بازدید 3703

این سلاح بار جنگ‌های آینده را به دوش می‌کشد

هواپیماهای بدون سرنشین که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، در ماه‌های اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ روسیه و اوکراین داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 10 September 2023

به گزارش تابناک، زومیت نوشت: زود است بخواهیم سرنوشت کشتی‌های جنگی را برای سلاح‌های بزرگی نظیر زیردریایی‌ها و بالگردهای شناسایی که مستقیماً توسط انسان هدایت می‌شوند، تصور کنیم؛ اما ربات‌های هوایی، زمینی و زیردریایی که به کمک انسان فعالیت می‌کنند، قرار است نقش بسیار پررنگ‌تری در جنگ داشته باشند.

بر اساس نوشته‌ی رویترز، شواهد این تغییر مهم همین‌حالا در جنگ اوکراین دیده می‌شود. در آنجا حتی تیم‌های ساده‌ای که از ترکیب انسان و ربات تشکیل شده‌اند نیز در حال تغییر شرایط میدان جنگ هستند. این تیم‌ها غالباً سیستم‌های خودمختار پیشرفته‌ای در اختیار ندارند و صرفاً تا حدی به هوش مصنوعی وابسته‌اند. به‌عنوان مثال، پهپادهای کنترل از راه دور، میزان مرگبار بودن حملات توپخانه و موشک را به‌شدت کاهش داده‌اند.

کتلین هیکس، قائم‌مقام وزارت دفاع ایالات متحده، ماه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی گفت سیستم‌های سنتی ارتش همچنان اهمیت بسیار زیادی دارند و استفاده از آن‌ها برای تقویت توان دفاعی ضروری است، اما درگیری در اوکراین نشان داده فناوری‌های نوظهوری که توسط شرکت‌های تجاری و غیرسنتی توسعه داده شده‌اند، «می‌توانند در دفاع دربرابر تهاجم‌های نظامی مدرن، تعیین‌کننده باشند.»

بر اساس گفته‌ی تحلیلگران نظامی، نیروهای روسیه و اوکراین به‌صورت روزافزون در حال ادغام سلاح‌های سنتی با هوش مصنوعی، سیستم تصویربرداری ماهواره‌ای، سیستم‌های ارتباطی و همچنین مهمات هوشمند هستند.

شماری از استراتژیست‌های نظامی می‌گویند در جنگ اوکراین و روسیه، بالگردهای تهاجمی و ترابری به‌حدی آسیب‌پذیر شده‌اند که تقریباً اثری از آن‌ها در آسمان ناحیه‌های جنگی دیده نمی‌شود و نقششان تا حد زیادی به پهپادها محول شده است.

میک رایان، ژنرال سابق ارتش استرالیا، در یادداشتی می‌گوید: «سیستم‌های هوایی بدون سرنشین مدت‌ها است که بالگردهای شناسایی سرنشین‌دار را از اکثر مأموریت‌ها خارج کرده‌اند. همچنین شاهد جایگزینی ناظران زمینی توپخانه با پهپادها هستیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی