علت جمع آوری شماری از پلهای عابرپیاده در تهران؛ «کارایی ندارد»!
باورتان بشود یا نه، جمع آوری شماری از پلهای عابرپیاده در تهران در دستور کار قرار گرفته است و اطلاع دقیقی از فرجام آنها در دسترس نیست!
به گزارش «تابناک»؛ این اتفاقی است که اختلاف نظر اعضای شورای شهر تهران را در پی داشته است؛ از یک سو، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید دارد «از زمانی که ما این پلها را در سطح شهر تهران نصب کردیم، حدود ۶۰ درصد تلفات کاهش یافته و با جمعآوری این پلها قطعا شاهد افزایش تلفات خواهیم بود» و از سوی دیگر، سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران مدعی است که برچیدن پلهای عابر پیاده پشتوانه تحقیقی دارد و اقدامی درست است.
البته برنامه شهرداری تهران در این خصوص منحصر به پلهای عابر پیاده نیست و گزارشهایی از برچیدن قریب الوقوع برخی نردههای جداکننده مسیر بی آر تی از معابر مجاور هم منتشر شده که تشکری هاشمی نسبت به آن هم معترض است و در تذکر پیش از دستور در شورا، در خصوص آن اظهار نظر کرده است؛ اقداماتی که افزون بر آنها، برچیدن پلههای برقی از برخی پلهای عابرپیاده هم در دستور کار قرار گرفته که در نتیجه آن، پلهایی که لقب «مکانیزه» را یدک میکشیدند، به پلهای معمولی تبدیل خواهند شد.
تصمیمی که آقامیری در توجیه و اجرای آن گفته است: بر اساس یک ماه بررسی مداوم به نتیجه رسیدند که این پلها کارایی ندارد و میزان رفت وآمد در آن روزانه کمتر از ده تن است. این پلها زائده بصری ایجاد کرده بودند، در حالی که هیچ استفادهای نداشتند و به نظر میرسد، شاید علت راهاندازی این پلها در گذشته استفاده از فضای تبلیغاتی آن بوده، اما حالا میبینیم که ظرفیتی برای تردد شهروندان ندارد و تنها یک زائده بصری است.
وی در خصوص برنامه شهرداری برای برچیدن پله برقی برخی پلهای عابرپیاده در پایتخت گفته: در جمعآوری پلههای برقی پلهای عابر پیاده برنامه بر این است که یا رمپهایی با شیب هشت درصد و یا پلههایی با ارتفاع ۱۲ سانتیمتر جایگزین شود. روند جایگزینی آغاز شده و تا یک یا دو ماه آینده ۵۶ پل مکانیزه در تهران به پلهای دارای رمپ و پلههای ۱۲ سانتیمتری تبدیل میشود.

تصمیمی سوال برانگیز که به نظر کمترین نتیجه سوء آن، مخابره این پیام به جامعه است که به جای تشویق عابران به عبور از پلهای عابرپیاده و تلاش برای فرهنگ سازی در این خصوص و حتی اقدامات تشویقی و تنبیهی در این باره، میتوان پلها را فاقد کارایی توصیف کرد و برچیدنشان را در دستور کار قرار داد، بی آنکه این احتمال را مطرح کرد که جانمایی نصب پل درست نبوده و مثلا باید پلهای برچیده را در جاهای بهتری نصب کرد.
تصمیمی که ظاهرا به جایش تبدیل پلهای برچیده به ضایعات در دستور کار قرار گرفته است؛ نکتهای که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا بر آن تاکید کرده و یادآور شده که اقدامی نسنجیده و مصداق دورریختن سرمایه هاست و در عین حال، «مردم را با جمعآوری پلها تشویق به بی نظمی و بی انضباطی میکنیم و این در حالی ست که شاهد کاهش ایمنی تردد هم خواهیم بود»، چون شهروندان را مجبور میکند از لابلای خودروها بگذرند که خطرآفرین و مشکل ساز است.
تصمیمی که باید چشم انتظار سرایت آن به دیگر شهرهای کشورمان باشیم، همان گونه که بسیاری از اقدامات رقم خورده در تهران حکم الگویی بررسی شده و دقیق را مییابد که به سرعت در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک در دستور کار قرار میگیرد و در این مورد خاص، اتفاقا بهانه برای اجرای آن به وفور در دسترس خواهد بود، چون جمعیت در نقاط زیادی بسیار کمتر از تهران است و پلهای عابرپیاده زیادی را میتوان در آن نقاط یافت که میزان رفت و آمد عابران از آنها اندک است!
ببینید کار به کجا رسیده که خودشان از سیاست تعمیر عبور کرده و سیاست «حذف» را پیشه کرده اند!
بزرگترین آفت برای شهر تهران است و از ابتدا هم معلوم بود که او نه تخصصش را دارد و نه حتی اراده لازم برای انجام کار در پست شهردار تهران را ندارد
وقتی پزشک هسته ای شهردار می شود
شایسته گزینی لوکوموتیری
و پیاده رو های در تجریش را هر ساله بارها کندهو با
بد ترین مصالح روکش میکنند و نرده های وسط خیابان
بین تجریش تا قدس را هر ساله تغییر میدهند و هیچ کسی هم جرات ندارد سوال کند ؟
که چه پیمانکاران و چه کسانی پشت اینکارها هستند؟
اینا مال شهرداری نیست با پول مردم خریداری شده
پروژه ای که باید 2 ساله تمام می شد 10 سال طول کشیده بود و هنوز تمام نشده بود. خودتان حدس بزنید که چه بر سر بودجه پروژه آمده بود و برای سر و هم کردن آن، تجهیزات ضروری را حذف کرده بودند!
اما منطقی این هست عابر پیاده باید کمترین مسیر و راحت ترین مسیر را نسبت به اتومبیل داشته باشد که در ایران برعکس هست
لذا در صورتیکه قرار باشد عابر پیاده از پل هوایی استفاده کند می بایست این پل ها دارای پله برقی باشند
دارای مسیری امن چه از نظر تردد و چه از نظر محیطی باشد.
اگر قرار به حذف هست باید مسیری مطمعن برای تردد در نظر گرفته شود
شهرداری مسئول امنیت تردد هست و در صورتیکه بخواهد از مسئولیت ذاتی خود شانه خالی کند باید شهردار پاسخگو باشد






