بازدید 1766

ضرورت نظارت والدین بر فرزندان در فضای مجازی

روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر ضرورت نظارت والدین بر فرزندان در فضای مجازی، گفت: به نوجوان خود یادآوری کنید که محتوای شبکه‌های اجتماعی، تنها بخشی از رخدادهای دنیای پیرامون است.
کد خبر: ۱۱۹۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ 09 September 2023

به گزارش تابناک؛ علیرضا روحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ابعاد مختلف حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: امروزه، شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر ابعاد سرگرم کننده‌ای که دارند، به نوجوانان این امکان را می‌دهد که با ایجاد یک هویت آنلاین، با دیگران ارتباط برقرار کنند. این امر، می‌تواند حمایت ارزشمندی را در ابراز وجود، برای نوجوانان (به‌ویژه افرادی که روابط اجتماعی محدودی دارند، درونگرا هستند، یا دارای معلولیت یا بیماری‌های مزمن هستند) فراهم کند.

وی ادامه داد: با این حال، از ابعاد منفی شبکه‌های اجتماعی نیز، نمی‌توان چشم پوشی کرد، حواس پرتی، اختلال در خواب، قرار گرفتن در معرض شایعه پراکنی، دیدگاه‌های غیر واقعی از زندگی دیگران و فشار همسالان، را می‌توان به عنوان شایع‌ترین مصادیق منفی در نظر گرفت. البته برخی خطرات، می‌تواند به میزان استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی مرتبط باشد.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که استفاده بیش از سه ساعت در روز، از شبکه‌های اجتماعی، ممکن است فرد را در معرض خطر مشکلات سلامت روانی قرار دهد. در برخی پژوهش‌ها، ارتباط بین سطوح بالای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و علائم افسردگی یا اضطراب مشاهده شده است، گفت: نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز، مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است.

روحی خاطرنشان کرد: مقایسه‌های اجتماعی و پیگیری نحوه بازخورد دیگران، می‌تواند اثرات منفی جدی بر خُلق نوجوان داشته باشد. به عنوان مثال نتایج یک پژوهش، در سال ۲۰۱۳ نشان داد که استفاده منفعلانه نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی، مانند تماشای عکس‌های دیگران، میزان رضایت از زندگی را کاهش داده بود؛ از دیگر سو، اما کسانی که از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با دیگران یا ارسال محتوای خود استفاده می‌کردند، این کاهش را تجربه نکردند.

وی یادآور شد: باید بدانیم، نوجوانانی که محتوایی را در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند؛ در معرض خطر اشتراک گذاری مسائل بسیار شخصی هستند که همین امر می‌تواند منجر به مزاحمت‌ها یا مشکلاتی جدی شود.

یک توصیه به والدین

این مشاور و روانشناس خانواده با بیان اینکه والدین، برای حضور در شبکه‌های اجتماعی باید محدودیت‌های معقول تعیین کنند؛ خطاب به والدین گفت: با نوجوان خود، صحبت کنید و او را تشویق کنید که در ساعات خواب، استفاده از تلفن همراه و تبلت را کنار گذاشته و در ساعاتی که توافق شده تنها امکان دسترسی وجود داشته باشد.

روحی ادامه داد: نظارت بر فعالیت‌های نوجوان خود را فراموش نکرده و به وی نیز اطلاع دهید که ممکن است قصد داشته باشید این کار را یک بار در هفته یا بیشتر انجام دهید. با نوجوان خود در مورد آنچه مناسب و ایمن است، برای اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی صحبت کنید. ارتباط چهره به چهره با دوستان را تشویق کنید؛ این امر به ویژه برای نوجوانان آسیب پذیر به اختلال اضطراب اجتماعی مهم است.

وی یادآور شد: به نوجوان خود یادآوری کنید که محتوای شبکه‌های اجتماعی، تنها بخشی از رخدادهای دنیای پیرامون است که بنا به علاقه و توجه افراد به اشتراک گذاشته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی