بازدید 2620
۵

سبقت آنفلوآنزا از کرونا در مازندران

بیماری آنفلوآنزا با مراجعه روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر افراد مشکوک و همچنین ابتلا قطعی علاوه بر افزایش نگرانی‌ها از شیوع این بیماری خطرناک در استان، این روزها در کمال ناباوری گوی سبقت را از کرونا به عنوان شایع‌ترین بیماری جمعی سال‌های اخیر ربوده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ 01 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ‌ فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا باعث افزایش بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا شده و در حال حاضر این بیماری شیوع پیدا کرده است و به نظر می رسد این بیماری همچون کرونا در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند افراد زیادی را مبتلا کند.

بنا به اظهار نظر مسوولان حوزه بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با افزایش تعداد ابتلا به آنفلوآنزا روند صعودی مبتلایان در روزها و ماه های آینده بیشتر شود.

هرچند آنفلوآنزا به عنوان بیماری ویروسی و تنفسی فصول سردسال به شمار می رود اما تجربه ۲ سال اخیر مبنی بر الزامی بودن زدن ماسک برای مقابله با کرونا، ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یافت و حتی در مازندران به صفر رسیده بود.

کارشناسان حوزه بهداشتی مازندران معتقدند شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان دستورالعمل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کافی، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و البه با تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات از جمله توصیه های این مرکز برای مقابله با بیماری های ویروسی تنفسی از جمله کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:همه ساله در بیشتر موارد از آبان ماه موارد ابتلا به این بیماری در مازندران رویت می شد اما از شهریور ماه موارد ابتلا به آن مشاهده شده و مواردی از ابتلا هم استانی ها گزارش شده است

عباس علیپور افزود:‌ بررسی های انجام شده مراجعات افراد به مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح استان نشان می دهد که تعداد بیماران با علائم تنفسی به نسبت ماه های گذشته بیشتر شده است و بررسی روزانه بیماران مراجعه کننده در هفته های اخیر نشان می دهد که موارد درمان به صورت سرپایی و بستری مبتلایان به این نوع بیماری ها افزایش یافته است

وی ادامه داد : سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا بیماری های تنفسی هستند که در حال حاضر مردم مازندران در این روزها به آن مبتلا می شوند که شباهت علائم آنها باعث می شود که تشخیص هر یک از آنها با سختی مواجه باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران توضیح داد : در سه سال اخیر بدلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این بیماری باعث شده بود تا در این مدت تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا کاهش یابد و حتی به صفر رسیده بود.

وی گفت : اما ذهنیت عموم مبنی بر از بین رفتن بیماری کرونا باعث شده تا افراد ماسک نزنند که این موضوع نه تنها باعث افزایش تعداد مبتلایان به کرونا شده است در افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا نیز تاثیر گذاشته است.

به گفته علیپور علائم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر است، فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

وی ادامه داد: علائم سرماخوردگی معمولاً در حدود هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به سرعت آنفلوآنزا بروز نمی‌کند. علائم آنفولانزا ۲ هفته طول می کشد و با بدن درد همراه است.

این مسول در حوزه بهداشت مازندران در صورت ابتلا به عفونت آنفلوانزا، یک روز قبل از بروز علائم آنفولانزا و پنج تا هفت روز پس از بیمار شدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد.

وی گفت :برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

به گفته علیپور رعایت این نکات می تواند افراد را در مقابل این بیماری مصون کند و نیازی نیست تمامی افراد جامعه واکسن تزریق کنند.

وی بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص جامعه تاکید کرد و توضیح داد :افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران به افرادی که با این مشکلات مواجه نیستند توصیه کرد که برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اصراری نداشته باشند و گفت : رعایت نکات بهداشتی می تواند آنها را در مقابله با این بیماری کمک کند و بدن به صورت طبیعی قادر است در مقابل آن مقاومت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
خواهشا اطلاع رسانی ... هر بیماری که اضافه شود و اطلاع نداشته باشد یعنی هزینه برای مردم و کشور .....
برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده که برای عدم ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت و مورد توجه قرار گیرد.
الان حدود یک ماه است خانواده بنده درگیر کرونا شده بودیم درمانگاه ها هم پر بودن از بیمارانی که میگفتند کرونا است

خانواده برادرم و چند تن از خانواده های همکارانمان نیز کرونایی شده بودن


لطفا درست و به موقع اطلاع رسانی کنید ...
حالا شما اسمش را بذار انفولانزا !!! تا زمانی که کرونا در جهان وجود داره اینا کروناست !!! این از سکوت دولت بعد از راهپیمایی چندوقت پیش و اوج گیری دوباره کرونا اینم از کتمان و ادرس غلط دادن
هر کاری هم انجام بشه با باز شدن مدارس انتقال ویروس افزایش پیدا میکنه و هیچ کاری هم نمیشه کرد چونکه بچه ها نمیتونن رعایت کنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست