بازدید 3552

وزیر صمت: دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسی بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاست‌گذاری دارد و تلاش می‌کند تا سیاست‌ها به‌ درستی تدوین شوند.
کد خبر: ۱۱۹۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹ 13 September 2023

به گزارش «تابناک»، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.
علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
ماشالله این وزیرچقدر باهوشه. عباس خان مگه دونرخی کردن (یک نرخ بازار یک نرخ بزوردولت) دفعه اولتون بود؟ چه خودرو چه بسیاری کالاهای دیگر
ایشون هم باید باید رو یاد گرفته...همه مسئولین میگن باید وضعیت بهتر بشه...کی این بایدهارو باس انجام بده مردم یا مسیولین
واقعا چقدر روی کاغذ قشنگ صحبت می کنی اما واقعیت این است اینجا . با اعمال قدرت ذی نفوذانی که قدرت را همه جوره در دست دارند و با کمک صدا و سیما همواره خود را بیگناه نشان می دهند و تقصیر را گردن دیگران می اندازند این جریان رقابت سالم وجود نخواهد داشت و مردم برای حفظ سرمایه هایشان راهی بجز خرید طلا و خودرو مسکن و هر چیزی که قابلیت مشابه داشته باشند ندارند
هر کسی میاد سرکار باید باید میکنه انگار از فضا اومدند .بدبخت مردم ایران که گزر یکسرز نامسئول افتادند .
پس وظیفه وزارت صنعت چیه دقیقا ؟اگر خودروساز بصورت قطره چکانی خودرو فروخت چه اقدامی میکنید .فقط تماشا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
واردات
اقای عقل کل اگه قیمت گذاری خودرو عادلانه هست پس چرا نسبط به تورم حقوق من کارگر عادلانه نیست که کوییکی که ۲۲۰ بود و پارسال ثبت نام کردم الان باید ۳۲۱ میلیون بدم به خودروساز کدوم آدم میتونه تو ۹ ماه صد میلیون پس انداز کنه چرا یه مرد تو شماها پیدا نمیشه که جوابگو قشر ظعیف هم باشه
كدام كارتان كارشناسي شده است كه اين يكي غير كاشناسيه؟
خیلی خوشگل دو پهلو حرف زدی
انگار مافیای خودرو قبلا گوشی رو دستتون دادند، جناب وزیر

کی دو نرخی کرد قیمت ها رو؟ مافیای خودرو با تزریق قطره چکانی خودرو، حذف خودروهای پر تیراژ مثل پراید ، به بهانه واهی نا ایمن بودن (مثلا کوییک ایمن تر هست) و .....
آقای وزیر راه رقابتی شدن آزاد کردن واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مزاحمت های حکومتی است. شما جلوی واردات را به اسم حمایت از تولید کننده داخلی گرفته اید، و به یک عده رانت خوار و مفت خور انحصار دارده اید(هم در مونتاژ و هم در واردات--کدامیک از خودرو سازان واقعا تولید کننده داخلی هستند؟ اگر هستند چرا قیمت ارائه کالای آنها متناسب با قیمت دلار است؟). او هم هر کاری که می خواهد با ملت می کند. برای رفع مسئولیت نباید هر حرفی که بدهان آید زد. سیاست گذاری نباید در راستای ایجاد رانت و انحصار باشد.
والسلام
شورای رقابت اگر وظیفه ندارد چرا دخالت می‌کند کی دو نرخی کرده وکی کارشناسی کرده خدا یا به داد ما برس که بعد از بازنشستگی هنوز اولین ثبت نام کننده دوره اول پژو پارس بودم هنوز خبری نیست خواهشمند است مردی خدا شناس بیاید مشکلات مان را حل کند گردن هم دیگر انداختن بعد ترین کار است پیگیری کنید ونرخ را بطور کارشناسی اعلام وهرکس هم برای فروش بخواهد دولت آمار دارد مالیات بگیرد تا دوباره ادب شود من که در، طول 57 سالگی هنوز از امتیاز ایران خودرو نداشته ام ونه وامی گرفتم این مبلغ هم پاداش بازنشستگی 30 سال خدمت می باشد ما را دریابید تشکر
وقتی راهکار رییس جمهور کشور در بازدید از ایران خودرو این بود که خودروهای اقتصادی به ظاهر توقف بخورد و بایک تغییر نام مثلا ۲۰۶ بشود۲۰۷ یا سمند بشود سورن با قیمت گزافتر به مردم فروخته شود و مردم راهمجبور کنند برای این عقل کل کف بزنند این هم از وزیر انتخابیش بهتر نمی شود با این صحبت ای امروز خودرو گرانتر از دیروز
سیاستهابایدبه نحوی باشه که پس اندازبیست سالتوبدی یه خودرو ازاین سیاست بهترهم مگه داریم شماهم که بدتون نمیادجیب مردموکلا خالی کنیدالان فقط راه رفتن توخیابون پولی نیست اونم باسیاست گذارانی همچون شمامیشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست