بازدید 14980

گاف‌های تکراری «رسانه ملی» تا کجا ادامه دارد؟

جام جم، روزنامه صداوسیما، در گزارشی درباره قطعه موسیقایی و ماندگار «کجایید ای شهیدان خدایی»، به جای رزمندگان کشورمان، تصویر بزرگی از سربازان عراقی را منتشر کرد. این روزنامه به جای انتشار تصویر شهدا و یا رزمندگان ایرانی، تصویری عجیب از سربازان عراقی را برای شرح شکل گیری قطعه کجایید ای شهیدان خدایی منتشر کرد. نکته جالب توجه درباره این گاف عجیب روزنامه صداوسیما، عدم عذرخواهی نسبت به آن و یا درج توضیح درباره این اشتباه غیر قابل توجیه است.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸ 27 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از آرمان امروز، اما این تنها اشتباه مجموعه سازمان صدا و سیما در این روزها نبود،  شبکه خبر در مصاحبه با مدیر بحران استان لرستان موضوع صدای مهیب در این استان را محرمانه معرفی کرد و در زیرنویس آورد. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است: چرا گفتگوی محرمانه را باید در شبکه خبر اعلام کرد؟ و عجیب‌تر اینکه از مقام دولتی مصاحبه محرمانه گرفته، ولی اسم آن مقام را هم ذکر کرده اند.

«انتقادات از نوع تحرکات صدا و سیما و عدم قدرت جذب مخاطب در رسانه‌ملی با نزدیک شدن به انتخابات اسفند ماه رو به افزایش است و باتوجه به نظرسنجی‌ها، برنامه‌های رسانه ملی در آستانه انتخابات مجلس با بحران مقبولیت بین مخاطبان رو‌به‌رو است. موضوعی که زنگ خطر از دست رفتن مرجعیت رسانه ملی را به صدا درآورده است. از ابتدای انقلاب ۵۷، دو تفکر در صداوسیما نمایندگانی داشتند که به فراخور موقعیت‌های سیاسی، هر یک توانستند دست بالا را پیدا کنند.

تفکر اول، به تکثر آراء و نظرات برای جذب حداکثری مخاطب اولویت می‌داد تا از این رهگذر، در رقابت با رسانه‌های ماهواره‌ای خارجی، صداوسیما بتواند پیام جمهوری اسلامی را به فراتر از مرزها هم برساند.

اغلب روسای صداوسیما از محمدهاشمی تا عبدالعلی علی عسگری در این گروه جای دارند. حتی در زمان جنگ نیز تلاش شده بود مرجعیت صداوسیما بین مردم، با سرپرستی شوراهای سه نفره حفظ شود.

اما تفکر دوم که رسانه ملی را حوزه برنامه سازی برای یک گروه با عقیده خاص، تلقی می کرد، به مرور برنامه سازانی را که قرابت سیاسی با مدیران عالی نداشتند، حذف کرده و کوشش می کرد، شبکه های صداوسیما را به مثابه قرارگاهی نظامی و سیاسی تحت تابعیت یک سلیقه واحد درآورد، تا از رهگذر یکدست کردن آراء و نظرات همچون یگانی نظامی، پای برنامه سازان، زیر طبل واحد دستورات ابلاغی قرار گیرد. در این راهبرد، حتی لباس و موی برنامه سازان و مجریان، به مسئله مدیران تبدیل می شد تا بتوانند صرفا افراد تحت تابعیت نظر،عقیده وسلیقه خود را برای برنامه سازی در صداوسیما در اختیار بگیرند.

«شیوا قاسمی‌پور»، دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس در خصوص ورود دو مجری صداوسیما به دانشگاه شریف به عنوان استاد، اضافه کرد: در این مورد نگران هستم. این مسأله برای من که یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس هستم، مسأله مهمی است و ما حتما باید آن را در اولویت قرار دهیم و حتما آن را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و مدافع حقوق ضایع شده این بزرگواران هستیم. صحبت‌های جامعه دانشگاهی و دانشجویان برای ما ارزشمند است.

اساتید سرمایه اجتماعی این مملکت هستند، جامعه دانشگاهی جامعه‌ای عاقبت‌اندیش و آزادی‌اندیش است، اما این دلیل بر آن نیست که بخواهد مشکلی برای اساتید و دانشجویان ما پیش بیاید.  چنین اتفاق‌هایی باعث تاسف است. ما سرمایه اجتماعی را نمی‌توانیم به همین راحتی فدای یک سری مداخلات سیاسی و اتفاقات دیگر کنیم. آموزش یک کشور برای تمام اقشار خیلی مهم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۸
اصلا اینجوری نیست بلکه اعتقادشان این است
حالا کی رسانه میلی می بینه که شما نگران شدید ؟
گاف های صدا سیما را از شما می شنوم. باور کنید سال هاست که تلویزیون ایران را ندیده ام
واقعا صدا و سیما از هر نظر تعطیل هست مدیریت و برنامه و .... تا دلتون بخواهد دروغ میگه
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
خودت تعطیلی ، خودت دروغی
اصلاً کی گفته تو تلویزیون جمهوری اسلامی ببینی، لیاقت امثال شماها،همان من وتو واینترنشناله
علی برکت الله
صداوسیما فقط برای خودشون و یه عده که بی چون و چرا و بدون فکر کردن اخبارش رو قبول دارن برنامه پخش میکنه که اونا هم براشون مهم نیست چی پخش میشه. هر برنامه ای باشه میپسندن
از صدا و سیما هیچی بعید نیست
جلو سعید جلیلی را بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
وحید جلیلی برادر ایشان
رسانه ملی،؟؟؟؟ چی هست اصلا کجاست
وقتي مدير از ميدون و سبك جهادي مياريد ميشود صدا و سيما
بودن عوامل کارنابلد در مصدر قدرت میشه همین
حیف ازهزینه ها که برباد میره
مگررسانه ملی هم داریم تاجایی که مااطلاع داریم میلی بود
مگر اینکه سوتی صدا سیما میلی روگجج توی فضای مجازی ببینیم وگرنه اخرین باری که تلویزیون ایران دیدم یادم نمیاد
حتی لباس و موی برنامه سازان و مجریان، به مسئله مدیران تبدیل می شد تا بتوانند صرفا افراد تحت تابعیت نظر،عقیده وسلیقه خود را برای برنامه سازی در صداوسیما در اختیار بگیرند.
.
.
آقای جلیلی که قائم مقام فرهنگی صدا وسیما هستند و معاونتهای تولیدی صدا وسیما زیر نظر ایشان است که ماشالا موی بلندی دارد ....
شما گاف صدا وسیما را بزرگ نکن برو دروغها من وتو واینتر نشنال را ببینی براتکافیه وطنفروشها خجالت بکشید
ما که رسانه ملی ندیدیم شاید منظور از ملت همون پمج درصد ساندیس خور باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی