بازدید 11564
تابناک گزارش می‌دهد؛

پایان سومین خشکسالی کشور با کاهش ۱۴.۳ درصدی بارش‌ها/ چشم انتظار ترسالی بمانیم یا آهنگ مدیریت منابع آب کشور را تغییر دهیم؟

سومین خشکسالی پیاپی کشور در حالی به پایان رسید که برخی کارشناسان و متخصصان منابع آب پیش بینی می‌کنند وارد دوره جدیدی از ترسالی شده ایم و در سال آبی جاری بارش‌های مطلوبی در کشور رقم خواهد خورد؛ احتمالی ضعیف که به نظر نمی‌رسد چندان بتوان به آن تکیه کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵ 24 September 2023

پایان سومین خشکسالی کشور با کاهش ۱۴.۳ درصدی بارش ها/ چشم انتظار ترسالی بمانیم یا آهنگ مدیریت منابع آب کشور را تغییر دهیم؟

رضا رحیمی: به گزارش «تابناک»،  بر اساس اطلاعات جدیدی که مدیریت منابع آب در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، میزان بارش سال آبی جاری نسبت به دوره بلندمدت ۲۱ ساله ۱۴.۳ درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش را تجربه کرد.

بر اساس آمار‌ها استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، قزوین و تهران با کاهش بیش از ۳۰ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت بدترین شرایط را در سال آبی گذشته تجربه کردند. از طرفی سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بیش از ۲۰ درصد افزایش بارش نسبت به دوره بلندمدت را داشتند.

همچنین به صورت کلی ۱۰ استان کشور بارش فراتر از دوره بلندمدت را به ثبت رساندند و ۲۱ استان نیز کمتر از متوسط ۲۱ ساله بارندگی دریافت کردند.

اطلاعات آبی حوضه‌های آبریز نیز نشان می‌دهد هر ۶ حوضه آبریز درجه یک کشور نسبت به متوسط ۲۱ ساله با کاهش بارندگی مواجه شدند که بیشترین میزان کاهش در شمال شرق کشور با ۵۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره بلندمدت به ثبت رسید.

در حوضه‌های آبریز مهم نظیر دریاچه ارومیه کاهش بارش ۱۱.۳ درصدی نسبت به بلندمدت اتفاق افتاد و همچنین حوضه آبریز درجه دوم گاوخونی نیز ۵ درصد افزایش بارندگی را تجربه کرد.

برخی کارشناسان دلیل تفاوت ایجاد شده در میزان بارش برخی مناطق جغرافیایی کشور و کاهش بارش‌ها در شمال غرب و مرکز و افزایش بارش‌ها در غرب و جنوب غرب کشور را ناشی از منشأ ریزش‌های جوی می‌دانند.

به طوری که به باور آن‌ها در سال آبی جاری گذشته سامانه‌های مدیترانه‌ای نسبت به دوره‌های گذشته کمتر بر بارش‌های کشور اثر گذار بودند که نتیجه آن کاهش شدید بارش‌ها در شمال غرب کشور و به ویژه حوضه آبریز ارومیه بود و از آنسو سامانه‌های کم فشار سودانی که منشأ بسیاری از بارش‌ها در جنوب غرب کشور هستند، نسبت به سال‌های گذشته اثر گذاری مطلوبی از خود بر جای گذاشتند.

صرف نظر از سال آبی گذشته و عملکردی که در مهار و کنترل آب‌ها در این سال رخ داد، پرسش مهم این است که سال آبی جاری چگونه خواهد بود و متولیان آب و خاک کشور عملکرد خود را در این سال آبی چگونه باید تنظیم کنند.

همانطور که پیشتر اشاره شد برخی کارشناسان و متخصصان بر این باور هستند که ارزیابی‌های علمی و مهندسی حکایت از ورود به یک دوره ترسالی جدید دارد که البته این احتمال با قطعیت مطرح نمی‌شود تا اگر رخ نداد برای این افراد شائبه طرح مباحث غیر علمی و غیر کارشناسی مطرح نشود.

با این وجود آنچه که گزارش‌های مفصل و دقیق علمی و بلند مدت کشور نشان می‌دهد این است که اساسا اقلیم ایران یک اقلیم گرم و خشک است و هر گونه برنامه ریزی و اقدام مدیریتی باید بر اساس همین نکته مهم علمی پایه گذاری و اجرایی شود.

این نکته را از آنجایی مورد تاکید قرار می‌دهیم که می‌دانیم به صورت کلی ۶۵ درصد از اراضی کشور در گستره اقلیم‌های خشک و فراخشک قرار دارد و بر اساس آمار‌های بلند مدت دوره‌های خشکسالی کشور نه سه ساله و چهار ساله بلکه دست کم ۱۰ ساله است.

جدا از اینکه سال پیش رو ترسالی در پیش باشد یا خیر نکته مهم این است که مطابق آمار طی ۳ دهه گذشته ذخایر آب زیر زمینی کشور از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که همین نکته مهم نیز ضرورت اقدام فوری و جدی برای حفظ و جبران ذخایر آب زیر زمینی را متذکر می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که بر اساس بسیاری از آمار و ارقام مستند چیزی حدود ۸۸ تا ۹۰ درصد از آب تجدیدپذیر کشور هم اکنون در بخش کشاورزی با راندمان بسیار پایین به مصرف می‌رسد و این در حالی است که میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی در جهان ۷۰ درصد و در کشور‌های توسعه یافته کمتر از ۴۰ درصد آن هم با بازدهی بسیار بالاست.

دیگر آمار و ارقام نشان می‌دهد در ایران چیزی حدود سالانه ۹۳ میلیارد متر مکعب آب برای تامین مصارف مختلف مصرف می‌شود که بیش از ۲ برابر شاخص بین المللی تعریف شده برای این مهم است.

مصرف این میزان آب به صورت سالانه در کشور همچنین در حالی است که بر اساس اسناد بالادستی آب قابل برنامه ریزی کشور تنها ۸۱.۵ میلیارد متر مکعب است و این یعنی نه تنها سالانه بیش از ۲ برابر شاخص‌های بین المللی در کشور آب برداشت می‌شود، بلکه این رقم ۱۱ میلیارد متر مکعب از آب قابل برنامه ریزی مصوب و قانونی نیز بیشتر است.

همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد صرف نظر از اینکه سال آبی پیش رو ترسالی در پیش باشد یا خشکسالی، همچنان کار نکرده در حوزه مدیریت منابع آب کشور بسیار زیاد است و صیانت از منابع آب کشور به ویژه آب‌های زیر زمینی که قطعاً بخش قابل توجهی از آن سهم آیندگان است، باید در دستور کار قرار بگیرد.

اقداماتی مانند هماهنگی بین دستگاهی، بهبود کیفیت حکمرانی آب، اجرای صحیح و نه شعاری الگوی کشت، افزایش راندمان کشت محصول در بخش کشاورزی، پایش و کنترل دقیق مصارف سطحی و زیر زمینی، نوسازی و اصلاح شبکه‌های آبرسانی و... که در صورت اقدام می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات آبی کشور را کاهش داده و میزان انعطاف پذیری کشور در برابر خشکسالی‌ها را افزایش دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
هیچکدوم جمعیتا به 200 میلیون ادعایی برسونیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
منابع آب بسیار محدود است،کشاورزی بی حساب و کتاب وسنتی کشور را نابود می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
کشورهای عربی از دیر باز مشگل آب داشتند و قدر گوهر آب را می دانستند!!! ولی این موضوع برای ما تازگی دارد و فرهنگ سازی آن به یک اراده حاکمیتی نیاز دارد!! این فرهنگ سازی مخصوصا در بخش کشاورزی واجب است!!!
اینقدر تلخی تورم بالا سنگینه که اگه نصیب هر ایرانی یک اقیانوس آب بشه کوچکترین ارزشی نداره!
نه
همانند عصر حجر به آسمان چشم بدوزیم.
با توجه به پدیده گرمایش جهانی و گستره اثر این تغییرات در سطح جهان و موضوعاتی که در کنفرانس های COP و برنامه های آتی آن پرداخته می شود, انتظار برای بروز پدیده های آسمانی و بارش رحمت گونه بدون اصلاح نظام کنونی چرخه آب هرگز مشکلی حل نخواهد شد. بدیهی است که برنامه ریزان کشور و متخصصین و همه مردم بر این اراده قرار بگیرند که حتما میزان تولید دی اکسید کربن را کاهش دهند. همه عوامل هدر رفت آب از بین برود. نظام بهره برداری آب در همه بخش ها؛ از صنایع و کشاورزی گرفته تا خانگی ، تغییر یابند و بهینه گردند. سطح سبز (گیاهان) افزایش یابند. حمل و نقل و از حالت خصوصی به عمومی گسترش پیدا کنند؛ سوخت های فسیلی به انرژی های نو و تجدید پذیر تغییر یابند و در صنعت ساختمان به طور جدی به بهینه سازی ایزولاسیون و دخیره انرژی پرداخته شود. از توسعه افقی شهری به توسعه عمودی ساختمان ها و تمرکز بر بهینه کردن آنها برای تغییر سیستم اقدام شود. سیستم های گرمایشی و سرمایشی سنتی به سیستم های نوین و هوشمند تغییر یابند. به محیط زیست بیش از پیش توجه شود. بازیافت آب مد نظر همگان قرار گیرد. تحقیق و توسعه در دانشگاه و صنعت با هم یکی و هم سو شوند و برای حل مشکلات گوناگون و در هم تنیده تمرکز پیدا کنند. صدا و سیمای میلی کشور (!!!!) تمرکز بیشتری به بهره برداری از متخصصین واقعی و باسواد (نه تایید کننده تصمیم های بالادستی ها!!!!) برای آموزش درست مردم در همه زمینه های گفته شده اقدام نمایند سیاست را حتما از محیط زیست کشور و منابع طبیعی دور کرد (!!!!). تا این که در یک دوره زمانی میان مدت بتوان از چنین بحرانی گذر کرد. وگرنه هشدارهای (!!!!) متخصصین که سال هاست به نظام مدیریتی ناشنوانی کشور داده شد به تحقق خواهد پیوست و دیگر هیچ راه حلی جز ویرانی و تباهی وجود نخواهد داشت.
تنهلراه حل افزایش جمعیت است
تا ۲ میلیارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
:))))
ما یک همسایه ای داریم که چاه خانگی داره. چون استخرش دستگاه تصفیه نداره هفته ای یک بار اب استخرش رو عوض می کنه. برای ابیاری فضای سبزش هم ساعت ها اب رو‌ باز میذاره انقدر که تو خیابون اب راه می افته. این فرهنگ اغلب ما ایرانی هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
قبول
اما مصرف اصلی و مصرف کننده اصلی آب در کشور، کشاورز است و بعد صنعت
مصرف خانگی درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده است
دولت سینه جلو میندازه میگه گندم خودکفا شدیم، بیاد و بگه برای تولید این گندم به چه میزان از سفره های زیر زمینی یا روان آب ها ، بصورت مازاد آب کشیدی
طبقات فرودست از نظر فرهنگی بیماری اب پاشی دارند. هر موقع که وارد بازار های میوه و تره بار بشین یکی از کارگر ها شیلنگ به دست داره اب رو حروم می کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
طبقات بالا دستم بیماری پریدن تو استخرهای اختصاصی خونشونو دارن?
مسیولین ایران نباید فریب دوره های خشکسالی و ترسالی بخورند چون از قدیم الایام کشور ایران با کمبود آب مواجه بوده است و‌پیشینیان با صرفه جویی و اقتصادی ترین روشها آب مصرف می کرده اند و قناتهای زیادی در بخش اعظم کشور و مناطق کم آب حفر کردند تا بتوانند مواجه با کمبود آب نشوند.
اگر حتی بیست یا سی سال هم ترسالی باشد با توجه به خشک شدن سفره های آبی زیر زمینی و نیز مسرف بودن مردم در مصرف آب و استفاده نکردن از روش های مکانیزه در کشاورزی و عدم بازیافت آب پسابها ‌‌و فاضلابها و ..باید همیشه بدترین حالت را در نظر داشته باشند و با اقدامات پیشگیرانه از قبیل سد و بند و ابخوانداری و آبخیزدآری و ...نسبت به ذخیره آب باران و برف در دوره های ترسالی برای دوره های خشکسالی و روز مبادا اقدام کنند و در مصرف آب در زمان ترسالی به حد ضرورت اکتفا کنند و ازریخت و پاش آب جلوگیری کنند تا یک حالت متعادل ایجاد گردد و فرهنگ مصرف بهینه بین مردم و کشاورزی و صنعت حکم فرما شود.
پیامد های کاشت برنج این طرف و ان طرف و زدن چاه های عمیق و خالی کردن اب های زیر زمینی و بی توجهی به هشدار های کارشناسان را امروز می بینیم
از کاشت محصولات آب بر کم خاصیت(هندوانه وخیار و ....) که ماندگاری هم ندارند دست بکشیم و محصولاتی که ماندگاری بیشتری دارند و آب کمتری مصرف می‌کنند کشت شود .تصفیه آب ، مصرف درست آن و،،،، مورد توجه قرار گیرد و....
فقط مادامی که منتظر هستین لطفا جمعیت رو افزایش بدین.
حالا اگه نشد هم بذارین همینجوری افغانی ها بیان تو
علت دشمنی و مقاومت جلوی علم روز رو من واقعا متوجه نمیشم! سرزمین ما تو همه چیز باید تک باشه اصلا
دیر شده برای این حرفها ...
اگر امامان جمعه سراسر کشور با هم نماز باران بخوانند شاید فرجی بشود و باران ببارد.
فرض کنیم داریم به وضعیت بارندگی در عربستان می رسیم. یک خشکسالی به مفهوم مطلق و بارش های سیل آسای انگشت شمار در برخی نقاط. برنامه مدیریت آب در این مورد چیست؟ آیا فقط باید منتظر بارش های طبیعی بود و مردم را مجبور به صرفه جویی کرد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی