بازدید 1288

آنچه باید درباره رایانش ابری بدانید

کد خبر: ۱۱۹۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ 07 September 2023

رایانش ابری مدلی است که به ارائه دسترسی آسان به منابع محاسباتی تجمیعی و مشترک قابل پیکربندی می پردازد که مهم‌ترین مزیت آن این است شرکت‌ها می‌توانند از هزینه‌های پیش روی در اختیار داشتن و حفظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، رایانش ابری، مدلی است که به ارائه دسترسی آسان، توزیع شده و فراگیر به منابع محاسباتی تجمیعی و مشترک قابل پیکربندی، می‌پردازد. در رایانش ابری قابلیت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات به‌عنوان خدماتی که بدون نیاز به دانش دقیق از فناوری‌های زیر ساختی و کمترین چالش مدیریتی در دسترس قرار می‌گیرد، ارائه می‌شود. با توجه به این موضوع، یکی از مسائل مهم  تمرکز چالش‌های امنیتی بر فناوری‌های نوین است و باید تأکید شود اگر چه رویکردهایی جهت بهبود امنیت سامانه‌های ابری وجود دارد اما راهکاری جامع، متناسب با پیاده‌سازی رایانش ابری در دولت الکترونیک، وجود نداشته است.

یکی از مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری این است که شرکت‌ها می‌توانند از هزینه‌های پیش روی در اختیار داشتن و حفظ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود جلوگیری کنند و در عوض در هنگام استفاده تنها هزینه‌های مورد استفاده خود را پرداخت کنند.

رایانش ابری خدمات گسترده‌ای را در برمی‌گیرد که هر روز کاربران با آن سر و کار دارند. این شامل خدمات مصرف‌کننده مانند Gmail یا پشتیبان‌گیری از عکس در تلفن هوشمند شماست، یا سرویس‌هایی که به شرکت‌های بزرگ امکان می‌دهد همه داده‌های خود را میزبانی کرده و تمام برنامه‌های خود را در ابر اجرا کنند. گفتنی است این فناوری از پنج لایه کاربر، نرم افزار، ‌بستر، زیر ساخت و سرور تشکیل شده است.

چرا به آن رایانش ابری گفته می‌شود؟

یک مفهوم اساسی در مورد محاسبات ابری این است که مکان سرویس و بسیاری از جزئیات مانند سخت‌افزار یا سیستم‌عامل که روی آن کار می‌کند تا حد زیادی برای کاربر مجهول است. همچنین استعاره ابر از تعریفی قدیمی در شبکه مخابراتی گرفته‌ شده که در آن شبکه تلفن عمومی (و بعداً اینترنت) غالباً به‌ عنوان ابر نمایش داده می‌شد تا بیان کند که این موضوع شبیه ابر درونش مخفی است و دانستن آن برای کاربر مهم نیست.

شرکتی که در زمینه اجرا و تأمین امنیت این خدمات تخصص دارد، احتمالاً مهارت‌های بهتری دارد و کارکنان با تجربه‌تری از یک تجارت کوچک می‌تواند استخدام کند؛ بنابراین سرویس‌های ابری می‌توانند یک سرویس ایمن‌تر و کارآمدتر را برای کاربران نهایی ارائه دهند.

همچنین این شرکت‌ها از رمزگزاری‌ها و آخرین سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کنند که احتمال بروز مشکل را به صفر می‌رساند. برای مثال بانک‌ها که تقریبا با اهمیت‌ترین اطلاعات را در اختیار دارند با رعایت نکات امنیتی به‌ راحتی خدماتی خوب را به مشتریانشان ارائه می‌دهند. ارائه‌دهندگان خدمات ابری مقابله با خطرات امنیتی ابر را به‌عنوان یک مسئولیت مشترک بیان می‌کنند. در این مدل، ارائه‌دهنده خدمات ابری، امنیت ابر خود را پوشش می‌دهد و مشتری امنیت آنچه در آن قرار داده‌ شده است را پوشش می‌دهد.

اما سرویس‌های رایانش ابری از مقیاس‌پذیری بسیار بالایی برخوردارند که موجب می‌شود تا کاربر در هر زمان که تمایل داشته باشد منابع در دسترس را کاهش و یا افزایش دهد به این صورت که هر زمان اگر مثلاً به دلیل بازدید فراوان از سایت، به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، فناوری رایانش ابری به صورت کاملاً اتوماتیک پهنای باند در دسترس را بیشتر می‌کند تا از این طریق مطمئن شود که در زمان پردازش با مشکل مواجه نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی