بازدید 2593

گزارش هیأت سازمان ملل درباره وضعیت قره‌باغ

هیأت سازمان ملل متشکل از ده‌ها نفر که برای بررسی شرایط حاکم بر قره‌باغ کوهستانی دوشنبه وارد این منطقه شد، اعلام کرد هیچ آسیبی به زیرساخت‌های غیرنظامی را مشاهده نکرده است.
کد خبر: ۱۱۹۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ 03 October 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل دوشنبه (دوم اکتبر، ۱۰ مهر) اعلام کرد تیم سازمان ملل که از منطقه قره‌باغ کوهستانی در جمهوری آذربایجان بازدید کرده، هیچ آسیبی به زیرساخت‌های غیرنظامی مثل بیمارستان‌ها، مدارس، ساختمان‌های مسکونی یا امکان فرهنگی و مذهبی مشاهده نکرده است.

به گزارش «رویترز»، این تیم یکشنبه از مرکزقره‌باغ که به کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان درآمده، بازدید کرد. دوجاریک به خبرنگاران گفت: همکاران ما از نحوه فرار ناگهانی مردم محلی از خانه‌های خود و رنجی که این تجربه باید برای آن‌ها ایجاد کرده باشد، متاثر شدند.

شمار ارامنه‌ای که در پی عملیات برق‌آسای جمهوری آذربایجان، از قره‌باغ به سوی ارمنستان گریخته‌اند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته و این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه تا پیش از این عملیات در قره‌باغ سکونت داشتند.

دوجاریک افزود: آن‌ها (تیم سازمان ملل) با هیچ گزارشی از سوی جمعیت محلی یا دیگران مبنی بر خشونت علیه غیرنظامیان در پی آخرین آتش‌بس مواجه نشدند. اعضای تیم سازمان ملل هیچگونه تخریب زیرساخت‌های کشاورزی یا حیوانات مرده را مشاهده نکردند.

ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به پاکسازی قومی متهم کرده، اتهامی که باکو رد کرده و گفته ارامنه می‌توانند به زندگی خود در این منطقه ادامه دهند و ادغام شوند. باکو همچنین اعلام کرده قصد حمله به ارمنستان را ندارد.

دوجاریک گفت هدف ماموریت سازمان ملل ارزیابی وضعیت در محل و شناسایی نیازهای بشردوستانه مردمی که در منطقه مانده‌ و آن‌هایی که فرار کرده‌اند، است. وی افزود نمایندگان جامعه ارمنی به مقامات سازمان ملل گفتند بین ۵۰۰ تا هزار ارمنی در حال حاضر در منطقه هستند.

سخنگوی سازمان ملل همچنین درباره وضعیت در مرکز قره‌باغ گفت به نظر می‌رسد هیچ مغازه‌ای در شهر باز نیست و باکو در حال آماده شدن برای ازسرگیری خدمات درمانی و برخی خدمات اولیه است.

دوجاریک در ادامه گفت تیم سازمان ملل بر نیاز به بازسازی اعتماد تاکید می‌کند و این مستلزم زمان و تلاش همه طرف‌هاست. به گفته وی، سازمان ملل قصد دارد به بازدید منظم از منطقه ادامه دهد.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام کنند. بعد از آن دو دور مذاکرات بین دو طرف برای برقراری صلح برگزار شده است.

با این حال، ارامنه قره‌باغ می‌گویند تمایلی به زندگی تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان ندارند و خانه‌های خود را به مقصد ارمنستان ترک کرده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست