت هفت روز قبل آن، کمتر بوده است. به این ترتیب، میانگین صادرات چهار هفته‌ای، به حدود ۳.۲۶ میلیون بشکه در روز رسید و مطابق با کاهش صادرات وعده داده شده از سوی مسکو، حفظ شد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در اوایل اوت اعلام کرد مسکو محدودیت صادرات نفت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. طبق محاسبات بلومبرگ، صادرات از طریق بنادر روسیه، اکنون حدود ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز است.

کاهش حجم صادرات، درآمد هفتگی مسکو از عوارض صادرات نفت را کاهش داده اما میانگین چهار هفته‌ای، برای دهمین هفته متوالی افزایش یافت و رکورد بالای جدیدی از اواسط ژانویه، ثبت کرد. رشد درآمد نفتی روسیه، مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا را زیر سوال برده است. یکی از معماران این مکانیزم خواستار مقابله با فرار روسیه از محدودیت‌های اعمال شده و افزایش سقف قیمت تعیین شده برای فروش نفت روسیه به کشورهای ثالث شده است.

روسیه ممنوعیت صادرات بنزین و دیزل را لغو کرده و تعرفه صادرات تنبیهی را جایگزین آن کرده است. پالایشگاه‌های نفت روسیه، نرخ پالایش نفت را در نخستین روزهای اکتبر، کاهش داده و به پایین‌ترین میزان در ۱۹ هفته گذشته رساندند.

صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی، در هفته منتهی به هشتم اکتبر، به ۲.۷۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۷۶ میلیون بشکه در روز در هفته منتهی به اول اکتبر رشد کرد اما همچنان کمتر از رکورد ۳.۶ میلیون بشکه در روز در هفته منتهی به ۱۴ مه است. صادرات نفت روسیه از مسیر دریایی به کشورهای اروپایی در ۲۸ روز منتهی به هشتم اکتبر، به حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. بلغارستان تنها مقصد نفت روسیه بود. این آمار شامل ترکیه نبود. روسیه در چهار هفته منتهی به هشتم اکتبر، هیچ نفتی به کشورهای شمال اروپا صادر نکرد.

صادرات روسیه به ترکیه که تنها مشتری مدیترانه‌ای مسکو است، در چهار هفته منتهی به هشتم اکتبر، به حدود ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. صادرات به بلغارستان که اکنون تنها بازار روسیه در دریای سیاه است، به حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، درآمد روسیه از عوارض صادرات نفت در هفت روز منتهی به هشتم اکتبر، به ۷۴ میلیون دلار کاهش یافت در حالی که میانگین درآمد چهار هفته‌ای، به ۶۹ میلیون دلار افزایش یافت. رشد قیمت نفت و بهبود صادرات، به افزایش درآمد این کشور از عوارض صادرات کمک کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست