طی سال های اخیر همواره این موضوع مطرح شده که چرا ایران با وجود پیشرفت در عرصه موشک سازی، هنوز در صنعت خودرو عقب مانده است؟ آیا اصلا ارتباطی بین این دو حوزه وجود دارد؟ آیا دستاوردهای صنایع موشکی می تواند به مدیران خودروساز برای تولید محصولات بروز تر و با کیفیت تر کمک کند؟ منوچهر منطقی که حضورش در ایران خودرو برای سالهای طولانی همراه با نقدهای جدی همراه بود، سابقه فعالیت در موشک سازی را نیز داشت. او که اکنون معاون حمل و نقل وزارت صمت است، درباره این مقایسه توضیح جالبی دارد.
به نظر من، حرفهای جناب منطقی درست هست اما یک مورد مهم هم این وسط هست که مهمه. اونم اینه که کسانی که در صنایع موشکی فعالیت دارن و به موفقیت های بزرگی دست پیدا کردند، اهدافشون با آنهایی که در صنایع خورو کار میکنند تفاوت فاحش داره. صنایع موشکی به دنبال امنیت و حفظ نظام است اما انگیزه های سود جویی و اقتصادی صرف در صنایع خودرو سازی موج میزنه. این طوری میشه که کشورمان در حین جنگ و خصوصا بعد از اتمام جنگ به چنین دست آوردهای بزرگی دست پیدا میکنه اما صنعت خودرو سازی علی رغم ۶۰ سال کار و تجربه، تولیداتش میشه پراید! و اتومبیل های گرانی که حتی امنیت هم ندارن.
نظر غیر کارشناسی اینجانب:
خودروسازا و صنایع تقریبا کل دنیا برای سود اقتصادی کار میکنن
ولی برخلاف ما مجبورن هر روز بهتر از دیروز باشن چون رقابت وجود داره
ناشناس
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
بحث قیمت تمام شده اقتصادی هم هست. موشک می تواند گران باشد و کسی هم نمی پرسد چرا گران تولید شد، ولی در خودرو بحث رقابت و قیمت تمام شده هم مطرح هست.