بازدید 2209

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان در مدارس

کد خبر: ۱۱۹۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 20 September 2023

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان نکاتی در مورد تغذیه سالم دانش‌آموزان در مدارس، به مصرف شیر به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای میان وعده دانش‌آموزان توصیه کرد.

به گزارش ایران، به گزارش وبدا، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه بازگشایی مدارس، گفت: دانش‌آموزان باید بدانند آنچه که می‌تواند نیاز‌های آن‌ها را تأمین سازد موادی، چون چیپس، غلات حجیم شده و سایر تنقلات کم ارزش غذایی نیستند، بلکه موادی دارای ارزش غذایی هستند که از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند.

احمد اسماعیل زاده افزود: در حال حاضر مصرف زیاد غذا‌های چرب و سرخ شده، فست فود‌ها و مصرف زیاد نمک از جمله مشکلاتی است که در الگوی مصرف غذایی دانش آموزان وجود دارد.

وی بیان داشت: مصرف این تنقلات با ارزش غذایی ناچیز قبل از وعده‌های غذایی، به دلیل ایجاد سیری کاذب دانش‌آموزان را از خوردن غذا‌های اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد آن‌ها را تامین کند، باز می‌دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نمک موجود در این تنقلات ذائقه را به خوردن غذا‌های شورعادت می‌دهد و مصرف زیاد نمک زمینه را برای فشار خون بالا در بزرگسالی فراهم می‌کند. همچنین مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر بالا بردن چربی خون و ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، به دلیل دریافت کالری زیاد اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: بهترین خوراکی‌هایی که می‌تواند به عنوان میان وعده برای زنگ‌های تفریح در برنامه غذایی دانش‌آموزان قرار گیرد؛ انجیر خشک، توت خشک، نخودچی، کشمش، برنجک و شاه دانه، ذرت بو دادۀ کم نمک، برگه زردآلو و انواع میوه‌ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، لیمو شیرین و موز و ساندویچ‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما یا کره بادام زمینی بدون شکر و نمک با کمی مربا یا عسل و بیسکویت‌های سبوس دار هستند.

اسماعیل زاده استفاده از ساندویچ‌های خانگی که در تهیه آن‌ها نمک و روغن کمتری استفاده شده است را مفید دانست و با بیان اینکه یکی از الگوی‌های نادرست تغذیه‌ای این است که والدین آبمیوه‌های صنعتی برای فرزندان خود به عنوان میان وعده زنگ‌های تفریح می‌گذارند، عنوان کرد: این نوشیدنی‌ها حاوی شکر زیادی هستند و یکی از دلایل اضافه وزن و چاقی دانش آموزان در تمام دنیا مصرف زیاد این آبمیوه‌های صنعتی است.

وی به والدین توصیه کرد به جای این آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها دانش‌آموزان راتشویق به مصرف شیر‌های پاکتی کنند که بهترین نوشیدنی برای سلامت و رشد آنان محسوب می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین آب را بهترین نوشیدنی برای مصرف در کنار ساندویج و خوراکی‌ها دانست و گفت: باید والدین فرزندان خود را آموزش دهند که حبوبات غذا‌های بسیار مقوی و مغذی هستند. والدین می‌توانند برای آن‌ها خوراک‌های حبوبات را به صورت عدسی آماده کنند و یا به آنان آموزش دهند که از بوفه مدارس در صورتی که عدسی یا خوراک لوبیا می‌فروشند، این خوراک‌ها را خریداری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی