بازدید 5867

در ستایش «شفافیت» به بهانه حضور مدیران شهرداری تهران در مانوری در «قطب شمال»!

بله درست متوجه شده‌اید؛ سفر به قطب شمال کره زمین، آن هم در ماموریتی رسمی از طرف شهرداری تهران که با سفر به کشور روسیه در فصل بهار آغاز شده، سپس افراد مامور به منطقه سیبری رفته‌اند تا در مانور مدیریت بحران‌های احتمالی در این خطه حضور به هم برسانند، درس‌هایی بیاموزند و به عنوان سوغات با خود به تهران بازگردانند. سوغاتی‌هایی که در چند بند آن‌ها را تشریح کرده‌اند. اما منظور از سوغات این سفر، چه درس آموخته‌ها یا به عبارت دیگر، دستاورد‌هایی است؟
کد خبر: ۱۱۹۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ 07 October 2023

در ستایش «شفافیت» به بهانه حضور مدیران شهرداری تهران در مانور مدیریت بحران قطب شمال!اگر تردیدی دارید که «شفافیت» معجزه می‌کند، این گزارش را با دقت بخوانید تا شاید در انتهایش حسرت بخوریم که چرا در همه حوزه‌ها این اصل اساسی را سرلوحه امور نداریم!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حکایت از رقم خوردن اتفاقی عجیب داشت. آنقدر عجیب که موجب شد این تصویر به شدت مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گیرد، در نتیجه به سرعت دست به دست شود و شمار بیشتری را به تعجب وادارد؛ تعجب از اینکه پی می‌بردند چند نفر از شهرداری تهران عازم قطب شمال شده‌اند تا ماموریتی با عنوان شرکت در رزمایش و مانور مدیریت بحران قطب شمال را به انجام برسانند!

بله درست متوجه شده‌اید؛ سفر به قطب شمال کره زمین، آن هم در ماموریتی رسمی از طرف شهرداری تهران که با سفر به کشور روسیه در فصل بهار آغاز شده، سپس افراد مامور احتمالا از مسکو به منطقه سیبری رفته‌اند تا در مانور مدیریت بحران‌های احتمالی در این خطه حضور به هم برسانند، درس‌هایی بیاموزند و به عنوان سوغات با خود به تهران بازگردانند.

اما منظور از سوغات این سفر، چه درس آموخته‌ها یا به عبارت دیگر، دستاورد‌هایی است؟ بگذارید پاسخ این سوال را به نقل از منبع این خبر، یعنی تصویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مرور کنیم، با این مقدمه که بهتر است کمی وقت صرف کرده و موارد ذیل را با دقت بیشتر و البته بدون پیش‌داوری و هر گونه قضاوتی مطالعه کنیم:

۱- آشنایی با موضوع امداد و کمک‌های انسان دوستانه در قطب شمال که به دلیل عدم قرابت جغرافیایی تا کنون ملحوظ نظر قرار نگرفته بود

۲- تجربه شرایط تقریباً قطبی و خیلی سرد و تفاوت‌های آن با شرایط ایران

۳- آشنایی با ساختار مدیریت اضطراری روسیه

۴- امکان بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی تحت اختیار وزارت شرایط اضطراری روسیه

۵- امکان بهره گیری از صنایع پیشرفته تجهیزات ساخته شده در کشور روسیه که شرایط تقریباً مشابه تحریم را تحمل می‌کند، در حوزه مدیریت بحران‌ها بالاخص خودرو‌ها و تجهیزات اشاره شده در متن این گزارش

۶- امکان هم افزایی در امور انسان دوستانه با کشور‌های حوزه شمال ایران

۷- امکان ارتقای ارتباطات آکادمیک و اجرایی عملیاتی با کشور روسیه در قالب‌های گوناگون

۸- امکان ارائه تجربیات کلانشهر تهران در افق‌های تازه گشوده شده جهانی

این‌ها مواردی هستند که احتمالا توسط تیم اعزامی به این ماموریت به عنوان «گزارش و دستاورد‌های سفر» به رشته تحریر در آمده اند. نکاتی که البته بعضا عجیب به نظر می‌رسند و قطعا عامل مهمی در بازتاب این سفر در شبکه‌های اجتماعی و ابراز تعجب بسیاری از مردم شده اند، مثل مورد دوم که بر «تجربه شرایط تقریباً قطبی و خیلی سرد و تفاوت‌های آن با شرایط ایران» تاکید دارد و بیشتر روایت تجربه شخصی مسافران این سفر است تا دستاورد سفر!

در ستایش «شفافیت» به بهانه حضور مدیران شهرداری تهران در مانور مدیریت بحران قطب شمال!این در حالی است که با دقت در موارد ۳ و ۴ پی می‌بریم که روسیه، پهناورترین کشور جهان به این نتیجه رسیده است که وزارت خانه‌ای را به شرایط اضطراری و بحران اختصاص دهد و در نتیجه، سازوکار و ساختاری در این حوزه پدید آورده که دست کم ارزش مطالعه و بررسی دارد، به ویژه برای ما ایرانیان که به دلایل زیاد، در معرض حوادث مختلف قهریه و حتی بحران‌های دیگر هستیم و به تاکید بسیاری، بحرانِ مدیریت بحران هم داریم.

با این یادآوری ها، نه تنها عجیب نیست جمعی از دست اندرکاران ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران، برای تجربه اندوزی و حتی کسب دانش به سفری بروند که در آن می‌شود ماکتی از عملکرد مدیریت بحران در یک کشور پهناور و در زیرمجموعه وزارت خانه‌ای با ماموریت ویژه مقابله با بحران را تجربه کرد، بلکه این ماموریت‌ها به شدت ضروری به نظر می‌رسد، هرچند به نظر می‌رسد که شروع این دست ماموریت‌ها با سفر به قطب شمال، بدترین شروع ممکن است!

اکنون بیایید از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم؛ اینکه منشا تصویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، کجاست؟ آیا مثلا سامانه‌ای هک شده و اطلاعات آن به بیرون درز پیدا کرده که همگان فهمیده اند مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران، سرپرست اداره تجهیزات اضطراری، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل منطقه ۲۱ و رئیس اداره امور بین الملل شهرداری تهران سفری ۶ روزه به قطب شمال داشته اند؟

این سوالی است که جوابش به شدت غرورآفرین است چراکه همه اطلاعات فوق نه ماحصل هک شدن یا نشت اطلاعات، که نتیجه دایرشدن سامانه شفافیت در زیرمجموعه شهرداری تهران است که ذیل آن بسیاری از امور این نهاد از جمله بودجه ریزی، معاملات، صورت‌های مالی، انبوه اطلاعات در حوزه‌های مختلف و حتی فهرست سفر‌های خارجی کارکنان درج می‌شود و در معرض دید عموم شهروندان قرار دارد و اطلاعات سفر به قطب شمال هم به واسطه همین سامانه در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.

ماموریتی که احتمالا در نتیجه واکنش‌های صورت گرفته به آن، در آینده در انتخاب مقصد و حتی افراد اعزامی به آن دقت بیشتری صورت خواهد گرفت تا شاهد آثار جانبی و مثبت «شفافیت» هم باشیم. با این یادآوری که امیدواریم شفافیت بیشتر هم شده و به عنوان مثال ستون مربوط به سفر‌های خارجی در شهرداری تهران هم خالی نماند و متر و معیار بهتری برای ارزیابی در اختیار عموم قرار گیرد، چراکه مثلا ممکن است هزینه سفر ۴ نفر به قطب شمال به قدری هنگفت باشد که انجام این ماموریت به کل غیرعقلانی به نظر برسد یا آنقدر ارزان تمام شده باشد نشود خرده چندانی به آن گرفت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
آقای دادستان کجایی که به داد مردم برسی؟ این همه فساد و رانت در کشوری که مسئولین داغ مهر بر پیشانی دارند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
وقتی احمدی نژاد که باعث نابودی مخازن و سفره های

زیر زمینی و خشک‌کردن درباچه ها و مردابها و رودخانه

های کشور شده برای سمینار حفظ آب به گواتمالا بره !؟

مدیران شهرداری تهران هم برای آموزش ستاد بحران !!!؟

به سیبری در قطب شمال خدمت روسها میروند !!!؟؟

و ولی برای پل هوایی عابر پیاده بزرگراهها و خیابانها ی

تهران پول ندارند و انها را باز کرده و ضایعاتی میفروشند

بهر حال شهر شلوغه شلوغه شلوغه!!!!!؟
اقا لطفا تاریخ ماموریت و مدت ان را دقت کنید.
احتمالا برگ ماموریت ساختگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
این یک نمونه سند هم اگر جعلی باشد تا دلت بخواهد ادارات و سازمانها پر است از فسادهای این چنینی... قوه قضاییه نباید به اینها رحم نماید عده ای در نان شبشان مانده اند و عده ای مشغول چپاول گله ای
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
اون از بی دقتی رایج ادارات دولتیه ! شما سخت نگیر
لطفا تاریخ و مدت ماموریت را چک کنید. احتمالا ساختگی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
شما کاسه داغتر از آش هستید گزارش می گوید از سامانه شفافیت شهرداری برداشته اند واین را غرور آقرین می خواند!
اینها غنائم پیروزی آقای زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری است.
ار تاریخ 1402/01/15 الی 1402/02/20 میشود 36 روز نه 6 روز!!!!
اینها حتی توی محاسبات ساده هم مشکل دارند اونوقت فرستادینشون قطب شمال؟ قطع به یقین برای تفریح رفتند وگرنه با شش روز ماموریت این لیست بلندبالا جمع نمیشه!!!!
خوب از پول مردم صفا می کنند.
بودجه شهرداری در کجا ها خرج میشه سالی ۱۰ سانت برف میباره شهر قفل میشه
یعنی زمستان امسال باید امیدوار باشیم که شهرداری تهران با سفر به قطب برفی شمال، آموزه های لازم را فرا گرفته و امسال برخلاف سالهای قبل، با یکی دو ساعت بارش برف ( که انشاالله حتما شاهدش باشیم) دیگه غافلگیر نخواهد شد و شهر تهران هم، فلج نه !!!!!
اون وقت می گن پل هوایی ناکارآمده جمعش کنیم !
فقط رانت و فساد و مافیابازی
برای پول گندم کشاورزان یا چندرغاز مستمری رزمندگان معسر که پول ندارن ولی برای این کارهای مسخره چرا
هر وقت فیلی به این شکل هوا میشود من نگران مسئله مهمتری میشوم که ممکن است خدایناکرده پشت این فیل هوا کردن پنهان باشد.شما چطور؟؟
از این دست ماموریتهای خود ساخته در تمام سازمانها،ادارات،نهادها،وزارتخانها ب صورت روزمره هست،مدعی العموم هم غالبا خودش هم به این ماموریتها میره پس وقت رسیدگی نداره،اینهم مظلومیت دیگری از بیت المال
پاسخ ها
حسن۶۶
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
متاسفانه درست است.
یک مدیر دانشگاهی در تهران در یک ماه ۱۷ روز ماموریت اداشت به مشهد!!
.!!کلا ۲۰ روز کاری داریم.
ما پيگيري کردیم بهمون خندیدن

.این هفته همین مدیر قائم مقام هم شدن.

بنده سرم بوی قرمه سبزی میده. تو سیستم به این چیزها گیر میدم. البته به هیچ حا نرسیدم.
آقای زاکانی چی شد پس. تو که توی انتخابات هَمَش فساد فساد میکردی و خودت رو داعیه دار مبارزه بی امان با فساد معرفی میکردی. دیدی خودت هم گند زدی
بعد میگویند رسانه های بیگانه با ما سر جنگ دارند - آخر با این وضعیت داغان اقتصادی مملکت به قطب جنوب رفتنتان برای چیست؟- آیا مشکلات ملت برایتان اهمیت ندارد؟
شفافیت نیست تداوم کارهای نامعقول و غیر قانونی کم کم عادی و اسم ان را شفافیت می گذارند .
سیبری از دوران تزارها تا کمونیستها جای خوبی برای زندگی بوده! لطفا همانجا نگهشان دارند
دمتون گرم آقای رییسی آقای زاکانی
سفر 6 روزه کجا بود؟ فروردین رفتن اردیبهشت برگشتن! سفر 36 روزه بوده! 6 روز تا قطب؟
چه جوری از ۱/۱۵ تا ۲/۲۰ میشه ۶ روز؟
هیچکس هم سوال نمیپرسه؟
پاسخ ها
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
یه بار با انگشت بشمر
این حضرات 13 سال است نتوانسته اند سند مجتمع تجاری ابریشم را بزنند. توی سنگاپور توی 8 ماه یک ساختمان 15 طبقه را ساختند وبه خریداران واگذار کردند ولی مدیران زحمت کش ما در شهرداری تهران فقط چهار ماه است برای دو امضا سندهای خریداران در دایره املاک حسن آباد روی میز شان خاک می خورد. قطب رفتنتان پیشکش
چندوقتیست شاهدیم که درتهران اسفالت سطح خیابانهای سالم وتمیز را میتراشند وفردا یاپس فردا مجدداًباهزینه سنگین ازجیب بیت المال اسفالت میکنند شایداین نوع خرج بیهوده ازجیب مردم برای پرکردن جیب عده ای خاص راازسفرقطب آموخته باشند چون هیج شهرداری دردنیا برای اموزش چیز خاصی به قطب نمیرود مگرشهرداری برادرمان آقای دکترزاکانی چه چیزتهران شبیه قطب شمال است سرمای ۶۰ درجه زیر صفرش یا ارتفاع ۲۰ متری برف دائمش چه کرداین شورای شهر باانتخاب شهردارمحترم تهران
مدیریت جهادی
علی برکت الله
مال مفت و دل بیرحم که میگن یعنی همین.
خدا خیر شهردار قبل بده که سامانه شفاف سازی را راه انداخت
آقای زاکانی من به عنوان یک شهروند راضی نیستم حتی یک ریال از پول شهرداری اینگونه خرج کنی.
اگر خدا رو قبول داری بدون باید بابت ریال به ریالش جواب بدی!
از مسئولین تابناک تقاضا دارم حرف های دل مردم به کوش مسئولین به اصلاح خدمتگذار برسونید.
ببخشید حاج آقا... مسئلتون ... در قطب شمال که شش ماه شبه و شش ماه روز ، نمازهای یومیه رو چطور باید خواند؟؟!!... احتمال داره برای تحقیق و پاسخ به این سئوال تشریف بردن!!!...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست