بازدید 3535

هشدار مهم؛ این نارنگی‌ها را اصلا نخرید

نارنگی‌های سبز و نوبرانه مازندران در حالی وارد بازار شدند که مسئولان می‌گویند قند موجود در برخی ارقام مناسب است.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳ 07 September 2023

به گزارش تابناک؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مرکبات شامل نارنگی و پرتقال مهم‌ترین محصول باغی مازندران است که به ارقام زودرس یا دیررس تقسیم می‌شوند، ارقام زودرس نارنگی مانند ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و هوشیموتو به عنوان میوه نوبرانه برای تازه خوری از دهه دوم شهریور برداشت می‌شوند میوه‌هایی که رنگ سبز و مزه ترش دارند.

حسنی عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بررسی مراکز خدمات جهاد کشاورزی، ادارات شهرستان‌ها و معاونت‌های تخصصی در برخی مناطق مازندران نشان می‌دهد با توجه به گرمای هوا، میزان قند موجود در دو رقم نارنگی هوشیموتو و میاگاوا به میزان مناسب رسیده است.

او با بیان اینکه قند موجود در این نارنگی‌ها اکنون به ۸ رسیده است، افزود: برداشت این دو رقم نارنگی زودرس به تشخیص ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مشکلی ندارد.

عنایتی ادامه داد: باغداران از برداشت سایر ارقام که هنوز قند آن به میزان کافی نرسیده است خودداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: رنگ هیچکدام از ارقام نارنگی‌های باغات استان هنوز زرد و نارنجی نشده است و چنانچه افراد نارنگی‌هایی با این رنگ‌ها در بازار مشاهده کردند از خرید آن خودداری کنند، چون به احتمال زیاد این میوه‌ها سبز زدایی و رنگ آوری شده هستند.

او افزود: برداشت ارقام دیررس نارنگی شامل انشو، پیج، کلمانتین، یافا و یونسی نیز همزمان با برداشت برخی گونه‌های پرتقال مانند تامپسون از نیمه اول آبان ماه آغاز می‌شود.

 

زمان برداشت کیوی و تامپسون

عنایتی در مورد تعیین زمان برداشت کیوی و تامپسون نیز گفت: پارسال با هماهنگی جهاد کشاورزی و اتاق‌های بازرگانی استان‌های شمالی مقرر شده بود که کیوی ۱۵ مهر و پرتقال نیز ۱۵ آبان برداشت شوند که تصمیم درستی بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان بریکس موجود در کیوی نیز باید بیش از ۶ باشد، افزود: برداشت زودهنگام کیوی به دلیل اینکه هنوز بافت میوه کامل نشده است بازار پسندی این میوه را از دست می‌دهد.

او افزود: بر اساس قوانین موجود در کشورهای هدف صادراتی، ورود انواع کیوی با کمینه زیر ۲/۶ بریکس ممنوع است به همین دلیل باغداران از برداشت زودهنگام این محصول خودداری کنند.

گزارش‌های میدانی از بازارهای مازندران نشان می‌دهد هر کیلوگرم نارنگی زودرس ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

مازندران با ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی