بازدید 9347
مرور ویدیویی آثار فردوس کاویانی؛

نگاهی به نقش آفرینی مردی که کوچک‌ترین نقش‌ها را پراهمیت می‌کرد

کاویانی از توانایی برخوردار بود که باعث می‌شد کوچک‌ترین نقش‌ها را پراهمیت کند و به گونه‌ای به اندازه بازی می‌کرد که تمامی کارگردان بزرگ سینمای ایران طی سه دهه سعی کردند، او را در ساختار فیلم‌هایشان داشته باشند و از ظرفیت او برای بازی در نقش‌هایی که قالباً حتی نقش دو نیز محسوب نمی‌شد، استفاده کنند. کاویانی همچون یک بازیگر حرفه‌ای، هیچ گاه بازیگر در نقش‌های کوچک را کسر شان خود نمی‌دانست و در کوچک‌ترین نقش‌ها، یک اجرای ماندگار بر جای می‌گذاشت که در انتهای ذهن مخاطب می‌ماند و به همین دلیل پس از فوتش این میزان واکنش را شاهد بودیم.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴ 02 October 2023

نگاهی به نقش آفرینی مردی که کوچک‌ترین نقش‌ها را پراهمیت می‌کرد

«تابناک»؛ فردوس کاویانی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران عصر روز گذشته (یکشنبه نهم مهر) در ۸۲ سالگی درگذشت و پس از دوره طولانی بی‌خبری از او در صدر اخبار قرار گیرد و خاطرات ایرانی‌ها در دهه شصت و هفتاد با او مرور شود؛ مردی که خاطره ساخت برای بسیاری با سریال‌هایی چون همسران و آژانس دوستی شناخته شد، ولی او علاوه بر تئاترهای پرتعدادی که بازیگری و کارگردانی کرد، در فیلم‌های سینمایی پرتعدادی نیز بازی کرد.

کاویانی از توانایی برخوردار بود که باعث می‌شد، کوچک‌ترین نقش‌ها را پراهمیت کند و به گونه‌ای به اندازه بازی می‌کرد که تمامی کارگردان بزرگ سینمای ایران طی سه دهه سعی کردند، او را در ساختار فیلم‌هایشان داشته باشند و از ظرفیت او برای بازی در نقش‌هایی که قالباً حتی نقش دو نیز محسوب نمی‌شد، استفاده کنند. کاویانی همچون یک بازیگر حرفه‌ای، هیچ گاه بازیگر در نقش‌های کوچک را کسر شان خود نمی‌دانست و در کوچک‌ترین نقش‌ها، یک اجرای ماندگار بر جای می‌گذاشت که در انتهای ذهن مخاطب می‌ماند و به همین دلیل پس از فوتش این میزان واکنش را شاهد بودیم.

«تابناک» مروری ویدیویی داشته بر شماری از نقش آفرینی‌های دیدنی این بازیگر توانا در فیلم‌های سینمای ایران که در ادامه می‌توانید ببینید.

 


سکانس‌هایی از فیلم چوپانان کویر

فیلم چوپانان کویر به کارگردانی حسین محجوب و نویسندگی علی ژکان محصول سال ۱۳۵۹ است. خشکسالی در کویر بیداد می‌کند. سه چوپان: مختار، سیدموسی و میرزا، که از گله‌های ارباب مراقبت می‌کنند منتظرند تا قدیر، پسر ارباب که برای پیدا کردن مرتع رفته، بازگردد. همسر میرزا بیمار است، اما او اجازه ندارد گله را ترک کند و به دیدار همسرش برود. مختار او را راهی خانه‌اش می‌کند. در این میان تعدادی گوسفند و بز بر اثر طوفان شن می‌میرند. قدیر به تلافی میرزا را تنبیه می‌کند. مختار مداخله می‌کند و به ارباب و پاسگاه ژاندارمری شکایت می‌برد؛ اما رئیس پاسگاه حق را به قدیر می‌دهد. اسماعیل پوررضا، رضا ژیان، علی‌اکبر جهانبخش، فردوس کاویانی، نصرت دستمزی، سیروس گرجستانی، غلامرضا لیلازی، گلاب آدینه، مهری مهرنیا و حسن بکتاش در این فیلم مقابل دوربین محمد زرفام بازی کردند. حسین علیزاده موسیقی متن این فیلم را ساخت و داود یوسفیان این اثر را تدوین کرد.

 


سکانس‌هایی از فیلم پرونده

فیلم سینمایی پرونده به کارگردانی مهدی صباغ زاده و نویسندگی فریدون جیرانی و مهدی صباغ‌زاده محصول سال ۱۳۶۲ است. فئودالی به نام اکبر کلالی، که به اطرافیان خود مقروض است، طبق نقشه برادرش ظاهراً به قتل می‌رسد و قتلش را به گردن سید علی رحمت‌پور، کارگر گاوداری کلالی می‌اندازد. رحمت‌پور که نمی‌تواند در بازجویی و دادگاه بی‌گناهی خود را اثبات کند، به پانزده سال زندان محکوم می‌شود. پس از سپری شدن ایام محکومیت، در تلاش خود برای یافتن برادر کلالی، که علیه او شهادت داده، در می‌یابد که اکبر کلالی زنده است. فرامرز قریبیان، مینا آذریان، بیژن امکانیان، فردوس کاویانی، ولی شیراندامی، حسین کسبیان و محمدتقی کهنمویی در این فیلم مقابل دوربین فریدون قوانلو بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و منوچهر اولیایی این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم آن سفر کرده

فیلم سینمایی «آن سفر کرده» به کارگردانی احمد نیک‌آذر و نویسندگی مجید قاری زاده محصول سال ۱۳۶۳ است. رحمان که با پدر پیر افلیجش، باباحمزه، در روستا زندگی می‌کند دو فرزند دارد: سیف الله و حجت. حجت به شهر مهاجرت کرده و در کارخانه‌ای مشغول کار است. رحمان که در گاوداری ارباب ده کار می‌کرده به توصیه پدرش در زمین مزروعی‌شان مشغول کشت و کار می‌شود. ارباب می‌خواهد زمین‌های روستائیان را از چنگشان درآورد و تصاحب زمین‌های رحمان را به عنوان گام نخست برمی‌گزیند، مرافعه درمی‌گیرد. یکی از روستائیان به نام جواد رئیس گاوداری را از پا درمی‌آورد. پس از این واقعه، سیف الله نیز که از پیش هوای رفتن به شهر را در سر داشته پشیمان می‌شود و به پدر در زراعت زمین یاری می‌رساند. حسین کسبیان، فردوس کاویانی، محمدتقی کهنمویی، سیاوش طهمورث و احمد عباسقلی در این فیلم مقابل دوربین کریم دوامی بازی کردند. فریدون شهبازیان موسیقی متن این فیلم را ساخت و سیاوش شاکری این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم اجاره نشین‌ها

«اجاره نشین‌ها» هفتمین فیلم سینمایی داریوش مهرجویی و محصول سال ۱۳۶۵ است. یک ساختمان آپارتمانی که وارث آن نامعلوم است زیر نظر مباشر مالک متوفای خانه -که خود نیز ساکن ساختمان است- اداره می‌شود. مباشر با همکاری دلال بنگاه معاملات املاک قصد تصاحب و فروش خانه را دارد و از تعمیرات اساسی، که خانه واقعاً به آن نیاز دارد، سر باز می‌زند. مستأجران که به ماجرا پی برده‌اند برای چاره جویی با بنگاه رقیب، که در همان منطقه است تماس می‌گیرند و متوجه می‌شوند حکم تخلیه‌ای که دریافت کرده‌اند، به علت مجهول الوارث بودن ملک فاقد اعتبار است. مستأجران برای تعمیرات عده‌ای کارگر ساختمانی را استخدام می‌کنند... در این فیلم کمدی، عزت الله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری، ایرج راد، سیاوش تهمورث، فریماه فرجامی، منوچهر حامدی، فردوس کاویانی، منیژه سلیمی و... مقابل دوربین حسن قلی زاده بازی کردند. ناصر چشم‌آذر موسیقی متن این فیلم را ساخت و حسن حسن‌دوست این اثر را تدوین کرد.

 


سکانس‌هایی از فیلم بهار در پاییز

فیلم بهار در پاییز به کارگردانی مهدی فخیم زاده و نویسندگی ایرج رضایی، مهدی فخیم زاده محصول سال 1366 است. پدر و مادر چهار برادر در بمباران شهرستان کشته می‌شوند و هیچ اثری از جنازه‌شان بدست نمی‌آید. چهار پسر آن‌ها، هادی، جعفر، حسن و جلال راهی شهر زادگاهشان شده و در آنجا با خانه ویران شده‌شان روبرو می‌شوند. پدر به تناوب بر هر کدام از این برادران و خانواده‌شان ظاهر می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد که به خانه‌شان بازگردند. برادران جستجوی وسیع را برای یافتن پدر و مادر آغاز می‌کنند. آن‌ها در پایان می‌فهمند که پدر و مادرشان از بمباران جان سالم به در برده‌اند و این حوادث به تمامی تمهیدی بوده از طرف پدر و مادر تا آنان را مجدداً به اصلشان بازگرداند. هادی اسلامی، جعفر والی، مهدی فخیم زاده، پرویز پورحسینی، مصطفی طاری، فردوس کاویانی، خسرو امیرصادقی، محبوبه بیات، ثریا حکمت، پوراندخت مهیمن، شیرین گلکار و ملیحه نیکجومند در این فیلم مقابل دوربین علي اكبر مزيناني بازی کردند. حسن زندباف موسیقی متن این فیلم را ساخت و كامران قدكچيان این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم در مسیر تندباد

فیلم سینمایی «در مسیر تندباد» به کارگردانی و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی و تهیه‌کنندگی هارون یشایائی محصول سال ۱۳۶۷ است. در بحبوحه جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط ارتش متفقین دکتر راستان برای مداوای شوهر خواهر خود به ایل قشقایی می‌رود. در آن جا با امیر هوشنگ، از بزرگان ایل و یاغی گری‌های قباد و دسته اش آشنا می‌شود. او به شیراز بازمی‌گردد. برادر کوچکش، علی، سر کرده اشرار شهر را از پا درآورده است. دکتر به اتفاق علی دوباره به محل ایل می‌رود. در آن جا افراد ایل را درگیر جنگی ناخواسته می‌بیند. عزت‌الله انتظامی، مجید مظفری، فردوس کاویانی، اصغر همت، شهلا ریاحی، فرزانه کابلی، سرور نجات‌الهی، احمد هاشمی، عطاءالله زاهد، حسین پناهی، میرصلاح حسینی، منوچهر آذری، رحیم هودی، فریبا کوثری، سوسن رزانی، عین‌الشریعه پران، گلنار دره شوری، حمید جبلی، تورج زاهدی، جواد بخشی‌زاده، مارتین چارلزورث، فتح‌الله جعفری جوزانی و احمد رمضان‌زاده در این فیلم مقابل تورج منصوری می‌بینید. فریدون شهبازی موسیقی متن این فیلم را ساخت و روح‌الله امامی این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم سینمایی ساوالان

«ساوالان» چهارمین فیلم بلند سینمایی یدالله صمدی در مقام کارگردان و محصول سال ۱۳۶۸ است. گروهی راهزن هر سال اهالی روستای ساوالان را غارت می‌کنند. اهالی روستا به توصیه کدخدا عده‌ای مزدور به رهبری دوربوش خان را به کمک می‌طلبند تا با راهزن‌ها مقابله کنند. جوانی به نام سلام نیز به آن‌ها ملحق می‌شود. آن‌ها با استقبال پرشور اهالی ساوالان رو به رو می‌شوند. به زودی دوربوش خان و گروهش که قصد دارند پیش از راهزن‌ها اهالی ساوالان را چپاول کنند با مخالفت اهالی رو به رو می‌شوند. دو گروه راهزن‌ها و دوربوش خان در صدد برمی آیند تا اهالی ساوالان را گوشمالی سختی بدهند؛ اما سلام اهالی را بسیج می‌کند تا رو در روی غارتگران بایستند. مجید مظفری، محمد برسوزیان، فردوس کاویانی، خسرو دستگیر، لطفعلی سیدکوثری، فرهاد خانمحمدی، علی آقاسی، حسین بدریفر، جمال ذوالقدر، ذبیح‌الله ذبیح‌پور، یوسف دریادل، فیروز حشمت، محمدعلی شاهین، پرویز ظرافت و... در این فیلم سینمایی مقابل دوربین حسن قلی‌زاده بازی کردند. فرهاد فخرالدینی موسیقی متن این فیلم سینمایی را ساخت و حسین زندباف این اثر را تدوین کرد.

 


سکانس‌هایی از فیلم سایه خیال

فیلم سایه خیال به کارگردانی حسین دلیر و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی محصول سال ۱۳۶۹ است. حسین پناهی دژکوه، نویسنده یک‌لاقبای خیالباف و شاعر ناکامی است که شبی در خلوت تنهایی، در اوج خیال بافی، آدمی به نام غلومی خلق می‌کند، که همه جا مثل سایه به دنبال اوست. از طرف دیگر دوست حسین که قصد ازدواج با دختر همسایه را دارد. او به اصرار دوست ناشرش در محفلی شاعرانه شرکت می‌کند و در آنجا، چیز‌هایی درباره «غلومی» شخصیت خیالی یکی از قصه‌هایش می‌گوید. برق شهر قطع می‌شود و در هیاهوی حمله هوایی دشمن، مجلس به هم می‌خورد و هرکس به سویی می‌گریزد. صبح روز بعد مأموران آگاهی برای تحقیق درباره سرقتی که در همان محل انجام گرفته‌است، حسین پناهی را متهم به همدستی با غلومی می‌کنند و رد او را می‌خواهند. عزت‌الله انتظامی، حسین پناهی، حمید جبلی، جلال مقدم، فردوس کاویانی، حمیده خیرآبادی، گوهر خیراندیش، معصومه تقی‌پور، منوچهر آذری، مهدی صباغی، مریم معترف، فتحعلی اویسی، مهدی گیاهی، نادر رجب پور، میرصلاح حسینی، احمد رمضان‌زاده، نیما جعفری جوزانی و محمد تهامی‌نژاد در این فیلم مقابل دوربین همایون پایور بازی کردند. فریبرز لاچینی موسیقی متن این فیلم را ساخت و داوود یوسفیان این اثر را تدوین کرد.  

 


سکانس‌هایی از فیلم سینمایی بانو

فیلم سینمایی «بانو» به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۷۰ است. مریم، همسر محمود متوجه می‌شود که محمود برای پیوستن به زنی مطلقه قصد ترک و جدایی از او را دارد. بانو پس از تنها شدن، جهت تسکین دردش و برای یافتن همدم، کرمعلی باغبان همسایه و همسر بیمارش را به خانه مجلل خود دعوت می‌کند. فیلم، شرح احوال بانو است که با حضور مهمانان جدید در خانه خود، در ابتدا احساس خشنودی می‌کند، ولی به تدریج متوجه دزدی‌های قربان سالار که از خویشاوندان کرمعلی است و به واسطه او مهمان بانوشده‌است می‌شود. از هم پاشیدگی روحی بانو و نا بسامانی‌هایی که پس از ورود مهمانان رخ می‌دهد بانو را به سمت تصمیم جدیدش که تغییری در زندگی او به وجود خواهد آورد، سوق می‌دهد. بانو که تجربیات جدید روحی را پشت سر گذاشته است در انتها همسرش را که برای جبران و عذرخواهی به سوی او بازگشته، ترک می‌کند. بیتا فرهی، عزت‌الله انتظامی، خسرو شکیبایی، گوهر خیراندیش، فردوس کاویانی، حمیده خیرآبادی، فتحعلی اویسی، سیما تیرانداز، محمود کلاری، میرصلاح حسینی، جلال مقدم و ملیحه نصیری در این فیلم مقابل دوربین تورج منصوری بازی کردند. ناصر چشم آذر موسیقی متن این فیلم را ساخت و حسن حسندوست این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم سینمایی یک مرد یک خرس

«یک مرد یک خرس» چهارمین فیلم بلند سینمایی مسعود جعفری جوزانی و محصول سال ۱۳۷۱ است. کمالی صاحب تنها خانه مجلل کوچه خورشید که همراه همسرش نرگس خاتون از حضور یک مرد و خرسش در محله ناراضی اند، تلاش می‌کنند تا او را از محله بیرون کنند. در مقابل، بچه‌های محله که نمی‌خواهند تنها سرگرمی خود را از دست بدهند، با کمک خاله خراسانی به دفاع از خرس برمی‌خیزند. حمید جبلی، حمیده خیرآبادی، محمدعلی کشاورز، عاطفه رضوی، داریوش مؤدبیان، فردوس کاویانی، جمشید اسماعیل‌خانی، میرصلاح حسینی، روح‌الله مفیدی و منوچهر آذری در این فیلم سینمایی مقابل دوربین عزیز ساعتی بازی کردند. فریدون شهبازیان موسیقی متن این فیلم را ساخت و داود یوسفیان این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم همه دختران من

فیلم سینمایی همه دختران من، نخستین و تنها تجربه کارگردانی اسماعیل سلطانیان، محصول سال ۱۳۷۲ است. داستان فیلم درباره مردی است که تعداد قابل توجهی دختر دارد و در این میان، با گرفتاری‌هایی مواجه می‌شود. فردوس کاویانی، نادیا دلدارگلچین، نسرین مقانلو، علی مصفا، ابراهیم‌آبادی، مجید قناد، محمدعلی مژدهی و عباس محبی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین غلامرضا آزادی نقش آفرینی کردند. حسین زندباف موسیقی متن این فیلم سینمایی را ساخت و سعید حاجی‌میری این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم دل و دشنه

فیلم دل و دشنه به کارگردانی و نویسندگی مسعود جعفری جوزانی محصول سال ۱۳۷۳ است. «سحربانو» یک دختر ایلیاتی است. او تصمیم گرفته‌است به خاطر شهادت برادرانش در جنگ تحمیلی هفت سال سیاهپوش باشد. مردم ایل که نگران «سحربانو» هستند. در مراسم سنتی «سیاه بردارون» با آوردن هدایایی از او می‌خواهند که لباس سیاه را از تن به درآورد، تا خواستگارانش بتوانند پا پیش بگذارند. بر خلاف میل «سحربانو» جشن خواستگاری برپا می‌شود و هفت خواستگارش برای جلب رضایت او در یک مسابقه تیراندازی سوارکاری به رقابت می‌پردازند. از سوی دیگر در همین زمان هفت مزدور به سرکردگی «ریش قرمز» برای تصاحب گنجی وارد قلمرو آن‌ها می‌شوند و پدر «سحربانو» به قتل می‌رسد و…. محمد متوسلانی، فردوس کاویانی، توران مهرزاد، منصور خاکی، امیرحسین خانشهری، ولی‌الله مومنی، میرصلاح حسینی، اصغر رحمانی، افشین ستایش‌گر، علی امینی، جواد بخشی‌زاده، علی‌اکبر فیاضی، منوچهر آذر، شهرام زرگر و ساغر باصری در این فیلم مقابل دوربین تورج منصوری بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و حسین زندباف این اثر را تدوین کرد.

 


برش‌هایی از فیلم سفر پر ماجرا

فیلم سینمایی «سفر پر ماجرا» به کارگردانی سیامک اطلسی محصول سال ۱۳۷۴ است. محسن تابان بعد از ازدواج با آهی راهی سفر می‌شوند. در جاده، پلیس مشغول بازرسی اتومبیل‌ها می‌باشد تا سارقینی را که موجودی صندوق یک کارخانه را با خود برده‌اند دستگیر کند. اما سارقین با استفاده از یک لحظه غفلت محسن ساک محتوی پول‌ها را در باربند ماشین آن‌ها جاسازی می‌کنند. در جاده ساک از روی باربند می‌افتد و ماشین بعدی که سرنشینان آن زن و شوهر جوانی هستند ساک را به محسن و آهی تحویل می‌دهند. محسن و آهی بعد از مستقر شدن در یک هتل تازه متوجه شباهت ظاهری ساک می‌شوند. فردوس کاویانی، مهرانه مهین‌ترابی، مژگان طاهریان، داوود ناظمی، داود اسکندری، حشمت‌الله آرمیده، محمدحسین پناهی، مهدی قبادی، نیکو خردمند، آزیتا لاچینی، سیامک اطلسی، زهره صفوی، حلیه اولیاییان، اسفندیار ابراهیمی، بیژن نوری، محمدابراهیم ابراهیمی و... در این فیلم مقابل دوربین مازیار پرتو بازی کردند. فریبرز لاچینی موسیقی متن این فیلم را ساخت و ایرج گل‌افشان این اثر را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم جنگجوی پیروز

فیلم سینمایی «جنگجوی پیروز» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی راعی محصول سال ۱۳۷۷ است. گلین خانم، سوگلی ناصرالدین شاه از توطئه‌های انگلستان با خبر می‌شود و درصدد خنثی کردن توطئه برمی‌آید. از طرفی آقاخان نوری، میرزا هاشم (همسر پروین خواهر شاه) را مجبور می‌کند تا همسرش را طلاق بدهد چرا که او به پروین علاقه دارد. میرزا هاشم از ترس به سفارت انگلیس پناهنده می‌شود. در این بین تلاش‌های گلین خانم برای خروج میرزا هاشم از سفارت و جلوگیری از طلاق خواهر در کنار توطئه سفیر انگلیس برای مسئله هرات، سوء ظن شاه را نسبت به گلین خانم برمی‌انگیزد. او بالاخره زمانی که شاه می‌خواست گلین را به جرم خیانت گردن بزند، از توطئه سفیر انگلیس و آقاخان نوری مطلع شده و در می‌یابد که گلین وفادارترین یار شاه است. اکبر عبدی، فاطمه گودرزی، فردوس کاویانی، محمود پاک‌نیت، سعید امیرسلیمانی، حسن اکلیلی، محمود نظرعلیان، مرتضی ضرابی، ارژنگ امیرفضلی، مهدی میامی، عرش پورزارعی، گوهر خیراندیش و اصغر بیچاره در این فیلم مقابل دوربین محمد داوودی بازی کردند. کامبیز روشن‌روان موسیقی متن این فیلم را ساخت و منیره تقدیسی این اثر را تدوین کرد.

 

 

برش‌هایی از فیلم سینمایی میکس

«میکس» شانزدهمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی در مقام کارگردان محصول سال ۱۳۷۸ است. چند روز بیشتر به شروع جشنواره نمانده و فیلمی که خسرو ساخته در مرحله صداگذاری دچار مشکل شده، فرسودگی دستگاه‌های فنی، قطع و وصل مدام برق، آماده نبودن موسیقی متن و خستگی عوامل فنی که به طور شبانه روزی مشغول به کار هستند باعث ایجاد فضایی پرتنش و عصبی کننده شده است. از سوی دیگر الزام حضور فیلم در جشنواره که شرط لازم برای نمایش عمومی آن در سال آینده است، باعث شده تهیه کننده هم لحظه به لحظه فشار بیشتری برای آماده شدن فیلم به خسرو وارد کند، در حالی که هنوز مونتاژ فیلم کامل نشده و حتی چند صحنه‌ای را که در مراحل آخر فیلمبرداری کرده اند از لابراتوار به دستشان نرسیده است. خسرو تمام انرژی خود را به کار می‌گیرد و با خواهش و تمنا عوامل را تشویق به ادامه کار می‌کند. در حالی که امیدی به آماده شدن فیلم در زمان مقرر نیست. ناصر چشم آذر آهنگساز فیلم هم دچار بحران روحی است و از آماده کردن موسیقی متن طفره می‌رود و وقتی خسرو با شگرد‌های مختلفی او را به استودیوی ضبط موسیقی می‌برد، خستگی نوازندگان مانع از اجرای موسیقی می‌شود و دست آخر چشم آذر یک تنه با سینتی سایزر موسیقی را اجرا می‌کند. در میان هجوم این مصائب که باعث افزایش استرس خسرو شده، گروه سازنده فیلم هم چندان دل به کار نمی‌دهند و بار نگرانی او را با همکاری شان کاهش نمی‌دهند. در میان این همه گرفتاری چند صحنه‌ای از فیلم سانسور می‌شود که نیازمند دستکاری تدوین و حضور مجدد بازیگران برای صدابرداری است. اما لیلا حاتمی و علی مصفا دو بازیگر فیلم با همدیگر قهر کرده اند و حاضر به گفتن جمله هایشان نیستند. وقتی محمدرضا شریفی نیا آن دو را آشتی می‌دهد و مشکل را حل می‌کند، نوبت امید روحانی است که با حضور بی موقع خود و تقاضای مصاحبه در آن وانفسا خسرو را کلافه‌تر می‌کند. سرانجام فشار کار خسرو را دچار جنون می‌کند و قصد دارد همه چیز را به هم بریزد، اما افراد گروه، او را به یک صندلی می‌بندند و کار را ادامه می‌دهند. روز نمایش فیلم قرار می‌شود نمایش حلقه‌های آماده فیلم شروع شود تا باقی پرده‌ها برسد، اما وقفه‌های بین رسیدن پرده‌ها به سینما حوصله تماشاگران را سر برده و تعدادی از آن‌ها از شدت کلافگی روی سن سالن نمایش کمدی مسخره‌ای را اجرا می‌کنند. خسرو شکیبایی، لیلا حاتمی، عزت‌الله انتظامی، علی مصفا، محمدرضا شریفی نیا، فردوس کاویانی، ناصر چشم‌آذر، گوهر خیر اندیش، نگار فروزنده و بیتا فرهی در این فیلم سینمایی مقابل دوربین محمود کلاری بازی کردند. ناصر چشم آذر موسیقی متن این اثر را ساخت و حسن حسندوست میکس را تدوین کرد.

 

 

سکانس‌هایی از فیلم سگ کشی

فیلم سینمایی «سگ کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی محصول سال ۱۳۸۰ است. زنی به دنبال خرید چک‌های برگشتی همسرش به قیمت یک چندم است تا همسرش را آزاد کند. او تصور می‌کند اصل اموال را شریک همسرش برده، اما ماجرا چیز دیگری است... در فیلم که در تهران و باغستان و به تاریخ روایی سال ۱۳۶۷ به تصویر کشیده شده، مژده شمسایی، مجید مظفری، میترا حجار، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، احمد نجفی، حسن پورشیرازی، فردوس کاویانی، حبیب دهقان نسب، بهزاد فراهانی، عنایت بخشی، کاظم افرندنیا، رابعه اسکویی، اسماعیل شنگله، کامران فیوضات، جمشید لایق، کامران باختر، مهتاب نصیرپور، داوود فتحعلی‌بیگی، باقر صحرارودی، جعفر بزرگی، مریم بوبانی، محمود بنفشه‌خواه، امید همایون، علی سلیمانی، هوشنگ قوانلو، مهشاد مخبری و محسن قاضی‌مرادی در این فیلم مقابل دوربین اصغر رفیعی جم بازی کردند. صبا خضوعی و وارطان ساهاکیان موسیقی متن این فیلم را ساختند و بهتر بیضایی خود اثرش را تدوین کرد.

 


سکانس‌هایی از فیلم جایی برای زندگی

«جایی برای زندگی» پنجمین فیلم بلند سینمایی محمد بزرگ‌نیا در مقام کارگردان و محصول سال ۱۳۸۳ است. با شروع جنگ، خانواده بزرگ عیدی محمد که ساکن استان ایلام است، با مسائل و مشکلاتی رو به رو می‌شود. یکی از داماد‌های او عراقی است و تصمیم می‌گیرد همراه با داماد دیگر به عراق برود. به همین سبب رعنا و حامد که هر دو نوه عیدی محمد هستند و قرار است ازدواج کنند، باید از هم جدا شوند. عیدی محمد می‌گوید که رعنا و حامد باید ازدواج کنند و بردن رعنا معنی ندارد و پدر رعنا نیز می‌گوید از نظر او هیچ دل بستگی وجود ندارد و رعنا در عراق ازدواج خواهد کرد. به رغم تصمیم بزرگ تر‌ها رعنا به حامد قول می‌دهد که برای پیدا کردن او حتماً باز خواهد گشت و قرار آن‌ها این است که حامد آخرین نشانی خود را در جیب مترسک مزرعه بگذارد... عزت‌الله انتظامی، هدیه تهرانی، آتیلا پسیانی، هانیه توسلی، فردوس کاویانی، مهدی میامی، عمار دهقانی‌تفتی و قاسم زارع در این فیلم سینمایی مقابل دوربین حسین جعفریان بازی کردند. مجید انتظامی موسیقی متن این فیلم را ساخت و عباس گنجوی این اثر را تدوین کرد.

 

 

برش‌هایی از فیلم سینمایی نارنجی‌پوش

فیلم سینمایی «نارنجی پوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر محصول سال ۱۳۹۰ است. حامد آبان عکاس حرفه‌ای مطبوعات، با خواندن کتابی چنان تحت تأثیر پالایش محیط زیست و مبارزه با آشغال زایی قرار می‌گیرد که لباس نارنجی مخصوص رفتگران پوشیده و به رفتگران شهرداری می‌پیوندد و با عنوان «نارنجی پوش لیسانسه» به شهرت می‌رسد، اما اعتبار و محبوبیت حامد، زندگی خصوصی و خانوادگی او را با سیلی از فراز و نشیب‌های عاطفی تند و ناگهانی به سمت و سویی دیگر می‌برد. حامد بهداد، لیلا حاتمی، میترا حجار، طناز طباطبایی، فردوس کاویانی، همایون ارشادی، اردشیر رستمی، امید روحانی، محمدجواد جعفرپور، مهیار پورحسابی، کامشاد کوشان، علی عابدینی، کیانوش گرامی، سیمون سیمونیان، علی‌اصغر طبسی، شاهین جعفری و فرهنگ سروری در این فیلم مقابل دوربین فرخ مجیدی بازی کردند. کریستف رضاعی موسیقی متن این فیلم را بر اساس ملودی فریبرز لاچینی ساخت و هایده صفی یاری این اثر را تدوین کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳
یادش گرامی
خدا رحمتش کنه.خیلی باهاش خاطره داشتیم
روحش شاد.واقعا حیف بود
عالی بود
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
جدای تبلیغات مضخرف تابناک باید گفت فیلمای قدیمی برخلاف فیلمای جدید ایرانی قابل دیدن بودن و کیفیت خیلی بالاتری از لحاظ محتوا داشتن
خدا رحمتش کنه
روح همه درگذشتگان شاد
تسلیت به خانواده محترم ایشون
واقعا با هر نقشی که بازی میکرد عشق میکرد و لذت‌میبرد از موقعیت و پرسوناژ ، همین هم باعث میشد مخاطب هم عشق کنه و لذت ببره از بازی بی نظیر استاد فردوس کاویانی ، روحش شاد و یادش همیشه جاودان
روحش شاد و در آرامش باد
بی مزه بود
روحش شاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی