آیا بورس ایران نسبت به تنش‌های منطقه و جهان واکنش نشان می‌دهد؟

دو روزی می‌شود که بورس تهران پس از ۱۰ روز سبزپوشی، رخت سرخ بر تن کرده است و به عقیده برخی از کارشناسان بازدهی امروز نیز قابل توجه نخواهد بود. برخی از کارشناسان تنش‌های منطقه‌ای را علت ریزش بورس می‌دانند، پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس صحت و سقم این موضوع را بررسی کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵ 11 September 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، بورس تهران توانست ۱۰ روز کاری سبزپوش باشد و در این مدت از محدوده ۱.۹ میلیونی به تراز ۲.۱ الی ۲.۲ میلیونی برسد. همسو با رشد شاخص بسیاری از صنایع و تک‎سهم‌های بازار نیز رشد خوبی را تجربه کردند؛ اما پس از ۱۰ روز رشد متوالی دو روزی می‌شود که تالار شیشه‌ای سرخ‌پوش شده است. 

گروهی از کارشناس عقیده دارند که بازار سرمایه ۱۰ روز سبزپوش بود و اکنون نیاز به استراحت دارد و این منفی‌ها استراحت تالار شیشه‌ای است.

برخی دیگر از کارشناسان نیز علت این سرخ‌پوشی را تنش‌های منطقه‌ای یعنی درگیری میان ارمنستان و آذربایجان می‌دانند که اکنون چندساعتی می‌شود، این دو کشور میان خود آتش بسی موقت برای مذاکره اعلام کرده اند.

به گفته برخی کارشناسان تنش میان کشور‌ها همانند ارمنستان و آذربایجان یا تنش چندی پیشی که میان روسیه و واگنر‌ها رخ داد باعث واکنش منفی بورس می‌شود. 

تنش‌های منطقه‌ای باعث ریزش بورس شدند؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌های منطقه‌ای باعث ریزش بورس می‌شوند اظهار کرد: بورس ایران نسبت به تنش‌های منطقه و جهان واکنش نشان می‌دهد. تنش‌های جهانی که تهدید نظامی مستقیمی برای ایران ندارد می‌تواند روی قیمت‌های جهانی اثر مثبت یا منفی داشته باشد و این اثرات در بازار سهام ایران با توجه به ماهیت شرکت‌ها که کامودیتی‌ها، نقتی‌ها، کالایی‌ها و... هستند می‌تواند وضعیت سهام را تغییر دهد.

وی ادامه داد: قطعا به نظر نمی‌رسد که بازار سرمایه به علت تهدیدات نظامی دو کشور ارمنستان و آذربایجان و تنش‌های منطقه‌ای واکنش منفی نشان دهد.

الیاس کردی تشریح کرد: اگر تنش‌ها واقعا به ایران مربوط باشد و اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، در آن زمان بورس تهران نیز واکنش نشان خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مثبت یا منفی شدن بازار سرمایه ایران آنچنان تاثیر زیادی از تنش‌های منطقه‌ای نمی‌گیرد، مگر اینکه تنش‌ها مربوط به ایران باشد. چراکه فاکتور‌های دیگری برای بازار سرمایه مهم است و تا زمانی که شاهد افزایش ارزش معاملات، تغییر قیمت دلار و افزایش اخبار مثبت نباشیم وضعیت بورس تهران به همین شکل خواهد بود.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست