۳

جمجمه ۸ میلیون ساله راز اجداد انسان را فاش کرد

یک گروه پژوهشی بین‌المللی با بررسی یک جمجمه ۸.۷ میلیون ساله، این نظریه را مطرح کرده‌اند که اجداد ما در اروپا تکامل یافته‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ 07 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از مجله کمیونیکیشن بایولوژی نوشت: مدت‌ها تصور می‌شد که محل اولیه سکونت اجداد انسان آفریقا بوده اما جمجمه ۸.۷ میلیون ساله یک میمون(Ape) که در ترکیه یافت شده است، نشان می‌دهد که آنها اولین بار در اروپا ظاهر شدند.

این جمجمه به یک میمون تازه شناسایی‌شده به نام «Anadoluvius turkae» تعلق دارد و گفته می‌شود اولین نشانه شناخته‌ شده در مورد گروه «انسان‌ساییان»(Hominines) است که میمون‌های انسان‌نمای آفریقایی و انسان‌ها را شامل می‌شود. دانشمندان معتقدند جمجمه ثابت می‌کند که انسان‌ساییان در اروپای غربی و مرکزی تکامل یافتند و پیش از مهاجرت به آفریقا از دریای مدیترانه، بیش از پنج میلیون سال را در آنجا سپری کردند.

این دیدگاه رایج که اجداد ما در آفریقا تکامل یافته‌اند، عمدتا از جمجمه یک گونه انقراض‌یافته انسان‌ساییان موسوم به «ساحل‌مردم چادی»(Sahelanthropus tchadensis) سرچشمه می‌گیرد. اعتقاد بر این است که این گونه انقراض‌یافته انسان‌ساییان، قدیمی‌ترین گونه شناخته‌شده در شجره‌نامه انسان به شمار می‌رود و تا هفت میلیون سال پیش زندگی کرده است.

این یافته‌ها محصول پژوهشی هستند که توسط یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور «دیوید بگون»(David Begun) از «دانشگاه تورنتو»(U of T) و پروفسور «آیلا سویم ارول»(Ayla Sevim Erol) از «دانشگاه آنکارا»(Ankara University) انجام شد. این پژوهش جدید، یک جمجمه را مورد بررسی قرار داده که در سال ۲۰۱۵ کشف شده و به خوبی حفظ شده است. این جمجمه، بیشتر ساختار صورت و قسمت جلویی مغز را در بر دارد.

این جمجمه از منطقه «چوراک‌یرلر»(Çorakyerler) در نزدیکی شهر چانقری ترکیه به دست آمد که در حدود ۸۷ مایلی شمال آنکارا واقع شده است. پژوهشگران گفتند که میمون صاحب این جمجمه بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ پوند وزن داشته، در یک محیط جنگلی خشک زندگی می‌کرده و احتمالا زمان زیادی را روی زمین سپری کرده است.

بگون گفت: صورت اغلب پس از انجام دادن تصویربرداری آینه‌ای کامل می‌شود. قسمت جدید، پیشانی است که استخوان آن در قسمت تاج جمجمه حفظ شده است. فسیل‌هایی که پیشتر توصیف شده‌اند، این اندازه از موارد مربوط به مغز را ندارند.

همچنین، پژوهشگران گفتند که این میمون و سایر میمون‌هایی که فسیل آنها از مناطق مجاور به دست آمده‌اند، گروهی از انسان‌های اولیه را تشکیل داده‌اند. گفته آنها به این ایده اشاره دارد که اولین انسان‌ها در اروپا و شرق مدیترانه ظاهر شدند و به طور ویژه، میمون‌های باستانی بالکان و آناتولی از نیاکان اروپای غربی و مرکزی تکامل یافته‌اند.

پژوهشگران نوشتند: این پژوهش با داده‌های جامع‌تر خود، شواهدی را ارائه می‌دهد مبنی بر این که میمون‌های انسان‌نمای دیگر نیز از انسان‌ساییان بوده‌اند و این یعنی احتمال بیشتری وجود دارد که کل گروه در اروپا تکامل یافته و متنوع شده باشند. بدین ترتیب، سناریوی جایگزین که می‌گوید انواع جداگانه میمون‌ها پیشتر در طول چندین میلیون سال از آفریقا به اروپا نقل مکان کردند و سپس منقرض شدند، کنار گذاشته می‌شود.

بگون اعتراف کرد که هیچ مدرکی در مورد نظریه دوم وجود ندارد. وی افزود: در میان کسانی که فرضیه مبدا اروپایی را نمی‌پذیرند، نظریه دوم همچنان محبوب است. یافته‌های ما با دیدگاه دیرینه مبنی بر اینکه میمون‌ها و انسان‌های آفریقایی منحصرا در آفریقا تکامل یافته‌اند، در تضاد هستند.

بگون ادامه داد: اگرچه بقایای انسان‌ساییان اولیه در اروپا و آناتولی به وفور یافت می‌شود اما تا زمانی که اولین انسان‌ساییان حدود هفت میلیون سال پیش در آفریقا ظاهر شدند، اصلا اثری از آنها در آفریقا نبود. شواهد جدید از این فرضیه پشتیبانی می‌کنند که انسان‌ها از اروپا سرچشمه گرفته‌اند و بین ۹ تا هفت میلیون سال پیش به همراه بسیاری از پستان‌داران دیگر در آفریقا پراکنده شده‌اند.

بگون خاطرنشان کرد: در هر حال، شواهد جدید به طور قطعی این نظریه را ثابت نمی‌کنند. برای ثابت کردن این نظریه، ما باید فسیل‌های بیشتری را از اروپا و آفریقا پیدا کنیم که قدمت آنها بین هشت تا هفت میلیون سال باشد تا ارتباط قطعی بین این دو گروه برقرار شود.

چیلر
چه اروپایی های زرنگی
پس میخوان بگن اروپا آغازگر تمدن بوده
ارواح کله شون
ترکیه اون زمون مال ایران بوده!
پس ادم و حوا چی؟ :))
آنکارا کجای اروپاست؟ اگر انسان در اروپا تکامل پیدا کرده، چرا با شرایط اقلیمی آفرقا سازگارتره؟ این مثلا مطالعه ترکی همه مطالعات قبلی دنیا رو وارونه میکنه. گونه های مختلف انسان در آفریقا تکامل پیدا کردند و از اونجا در دنیا منتشر شدن. آخرش هم گفته که زیاد مطمئن نیست.
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی