بازدید 1682

راهکاری برای افزایش امنیت وای فای

اگر وای فای به درستی ایمن نشود زمینه استفاده از آن را برای دیگران فراهم می کنید، در صورتی که می توانید با رعایت و اعمال روش هایی وای فای خود را در برابر این افراد ایمن نگه دارید.
کد خبر: ۱۱۹۳۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ 19 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، امروزه اکثر افراد برای دسترسی به اینترنت، از مودم‌های بی‌سیم یا همان وای‌فای استفاده می‌کنند، بدون اینکه از خطرات آن مانند دزدیده شدن اطلاعات شخصی و رمز کارت‌های بانکی و سوءاســتفاده مخفیانــه از اشتراک اینترنت آگاه باشند. در واقع هر چند امروزه بسته‌های اینترنتی اپراتورها برای اکثر گوشی‌های هوشمند فعال است، اما همچنان نیاز به وای‌فای در برخی اماکن و در بعضی شرایطی که به هر دلیل اینترنت گوشی فعال نیست، حس می‌شود.

با جهش در تعداد روترهای وای‌فای در طول سال‌ها، اگر وای‌فای خود را به درستی ایمن نکنید، برای فرد دیگری امکان‌پذیر است که از آن استفاده کند. اما چطور ممکن است فردی با وای‌فای شما آشنا و از آن استفاده کند؟ دلایل مختلفی پشت یک ارتباط آهسته وجود دارد، درست مانند مشکلات مربوط به سرور، که یک دیوار بتنی بزرگ می‌تواند سیگنال‌ها را آهسته کند، در غیر این صورت ممکن است کسی به اینترنت شما متصل شده و اینترنت شما را به اشتراک گذاشته باشد.

از سوی دیگر هر دستگاهی که با سیستم خصوصی شما مرتبط باشد، یک آدرس IP  و آدرس MAC  دارد. آن‌ها ممکن است یک نام دلخواه مانند کامپیوتر ABC داشته باشند (که توسط مالک نامیده می‌شود) و می‌تواند در فهرست دستگاه‌های متصل از طریق تنظیمات سوییچ پیدا شود. بنابراین، درصورتی که شما یک نام ناآشنا را در سیستم خود پیدا می‌کنید که تشخیص نمی‌دهید، به احتمال زیاد، همان فرد متجاوز است!

بنابراین به دلیل استفاده از وای فای و تکامل آن در سال ها روش هایی برای تأمین امنیت شبکه های بی سیم ارائه شده است. به طور مثال توصیه می شود از یک گذرواژه طولانی و پیچیده استفاده شود. پروتکل WPA۲  یک برنامه رمزگذاری است و برای حفاظت از وای‌فای دسترسی دارد. پروتکل WPA۲ جدیدتر و امن‌تر از پروتکل‌های چیده‌شده مانند WPA،  WEP  و غیره است. به‌عنوان یک کاربر، شما فقط نیاز به تنظیم امنیت WPA۲ در روتر و اطمینان از آن با یک رمز عبور قوی دارید. بر اساس اعلام سایت پلیس فتا طی چندسال گذشته، بدیهی است، ایجاد یک رمز عبور طولانی و پیچیده می‌تواند کاری خسته‌کننده باشد، اما باید از این بابت اطمینان حاصل کنید که این رمز را به یاد می‌آورید و شخص دیگری هم نمی‌تواند آن را حدس بزند.

تغییر اطلاعات ورود به روتر از دیگر راهکاری های افزایش امنیت وای فای است. اکثر روترهای وای‌فای دارای دو آدرس IP  هستند: ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ و از هر مرورگر قابل دسترسی هستند. اکثر روترها با اصطلاح 'root' و 'administrator' به عنوان ورود به سیستم و کلمه عبور و با یک بار وارد شدن وارد می‌شوند. شما به تنظیمات روتر می‌روید، از آنجا که ورود به سیستم آسان است با توجه به اینکه کلید رمز بسیار رایج است، هر کسی می‌تواند تنظیمات روتر خود را دریافت کند. برای حفظ این موضوع، جزئیات ورود به سیستم روتر را به گزینه دیگری غیر از  «admin» تغییر دهید.

مخفی کردن SSID روتر: یک راه قدرتمند برای محافظت از سیستم این است که SSID  سوئیچ را پنهان کنید. این موضوع تضمین می‌کند که فقط یک سیستم قابل اتصال نیست. شما باید آدرس را به طور فیزیکی وارد کنید. همچنین نرم‌افزارهایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، تا زمانی که یک نفر سعی می‌کند با وای‌فای شما ارتباط برقرار کند، به شما هشدار دهند. گوگل نام این نرم‌افزار را پیدا می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده توصیه‌های بیشتری هم برای مدرسه و شرکت‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. بنابراین لازم است تدابیری برای استفاده مناسب از شبکه ارتباطی وای‌فای و دستورالعمل‌های امنیتی فناوری اطلاعات برای کاربران نهایی تهیه کنید.

همچنین برای تایید هویت کاربر، فیلترینگ آدرس MAC و سایر مکانیسم‌های امن را فعال کنید و نقاط دسترسی بی‌سیم و مسیریاب وای فای را به درستی قرار دهید. دسترسی به شبکه ارتباطی داخلی خود را برای شبکه ارتباطی وای‌فای مهمان محدود کرده و برای شناسایی اتفاق‌های مشکوک ثبت سوابق را به طور منظم بازبینی کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی