بازدید 3200

تعداد دانشگاه‌های کشور باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر کاهش تعداد دانشگاه های کشور، گفت: بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاه های ایران باید به عدد ۵۰۰ واحد کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 21 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، «قاسم عمو عابدینی» روز چهارشنبه در جلسه کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی آذربایجان شرقی، افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی و آموزش عالی در کشور وجود دارد و کاهش واحدهای دانشگاهی ضرورت ارتقاءبخشی به وضعیت آموزش عالی در کشور است.

وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق طرح آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: هم اکنون رتبه دانشگاه تبریز در جهان بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است که اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های آذربایجان شرقی تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ ارتقا پیدا می‌کند.

عموعابدینی با اشاره به اینکه بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی مشمول طرح آمایش آموزش عالی نیستند و همچنان به رویه قبلی، فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند، افزود: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار ندارند یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، باز هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰ رشته را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم.

وی در ارتباط با ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، گفت: برخی از دانشگاه‌ها به رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند، اما قرار نیست همه دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

عموعابدینی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، اظهار کرد: همه شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و این طور نباشد که تمرکزتان تنها بر روی دانشگاه متبوع خود باشد که بر همین مبنا نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

وی کیفیت و توانمندی دانشجویان را خط قرمز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و یادآور شد: اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی قصد داریم در قالب طرح آمایش اختیارات را به استان‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا به حقیقت حدیث «العلم سلطان» امام علی (ع) پی برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند و ما نیز باید در همین مسیر حرکت کنیم.

عموعابدینی با طرح این سوال که آیا واقعاً دانشگاه‌های ما به صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی- اسلامی هستند؟، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه نخستین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق داده‌اند، در حالی که هنر و حکمت هدیه ایرانی‌ها به دنیا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
عمو جان اول کسانی را که در فاصله سالهای 1384 تا 1388 هر مرکز آموزش در پیت را تبدیل به یک دانشگاه کردند معرفی و محاکمه بفرمائید و در راس آن آقای احمدی نژاد. بعد این طرح خودتان را ابتدا از تهران شروع کنید که در حال حاضر تعداد مراکز به اصطلاح آموزش عالی آن سر بفلک می زند. مراکزی که به خواست همین مسئولین و برای دانشجو کردن فرزندان خودشان ، دادن مدرک دکتری های آنچناین به هرکدامشان و در نهایت استاد دانشگاه!!!!!!! کردن آنها تاسیس شدند.
پس لطفاً اول این همه غیرانتفاعی های قارچ گونه آقایون ساماندهی و ادغام شوند نه دانشگاه بزرگ و مردمی پیام نور که شیوه آموزشی ترکیبی و به روزتری هم دارد. مگر اینکه نقشه تان این باشد که دانشجویان آن را به غیرانتفاعی ها و آزاد ببرید!
به نظرم همه دانشگاه های ایران را با هم ادغام کنید اسمش را بذارید دانشگاه ایران تا در رتبه بندی جهانی شماره 1 شود!
دانشگاه یا مدرکگاه؟
تمام دانشگاههای در پیتی را ببندید. والله به ساحت علم و دانش و مدارک و مدارج دانشگاهی داره اهانت میشه. به جاش مراکز حرفه آموزی بازگشایی کنید اسم دانشگاه را از روی این مراکز بردارید.
حالا که رشته های مهندسی را نابود کردند تازه به این فکر افتادند.
حالا برید صنعتتون را بدید به همون پزشک متخصص تا براتون صنعت را پیش ببره.
پول نجومی را ریختید توی جیب پزشک اونهم براتون تبدیل که به سفر اروپا و امریکا و به ریش شما و همه متخصصان بقیه رشته ها خندید.
احتمالا" دنبال به جیب زدن پول حاصل از فروش ساختمان های دانشگاه ها هستند در غیر اینصورت چطور است که از تمامی نظرات آن مجامع جهانی یاد شده فقط همین یک نظر را میخواهند به اجرا گذارند ؟
تجمیع کنید بینیم چی میشه؟ اصلا میدونی یعنی تجمیع یعنی چه؟؟
توسعه سیستم آموزش عالی برای عده ای نون و آب داشته و هزاران میلیارد تومان به جیب زده اند
دریغ و افسوس. اون وقتی که دانشگاهها مثل قارچ رشد کردند و میلیونها تحصیلکرده را وارد جامعه کردند که اکثریتشان یا بیکارند یا شغل غیرمرتبط دارند کجا بودید؟ وقتی با آینده جوانهای این مرز و بوم بازی شد آقایان کجا بودند؟ وقتی با غرور از اینکه رشد علمی ایران به سبب انتشار مقالات بیشمار که غالبا هیچ دردی از این مملکت دوا نمی کرده و نمی کنند سرمست بودید و فخر می فروختید فکر چه بودید؟ الان هم این حرفها بعید است به جایی برسد
یک نگاهی به شخصیت روسای دانشگاه و بویژه نحوه قرار گرفتن آنها در این پست ها و معاونین منتخب آنها بکنید بعد فرمایش حکیم پروری بفرمائید!
اولین دانشگاه دنیا در چین بوجود اومده؛ اون اولین دانشگاه خاورمیانه است که در ایران بوجود اومده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی