بازدید 5373

۲ مقام امنیتی همسایه امروز در تهران

امروز تهران شاهد حضور ۲ مقام امنیتی کشورهای همسایه بود. مشاور امنیت ملی عراق و دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی و در پی توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق و همچنین تحولات اخیر در قفقاز جنوبی به تهران آمدند.
کد خبر: ۱۱۹۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱ 01 October 2023


به گزارش تابناک به نقل از فارس، امروز (یکشنبه) نهم مهر ماه تهران شاهد حضور ۲ مقام امنیتی کشورهای همسایه در تهران بود. پیش از ظهر امروز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در رأس هیأتی به تهران آمد و بعدازظهر امروز نیز «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان وارد تهران شد.

الاعرجی و هیأت همراه در این سفر به دیدار «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی رفت و درباره مناسبات دوجانبه و توافقنامه امنیتی ایران و عراق به رایزنی پرداخت. وی همچنین بر عزم دولت و نهاد امنیت ملی عراق برای اجرای این توافقنامه تأکید کرد، توافقنامه‌ای که حدود ۲ هفته پیش موعد اجرای آن به پایان رسید. 

احمدیان هم در این دیدار ضمن تأکید بر اجرای دقیق و کامل توافقنامه امنیتی ۲ کشور، آن را تضمین کننده امنیت مرزها خواند.

این دومین ملاقات الاعرجی با احمدیان پس از تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی توسط اوست. الاعرجی خرداد ماه نیز در سفر به تهران با احمدیان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. احمدیان در آن دیدار بر اجرایی کردن توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق تأکید کرده بود.

 

 

«قیس المحمداوی» معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق، بعدازظهر امروز (یکشنبه)، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) به تشریح جزئیات جدیدی از اقدامات عراق در راستای اجرای توافقنامه امنیتی با ایران پرداخت و گفت: کمیته‌ای عالی به ریاست «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و افسران وزارت دفاع، وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی این کشور شکل‌ گرفته که از حدود یک سال قبل در تلاش برای ایجاد سازوکاری برای توافق امنیتی با جمهوری اسلامی ایران هستند تا کنترل مرزها را به وسیله نیروهای مرزبانی به دست گیرند.وی افزود: اجرای این سازوکار آغاز شده و طی دو هفته گذشته بیش از ۱۰ الی ۱۲ نقطه مرزی وجود داشته که تحت کنترل نیروهای مرزبانی عراق درآمده و گروهک‌های تجزیه‌طلب از آنجا دور شده‌اند وبه محل‌های مشخصی در عمق خاک عراق منتقل شده‌اند. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر امروز نیز میزبان «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان برای نخستین بار بود. دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی بعدازظهر امروز (یکشنبه) نهم مهر ماه وارد تهران شد. در این دیدار قرار است درباره روند مناسبات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی بحث و تبادل نظر شود.

گریگوریان پیش از این در ۱۶ مرداد ماه سالجاری و در پی انتصاب احمدیان به این سمت با وی تلفنی گفت‌وگو کرده بود و دیدار امروز نخستین دیدار گریگوریان و احمدیان است. البته این دومین سفر گریگوریان به تهران در سالجاری شمسی است. او ۲۰ فروردین ماه سالجاری در سفری که به تهران داشت با علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرده بود. شمخانی در آن دیدار با بیان اینکه هرگونه تغییر در جغرافیای قفقاز جنوبی اقدامی تنش زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است، تصریح کرد: تنش و درگیری در قفقاز به نفع هیچ کشوری نیست. 

 

 

سفر گریگوریان به تهران پس از تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ صورت می‌گیرد. 

جمهوری اسلامی ایران بارها و پیش از این اعلام کرده بود که قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند و معتقد است مسائل آن از جمله حقوق و امنیت ساکنان آن باید در این چارچوب و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. ایران همچنین آمادگی خود را برای برگزاری نشست ۳+۳ (ایران، روسیه، گرجستان،ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) در تهران اعلام کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم